Pritom v oboch prípadoch išlo o skúsených pilotov, čo už majú toho za tie roky nalietaného dosť. Vojenský pilot vo veku okolo 40 rokov je v tom naj veku. Už to nie je nerozvážny mladík, ale skúsený profesionál. Ale aj tak, nešťastie nechodí po horách, ale po ľuďoch. Pritom tieto prípady sa veľmi nepodobajú. Prvé nešťastie skončilo haváriou relatívne nového stroja leteckých záchranárov. Vojaci zase havarovali na technike starej desiatky rokov. Ich Mi-17 už mala čo to za sebou.
Riskujete vždy
V letectve, ale aj pri bežnej jazde autom nikdy neznížite riziko na nulu. Dokonca aj keď ráno vstanete z postele môže sa vám hocičo stať. Nik iste nepochybuje o tom, že vrtuľníky, ktoré sa využívajú na lety musia spĺňať prísne kritéria. Bezpečnosť musí byť na prvom mieste. Ak ste niekedy v TV pozerali cyklus o leteckých nešťastiach asi ste si uvedomili, že aj drobnosti môžu byť veľmi dôležité. Že, ak na seba nadviaže sústava zanedbateľných nedostatkov, môže sa to skončiť a často končí tragicky. Spravidla to nie je jedna chyba. Ale celá skupina takých malých „hlúpostí“.
Nové je lepšie
Dnes v našej armáde používame vrtuľníky z éry Sovietskeho zväzu. Nechcem ich odsudzovať, veď Mi-17 sú aj podľa odborníkov dobré stroje, osvedčené, používané po celom svete. Sám som si však položil otázku. Ako by som sa rozhodol, ak by som bol postavený pred dva vrtuľníky, jeden nový a druhý hoc aj po „čerstvej“ generálke? Musím priznať, že viac by som jednoducho veril tomu novému. Proste nové je nové. Práve na základe tohto uváženia dnes môžem povedať, že obmena vojenských vrtuľníkov za nové, je zrejme tým správnym krokom. Určite to automaticky neznamená, že ak tu budú Black Hawky, nebude žiadne riziko nehody. Technika je len technika a tá letecká je veľmi špecifická. Preto sa môže stať čokoľvek. Okrem toho aj ten najlepšie vycvičený profesionál môže urobiť chybu. Nemusí byť veľká, stačí drobná nepozornosť. Ak sa k tomu nabalí ešte niečo, tragédia je na svete.
Aj vzhľadom na tú tragickú udalosť, ktorá sa odohrala pri Prešove, som si o vrtuľníkoch prečítal názory a vyjadrenia odborníkov. Nikto Mi-17 nezhadzuje, ale podľa nich by tie americké stroje mali byť napríklad odolnejšie. Asi zjednodušene povedané, ale pri nehode vydržia viac a lepšie dokážu ochrániť posádku. Nieže by to malo byť hlavným kritériom, ale ak sa už stane nešťastie, aspoň sa minimalizuje riziko pre ľudí.
Z môjho pohľadu by však mohlo byť tým hlavným kritériom aspoň to, že namiesto kolobehu servisov, budú vrtuľníky viac a vo väčšom počte lietať bezpečnejšie. Budú totižto NOVÉ a to je to najdôležitejšie.
Úprimnú sústrasť rodine pilota, ktorý v utorok zahynul a úspešnú liečbu dvom zraneným vojakom.