Luddizmus

Sociálne hnutie britských textilných robotníkov začiatku 19. storočia, namierené proti dôsledkom priemyselnej revolúcie. Robotníci sa domnievali, že pôvodcami ich nezamestnanosti sú stroje, ktoré nahrádzali manufaktúrnu výrobu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

 Proces však vo vyšších dimenziách a obrátkach pokračuje aj v súčasnosti, na podklade potreby vzdelanostnej ekonomiky. Jej zmyslom je výskum, vývoj, inovácie, smerujúce k technológiám, umožňujúcim progresívnu úsporu manuálnej obslužnej pracovnej sily a nárastu práce s vyššou pridanou hodnotou.

 Progresia automatizácie a robotizácie už dnes poľahky umožňuje náčrt „obrazu" nie tak vzdialenej budúcnosti - automobilky so stále nižším počtom zamestnancov, vystačia si so zopár operátormi riadenia procesu výroby v poloprázdnych výrobných halách. Priemysel a jeho magnátov zaujímajú ľudia len preto, že ešte nemá všetko zautomatizované a robotizované.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Jedným zo základných mechanizmov poháňajúcim systém zisku, jadrom udržujúcim náboj konkurenčného prostredia nie je vysoká efektívnosť a dlhodobá udržateľnosť, ale jej opak, pre multimiliónový priemysel automobilov a značkových servisov a čo možno najkratšia ešte „akceptovateľná" životnosť elektroniky predtým, než sa stane zastaralou.

 To čo zvyšuje zisk, je mechanizmus nedostatku. Blahodarným stavom pre priemysel je prirodzene alebo umelo vytvorený nedostatok. Vo svojom „papierovom archíve suším" pozoruhodný komentár Petra Schutza „keď Havel nedokáže pochopiť, prečo je naším cieľom rast výroby priemyselnej produkcie a rast tohto rastu a zmnožovanie zmnožovania" pozri: http://komentare.sme.sk/c/2608239/preco-je-dobre-mat-havla.html (žiaľ, len pre hráčov na PIÁNO. Mrzuté). Ostatní, podľa záujmu, využite „odkaz tomuto blogerovi" vpravo. Odpísaný text obratom pošlem. Pozn.: Čo všetko ešte Havel nedokázal pochopiť? Že by narážka na „ľavú úchylku" Havla? 

SkryťVypnúť reklamu

 Nedostatok a dopyt je tvorený i vedome, umelo a úmyselne použitými súčasťami a komponentmi s obmedzenou životnosťou. Automobilky tak nielenže zaisťujú sami sebe výrobu a produkciu na základe umelo vytvoreného nedostatku a dopytu, ale súbežne zabezpečujú biznis pre svoje značkové servisy vlastných automobilov. Tabuľky a rebríčky spoľahlivosti áut (spotrebnej elektroniky, bielej a čiernej techniky) svedčia i o tom. 

 Automatizácia a robotizácia jednoznačne smeruje k úspore nákladov na pracovnú silu a ľudské zdroje vrátane sociálnej a zdravotnej starostlivosti o ne a doplnkové benefity pre zamestnancov. Okruh a počty priamo profitujúcich persón na zisku z výroby, produkcie a predaja produktov sa pomaly a isto zužuje.

SkryťVypnúť reklamu

Článok z Topiek http://www.topky.sk/cl/13/1300556/Hroziva-predpoved--Do-roku-2030-maju-zaniknut-dve-miliardy-pracovnych-miest- je potvrdením, náznakom a len slabým odvarom toho, čo sa začne v globálnom meradle s celkovou zamestnanosťou a tvorbou pracovných miest diať.

 Jednou z prvých „lastovičiek" na Slovensku v hromadnom meradle je bezmála tritisíc prepustených zamestnancov železníc. Prevažná väčšina je v evidencii úradov práce. Napriek prísľubu vlády Ivety Radičovej, že bez zamestnania neostanú jediný deň. Minister Mihál ešte stále „rieši" dodávateľa za účelom ich rekvalifikácií. Ale pracovné miesta pre nich nemá. A nebude ich mať ani Fico. Navzdor tomu, že „ľudia potrebujú istoty". Ľudia ich už „majú". Tie, ktoré stále viac prevažujú - a nimi je trvalý rast rastu a zmnožovanie zmnožovania nedostatku pracovných príležitostí. 

Juraj Režo

Juraj Režo

Bloger 
  • Počet článkov:  196
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Abonent malej publicistiky prezentujúci svoje názory ako notorický občan. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

319 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

143 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu