Kým sa dostaneme k hlavnej téme, pozrime sa, aké motoršportové dianie nás čaká počas tohoto víkendu:
Formula 1
Títo idú v azerbajdžanskom Baku. Prvé dva tréningy už absolvovali, dnes o 13.h pôjdu tréning posledný, o 16.h kvalifikáciu, no a podľa nej sa zajtra o 13.h postavia na štart.
Spolu s nimi sú tam aj jazdci F2 - do prvého preteku idú dnes pred 12.h a do druhého zajtra o 9.h.
Po nedeli rýýýchly presun cez pol sveta, aby sa stihli o týždeň predviesť v kanadskom Montreale.
NASCAR
Ich juniorská séria XFinity má tento aj budúci víkend pauzu, 'veľký' Nascar štartuje v nedeľu okolo 22.h nášho času, a síce na kalifornskom okruhu Sonoma (hmm, konečne okruh; ovály mi mierne lezú krkom).
IndyCar
Hlavná kategória - IndyCar - ako aj Indy Lights, idú tento víkend na okruhu Road America. Časy sa dajú vyhľadať napr. cez indycar.com.
WTCR
Ich regionálni kolegovci - TCR Europe - majú teraz pauzu (najbližšie pôjdu o týždeň v Spa a potom začiatkom júla na Norisringu)
Samotná svetová kategória WTCR je tento víkend u našich susedov - na Hungaroringu (potom ich čaká dvojička za Pyrenejami - posledný júnový víkend na španielskom Aragóne a prvý júlový na portugalskom mestskom okruhu Vila Real).
Na Športe Rtvs to (pokiaľ správne lúštim ich program) budú dávať asi až zo záznamu (napr. v pondelok od 13.h), na webe estévéčky zrejme už aj naživo (v nedeľu od 11:15 a od 16:40) ... no veď skúste sami a uvidíme, či uvidíme :)
V programe Eurošportu to vidím priamo v tých nedeľných časoch; plus zrejme nejaké reprízy v ďalších dňoch.
.
Z udalosti, ktorá sa už odohrala - z 24-ky konanej pred dvoma týždňami na Nordschleife - vyvesili v týchto dňoch videá. Zatiaľ ide o verziu s komentárom nemeckým a rozdelili to celé do troch 8-hodinových blokov: prvý , druhý a tretí. Anglickú verziu týmpádom očakávam byť vyvesenú (na tomto videokanáli) behom pár dní.
.
.
No a poďme teda do toho Le Mans, ktorý som nadpisom anoncoval. Čože takého hrozného sa tam má odohrať?
Všetci samozrejme dúfame, že iba 24 hodín poriadneho závodenia, no ale podľa toho, čo som si začal všímať pred pár rokmi, by sa mohlo odohrať aj čosi navyše, čosi čo by konkurovalo tej tamojšej katastrofe spred vyše polstoročia.
Le Mans 24 nie je len samotné pretekanie na trati, je to aj veľká šou. Jej súčasťou je aj pozícia Grand Marshal - človeka ktorý slávnostne odmáva štart pretekov.
Nepoužije na to vlajku šachovnicovú, ani zelenú, ani inú podobnú, ale vlajku Francúzska. Veľkú, ťažkú, na bytelnej žrdi, ktorú mu prinesú nie odniekiaľ zo skrinky či vitríny kdesi v útrobách budov okruhu, ale mu ju privezú vojaci, vrtuľníkom. Čiže veľmi spektakulárnym spôsobom (viď ukážky nižšie).
Keď paragláni s vlajkou zlania dolu na asfaltovú plochu začiatku štartovnej rovinky.. a keď posádka helikoptéry odopne a zhodí laná, nadíde čas odletu. Avšak, namiesto nejakého normálneho 'nudného' odletenia, spravia to úplne iným spôsobom - sklonia predok stroja výrazne nadol a rozbehnú sa smerom nad ľudí a autá na štartovej rovinke, v prvých momentoch prudko klesajúc.
K pravidelnému sledovaniu prenosov z tejto udalosti som sa dostal len pred nejakými štyrmi-piatimi rokmi, takže neviem, aká dlhá je táto helikoptérová tradícia - či trvá len pár rokov, alebo už celé dekády.
Prehrábol som sa však ich videokanálom a našiel záznamy aspoň z posledných štyroch ročníkov, kde si príslušnú sekvenciu môžete pozrieť .. a sami posúdiť, či len zbytočne plaším, alebo to má naozaj potenciál jedného dňa vyrobiť katastrofu.
Tu sú tie nálezy:
rok 2021 ... 4:54 - 9:17
rok 2020 ... 5:35 - 9:01
rok 2019 ... 8:33 - 11:06 . (a ešte pár sekúnd od 15:28)
rok 2018 ... 8:22 - 10:46 . (a.. od 15:12)
U každého roku uvádzam časový interval (v min:sec) v ktorom je vidno ten vrtuľník - od jeho príletu až po odlet.
Najkritickejšie mi - z tých 4 ročníkov - pripadalo ako to spravili v 2019-tom. Tu je pre ilustráciu jedna fotka z toho videa:

(pohľad mierne zhora, a predsa vidieť jeho podlahu)
.
Forenzní videoanalytici by možno aj dokázali zistiť, aký výrazný ten predný náklon vo svojom maxime bol. Ja to odhadujem na vyše 45 stupňov (a ani 60st., v tej najhoršej sekunde, by ma príliš neprekvapilo).
V čom spočíva nebezpečie?
Ak sa im jedného dňa podarí urobiť ten predný náklon ešte o trochu výraznejší .. ak bude klesanie trvať ešte o okamih dlhšie .. prípadne ak im zrovna v tých najnevhodnejších sekundách vypadne výkon motora (a teda nebudú schopní jeho hrubou silou vyrovnať to klesanie), tak.....
Na štartovej rovinke je v daných chvíľach vyše 60 áut, pri každom aspoň 10 ľudí (to už sme na stovkách ľudí), plus na tribúne sedia tisíce, a ani v pit-lane nie je prázdno.
Títo všetci by sa v takom prípade ocitli v palebnej dráhe toho vrtuľníka, strelou by bol priamo on sám, niekoľkotonový.
K tomu benzín v tých autách, ulomené listy vrtule odlietajúce kade-tade nabok, atď atď... no, radšej ďalej nerozvíjať.....
.
A pritom, paradoxne, v oboch týchto odboroch sa dosť bazíruje na prísnych bezpečnostných pravidlách.
V motoršporte, napríklad, keď sa stane nejaká nehoda alebo keď niekto (bárs aj z púheho banálneho technického dôvodu) odstaví na/pri trati auto, tak traťoví maršáli obvykle aj celé dlhé desiatky sekúnd vyčkávajú, kým k nemu naozaj vykročia - sú totiž nútení čakať, kým pominie aj to najmenšie riziko, že by sa okolo nich - zasahujúcich - mohol niekto prehnať veľkou rýchlosťou ... ešte aj nejakých 100 až 150 km/h (na pretekárske pomery pomerne nízke rýchlosti) sú považované za neprijateľné riziko, takže na dané miesto vykročia až ked je tam premávka zaručene zaručene spomalená až na nejakých 60 až 80 km/h.
Podobne, v letectve leží nejaký bezpečnostný predpis snáď všade kam stúpiš, všade kam dohliadneš.
No a tu, kde sa nám tieto dva svety stretávajú - pri helikopotvore robiacej nálet na stovky ľudí stojacich okolo tých áut - tu zrazu toľká benevolentnosť. Divné.
.
Spoliehať sa na to, že vojenskí letci sú vždy len zodpovední (veď predsa majú náročný výcvik a vyžaduje sa od nich tvrdá disciplína), sa príliš nedá.
Stačí si spomenúť napr. na pilota, ktorý v '94 havaroval so svojou B52-kou vo Fairchild. Vraj sa rád predvádzal, nedokázal krotiť svoje akrobatické pudy, hnal bombardér (veľké ťažké hebedo, žiadnu mrštnú stíhačku) do úplne nepatričných uhlov náklonu .. no a dopadlo to tak ako to dopadlo. Jednoducho, pri bočnom náklone (manéver roll) 60-70-80 stupňov krídla ani pri najlepšej vôli nenahrabú dosť vztlakovej sily (ktorá by mala byť trvale opozitou sily gravitačnej), resp. zvislá zložka tej sily je už len veľmi malá, keďže jej väčšia časť smeruje vodorovne.
.
Alebo (a to je presne tá nehoda, ktorá mi pri úplne prvom videní tohoto lemanského akrobatovania zišla na um ako prvá a od ktorej odvodzujem hlavnú časť svojej argumentácie) nehoda na leteckej show v nemeckom Ramsteine v roku 1988.
Nebudem tu detailne slovne opisovať, ako sa odohrala, vhodnejšie bude pozrieť si niekoľko jej videí. Pointou bolo, že okrem lietadiel, letiacich v smere mimo divákov (jedna aj druhá skupina letiaca rovnobežne s dráhou) tam bol aj jeden stroj letiaci kolmo na nich. Smerom k divákom. A práve ten, po tom čo sa zrazil s dvoma zo 'správne smerujúcich', následne dopadol medzi divákov. Jeho kinetická energia, plus s horiaci benzín, pripravili o život 70 ľudí a ďalšie stovky zranili.
Bola to jedna z najhorších havárií na podobnom type udalosti a, pokiaľ viem, mala ďalekosiahle následky - o.i. výrazne po nej zmenili pravidlá pre letecké prehliadky.
Najvýraznejšou zmenou bolo, že sa zakázalo lietanie, ktoré by v prípade kolízie smerovalo na divákov. Aplikované spätne na tú nehodu by to znamenalo, že dotyčný sólo letec, ktorý mal svojim dymom prepichnúť srdce, vykreslené ostatnými, by buď bol zakázaný úplne, alebo by musel priletieť zo strany opačnej (divákom spoza chrbta), aby v prípade zrážky s niekým z ostatných dopadol radšej za opačným bokom dráhy, ďaleko od divákov.
Prenesenie tejto zásady do Le Mans dáva mi výsledok, že onen vrtuľník by žiaden manéver 'zleteli orly z výšky, pozdĺžne s rovinkou, smerom nad ľudí na trati' robiť nemal .. a mal by buď úplne jednoducho odletieť, alebo si svoje akrobatické chúťky odbaviť radšej niekde opodiaľ, kde v prípade smoly nenarobí toľkú paseku.
. . . . . . .
Dúfam že myšlienok typu Suchár jeden, nedopraje nám vzrušujúcej zábavy! v čitateľoch skrsne čo najmenej a že väčšina moju argumentáciu uzná.
Ideálne keby sa našiel aj niekto, kto má patričné konnexiooon - až hen vo frááns - a im to odkáže.. žeby prestali blbnúť a vymysleli akrobaciu nejakú alternatívnu, keď už teda musí byť...
.
Okej .. predpokladajme teda, že sme onen potenciálno-kritický moment (zvykne sa odohrávať zhruba o 15:35 poobede; samozrejme v sobotu, nie nedeľu) úspešne prekonali - helikopotvora ulietla bez toho aby niekoho prevalcovala ...
ďalším dianím bude, že okolo 15:50 (tamojšieho aj nášho času) sa vydajú do zavádzacieho kola, no a potom okolo 16:00 ich spomínaný grán-maršál odmávne do prvého kola... a nám sa začne 24 hodín vzrúša priamo na trati :)
Dúfajme že pozitívnymi aktérmi budú aj teepkovia v žltom voze číslo 44 - tým ARC z Prešporka.
Vysielanie, o celkovej dĺžke asi 25,5 hodín (15:00 sob - 16:30 neď) sa má odohrať na Eurosporte, o iných tv.kanáloch alebo oficiálnych streamoch neviem (môžete ma prípadne opraviť/doplniť v diskusii),
na YT však zvykne byť k dispozícii niekoľko kontinuálnych živých streamov z áut, t.j. niekoľko onboardov - ak niekto pretekanie vychutnáva radšej formou fpv, tak nech sa páči :)
No a potom, o niekoľko týždňov, sa dá očakávať že vyvesia aj full-length záznamy. Obvykle ich majú krájané po hodinách (ono vlastne aj tie ukážky, čo som dal vyššie, sú takými videami, s indexom 1/24 alebo 0/24 v názvoch).
Nenechajte sa teda znechutiť čiernymi chmurami, ktoré som tu načrtol (tie sú adresované hlavne príslušným činovníkom, ktorí majú na starosti leteckú zložku show), a užite si to :)
.
.