V prvom rade si povedzme, že pomer ceny a výkonu nášho štátu je malý. Do nemocnice si treba baliť vlastný toaleťák, keď pracujete, odvádzate v priemere 41% štátu zo mzdy, ktorá je de facto najnižšia v rozvinutom svete a k tomu ideme stavať pol obchvatu cez PPP v cene, ktorá je 3-4x vyššia ako cena najvyššej stavby sveta 828 metrovej Burj Khalifa. A aby sme si poistili grécky ekonomický model, zavedieme ďalší protiekonomický balíček za miliardu eur. Samozrejme všade počúvame, ako na tom sú Slováci ekonomicky dobre. Alebo nie?
Turci dnes zarábajú lepšie ako Slováci!
Pre porovnanie cena práce, alebo inak povedané superhrubá mzda zamestnanca, je v Turecku 28,264 USD a z nej predstavuje celkové daňovo-odvodové zaťaženie 38,2% (tzv. "Total tax wedge" - celkové daňovo-odvodové zaťaženie). Na Slovensku je priemerná superhrubá mzda 26,974 USD a daňovo odvodové zaťaženie na úrovni 41,2%. Mzdy sú upravené o cenu tovarov, aby sa dali porovnať. Toto sú oficiálne štatistiky OECD za rok 2014. Čierne na bielom Turek si vie kúpiť za svoju mzdu viac a má k tomu nižšie daňové a odvodové zaťaženie. Celkovo nižšiu superhrubú mzdu má v OECD už len Čile a Mexiko. Poľsko a Česko majú vyššiu superhrubú mzdu a porovnateľné, alebo nižšie daňovo odvodové zaťaženie.

Kto teda zaplatí ďalší sociálny balíček?
Bude to zase len stredná vrstva. Alebo, aby som bol presný, bývalá stredná vrstva. Dnes si skôr zaslúži pomenovanie pracujúca chudoba alebo živiteľ systému. Sú to títo ľudia, ktorí na svojich odvodoch, daniach a hlavné nízkych platoch zabezpečujú to, aby krajina fungovala a financovala jeden balíček za druhým. Okrem bohatých dotácií medzinárodným korporáciám, či neefektívnym Hornonitrianskym „alobalovým“ baniam za 100 mil. EUR ročne, hyperdrahým PPP projektom, luxusným zdravotníctvom bez toaletného papiera, alebo miliardou eur na elektronizáciu štátnej správy, ktorá končí pri spleti neprehľadných a nefunkčných weboch. Len tak pre predstavu dotácie pre "alobalové" bane stoja každú rodinu na Slovensku 70 eur ročne.
Otázka je dokedy?
V prípade jeho realizácie bude balíček stáť zrejme miliardu. Určite dobre padne mať všetky autobusy zadarmo, vyššie „vianočné dôchodky“ či ešte viac policajtov (síce už teraz vynakladáme najviac na verejnú bezpečnosť k HDP v EÚ). Problém je to, kto to zaplatí. Osobne si myslím, že to zaplatí „bývalá“ stredná a pracujúca trieda na svojich mizerných platoch a vysokých odvodoch a daniach. A prečo? Naše platy nebudú veľmi rásť v modernej ekonomike, kde treba hlavne vzdelanie, na ktoré v tomto štáte nie sú peniaze. V budúcnosti naše školy budú vypľúvať na trh iba tisícky ťažko zamestnateľných ľudí a pritom podľa odhadov by Slovensko vedelo zamestnať 50,000 ľudí len v IT v najbližších rokoch. Podľa portálu profesia.sk je na Slovensku hneď teraz voľných do 30 000 pracovných miest, ale chýbajú odborníci. Kvalifikovaných odborníkov už teraz nevieme nájsť v strojárskom a elektrotechnickom priemysle a dokonca aj v cestovnom ruchu. A čo má dobrú hlavu nám utečie do zahraničia. Podľa Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ), ak by sme nič neurobili, tak len z dôvodu starnutia obyvateľstva sa verejný dlh voči HDP vyšplhá o viac ako 70% smerom nahor do roku 2060. Dodatočne si treba uvedomiť, že dnešný rast HDP je vo veľkej miere ťahaný čerpaním EÚ fondov, ktoré po roku 2020 už nemusia byť. V roku 2015 sa odhaduje, že EÚ fondy prispejú k rastu HDP výškou 0,6%. Ak prídeme o tento zdroj rastu tak naša ekonomika bude rásť citeľnejšie pomalšie. Čo je však väčší problém je, že z dôvodu korupcie, byrokracie a klientelizmu Slovensko z EÚ fondov nevyčerpá 1 mld. EUR, alebo toľko za koľko by sa dali postaviť aj 4 nové nemocnice. Podľa analytikov RRZ sa čerpanie v budúcnosti nezlepší a v budúcom roku v dôsledku politiky vlády bude v dôsledku výpadku čerpania EÚ v roku 2016 naše HDP nižšie o 0,7%!

O efektivite využívania EÚ prostriedkov je skoro škoda debatovať. Len taký príklad ich využívania je platenie poradcov na jednotlivých ministerstvách, kde je hodinová sadzba práce 110 EUR/hodina, alebo viac ako 190 000 EUR ročne!!!
Nebude na dôchodky?
Ak sa nezlepší demografická krivka alebo Slováci nezačnú zarábať podstatne viac, a tým odvádzať omnoho vyššie odvody, tak do 30-40 rokov nebude mať doslovne kto robiť na dôchodky. A nemyslím, že nás spasí technologická revolúcia, lebo z nej má hlavný benefit kapitál a nie práca. Kapitál na Slovensku nevieme vôbec zdaniť, kedže väčšina ho odtečie do zahraničia alebo do daňových schránok. A ak ľudí nahradia stroje a Slovensko nebude mať mozgy, a tým bude pre ekonomiku budúcnosti nezaujímavé, vedci a mladí zrejme ujdú pred extrémne vysokými daňami a odvodmi do zahraničia. Inak povedané to čo dnes vidíme v Grécku môže byť realitou na Slovensku a bohužiaľ dnešný 20-30 roční ľudia nebudú mať ani na „vianočné dôchodky“!
Slovensko potrebuje pragmatizmus a nie POPULIZMUS!
Áno potrebujeme stavať byty pre mladých, ale nie zadlžovaním sa. Išlo by to napríklad cez EÚ fondy, ale to by sme ich asi nemali tunelovať. Áno potrebujeme znížiť dane a odvody, ale taktiež znížiť PODVODY v zdravotníctve, obstarávaní a nezmyselnými „dotáciami“ do alobalových baní! Mladým ľuďom treba zabezpečiť kvalitné vzdelanie v odboroch s potenciálom napr. IT, elektro, biotechnológie, fyzika a podobne a nie dotáciou sociálnej práce. Malým podnikateľom na Slovensku treba rozviazať ruky od nezmyselnej byrokracie menovite rušením dane zo straty (a nie len pre Startupy!), povinnej zdravotnej služby a šikany od 20 rôznych úradov, ktoré ich pokutujú a šikanujú. Slovensko musí začať hospodáriť s vlastnými prírodnými zdrojmi a prestať vyvážať drevo a guľatinu do Poľska a začať ju spracovávať na Slovensku. Treba akútne reformovať justíciu, kedže vymožiteľnosť práva a nezávislosť justície je takmer na úrovni banánovej republiky. Napríklad pri bankrote firmy trvá súdom na Slovensku v priemere 4 roky na to aby sa niekto vôbec dostal k časti svojich peňazí. Dovtedy skrachuje nejeden podnikateľ, alebo živnostník. Samozrejme ak máte "správne" konexie tak v tomto "právnom" štáte ani nezbankrotujete viď. príklad Váhostav. Ďalej treba podporiť slovenských farmárov a biovýrobu, čím by sa dalo zamestnať desaťtisíce ľudí a prispelo by to k trvalo udržateľnému rozvoju vidieka. Dodatočné prostriedky na verejné investície do škol, nemocníc a ciest, namiesto zdierania pracujúcich, je možno taktiež hľadať aj pri výbere DPH, kde Slovensko v roku 2013 podľa odhadov EÚ vybralo na DPH 4,7 mld. Eur, ale podľa jej odhadov malo vybrať 7,2 mld. Eur, čo je rozdiel cca. 2,5 mld. EUR len za jeden rok. Dodatočne Slovensku prepadne 1 mld. EUR z fondov EÚ, čo je ročná cena celého 3. sociálneho balíčka, alebo cena za 4 nové nemocnice, ale očividne to nie je téma s ktorou by sa vláda chcela chváliť. Určite by bolo dobré nepreplácať aj rôznych "poradcov" a "konzultantov" na jednotlivých ministerstvách za "sociálnu" sadzbu 110 EUR na hodinu. Cesta je vždy pokiaľ zavládne pragmatizmus nad populizmom.
Slovensko sa musí začať živiť rozumom a prácou a nie dávkami, balíčkami a alobalovými dotáciami!