keď sa človek nezastaví a pokračuje v konaní dobra. Nové, zriedkavé vlastností sa nazývajú cnosti. Sokrates – „ ten, ktorý vie, je múdry, a múdry je dobrý“ – múdrosť je cnosť – osvojiť si remeslo ľudskosti. Platón – 3 základné cnosti - prezieravosť, pevnosť, miernosť – výchova mladých ľudí. Aristoteles – znalec prírody a človeka, cnosť sa nachádza v strede medzi extrémami vlastnosť/neresť. Delí cnosti na 2 skupiny – dianoetické (poznanie, vedomostí), etické ( všetky ostatné). Cnosti predstavujú „spôsob života“ a dosahujú sa výchovným procesom.
Kresťanstvo na rozdiel od judaizmu a islamu je náboženstvom otvoreným. Názor na cnosti - etický život – mravná dokonalosť – kritérium svätosti. Tri božské čnosti, 4 kardinálne a ostatné mravné príkazy boli cez storočia predmetom úvah teológov. Tomáš Akvinský – učenie o cnostiach – ideálny obraz človeka – duchobno mravná dokonalosť. Ježišovo - „Kajajte a verte evanjeliu“ – znamená zmeňte zmýšľanie – žiada od nás taký druh činnosti, ktorý mení človeka. Model správania – cnosť - výkonná schopnosť dobra – predstavuje správne zvládnutie učitej situácie – je to opakovaním ustálený, slobodný a rozumom kontrolovaný spôsob konania s cieľom dosiahnúť dobro. Cnosť je ovocím cviku – každá situácia vyžaduje pozornosť a bdelosť – musí byť od samého začiatku plne integrovaná do všestranne bezúhonného života.
Proces úspešného zácviku – 1) predstava cnosti – 2) situovanie do variability života – 3) ochota
k zácviku – 4) zafixovanie ako trvalé a pružné konanie. Využite autogenného tréningu – predstava cnostného skutku, túžba po jeho dosiahnutí, programovanie.
Kto sa snaží dosiahnuť veľký cieľ, nesmie myslieť na seba - Turgenev
Kto sa všetkého zriekne, tomu bude všetko dané - Papini