Z literatúry o zakladaní komunít platí nasledovné – snaha jednotlivcov je sústredená na odpúšťanie a nachádzanie spôsobu, vedieť milovať človeka, u ktorého to kladie vysoké nároky. K tomu, aby jednotlivec vstúpil do procesu budovania spoločenstva je dobré preveriť vlastné svedomie, prehodnotiť a vycvičiť nasledujúce vlastnosti:
Ovládaj svoj jazyk
Ak chceš budovať spoločenstvo, buď pánom nad svojím jazykom a trocha obmedz svoj dar jazyka. Používaj svoj jazyk tak, aby sa nestal tvojím pánom. Často viete, že máte pravdu, ale možno ešte nenastal v danej chvíli ten správny čas, aby si prehovoril. Stav mlčania je rovnako významný i v dobe rozsiahlej informačnej dostupnosti. Využívaj mediálne prostriedky len v prípadoch, keď majú podporiť pozitívny rozsah tvojho vplyvu. Ak nevieš ovládať svoj jazyk, potom nie si budovateľ spoločenstva, lebo toto je prvá podmienka.
Nauč sa počúvať
Buduješ spoločenstvo, ak si trénovaný počúvať. Dokonca hovoríme o umení počúvať. No počúvanie nie je len umením, ale aj veľkým darom, ktorý má len veľmi málo ľudí. Keď už prosíme Ducha o dar jazykov, prečo by sme ho nemali prosiť aj o dar uší? Ktosi povedal, že Boh nám dal dve uši a jedny ústa, aby sme dvakrát viac počúvali, ako hovorili. Načúvať- zaujímať sa o to, čo nám ten druhý hovorí. Tu je k dispozícií významný prostriedok – empatické počúvanie. Je to spôsob počúvania so zámerom porozumieť, ktoré preniká do vnútra chápania druhého. Toto počúvanie má 4 rozvojové fázy
* napodobňovanie obsahu – chápanie hovoreného
* parafrázovanie obsahu – porozumenie vlastným štýlom
* uvedomovanie si pocitov – vcítenie do prejavovanej skutočnosti
* spojenie druhej a tretej fázy.
Ak parafrázujete a uvedomujete si pocity dávate druhému „psychologický vzduch“. Snažte sa najprv pochopiť, až potom byť pochopený. Keď počúvate, učíte sa. To sú hlavé zásady empatickej komunikácie. Naučme sa empaticky komunikovať.
Zostaň ticho, keď ťa kritizujú
Buduješ spoločenstvo, ak vieš byť ticho, aj keď ťa kritizujú. Často sa stáva, že nevieme prijať kritiku a bránime sa jej. Mnohí ľudia, ktorí by nás mali kritizovať, to nerobia - aspoň pred nami - lebo vedia, že sa znova budeme brániť. Isteže, kritika každého zraní, ale zrelý človek uvažuje nad vecami, pre ktoré ho kritizujú. Ak si teda kritizovaný, na chvíľu zavri ústa a pouvažuj nad tým, čo ti povedali. Kritiku, najmä keď je opodstatnená treba chápať ako podnet k tvojej preventívnej činnosti. Tento nástroj je využiteľný v nasledujúcom období na zlepšovanie vlastného správania.