Je jasné, že politici majú bytostný záujem na tom, aby platila iba prvá časť druhého ústavného článku - že „štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov". Rovnocenná alternatíva, že ju „vykonávajú priamo", teda prostredníctvom referenda, je totiž škrtom cez rozpočet straníckym záujmom - aj preto sa nič, ale vôbec nič nerobí s 50-percentným kvórom, ktoré je potrebné na platnosť referenda.
Ak však samotná ústava už vo svojom druhom článku hovorí o dvoch rovnocenných zdrojoch moci, volených zástupcoch a referende, je takéto vysoké kvórum brutálnym útokom na štátnu moc priamo pochádzajúcu od občana. Veď ak si uvedomíme, že IBA na referendové rozhodnutie je nutné, aby sa hlasovania zúčastnila nadpolovičná väčšina občanov (pretože aj pri voľbe hlavy štátu je tu druhé kolo s dvoma postupujúcimi a "vyššia berie"), koľko volených zástupcov by si pri takomto kvóre zvolili občania?
Z výsledkov väčšiny doterajších volieb je jasné, že zvolený by bol iba prezident a niektorí poslanci Národnej rady SR - a žiadny poslanec Európskeho parlamentu, žiadny župan a poslanec vyšších územných celkov, a nejakí starostovia či mestskí alebo obecní poslanci, pretože ani v jedných župných a obecných voľbách a eurovoľbách sa nedosiahla účasť 50 percent.
Posledných volieb do Európskeho parlamentu sa zúčastnilo 19,64 percenta voličov, volieb do orgánov samosprávnych krajov v roku 2009 sa zúčastnilo 22,90 percenta voličov a volieb do samosprávnych orgánov obcí v roku 2006 sa zúčastnilo 47,65 percenta voličov - nadpolovičnú účasť v týchto voľbách prekročili v 26 obvodoch z 50.
Nikto však nespochybňuje legitimitu poslancov Európskeho parlamentu a pritom napríklad kresťanským demokratom stačilo na dva mandáty iba 89 905 hlasov, čo je číslom 2,06 percenta všetkých osôb zapísaných v zoznamoch voličov, a na zisk jedného europoslanca za SNS stačilo 45 960 hlasov, piati poslanci za Smer si vystačili s 264 722 hlasmi voličov. Hovoriť o férovosti oboch alternatív štátnej moci sa nedá nie že s prižmúrenými očami, ale ani s vypichnutými.
Prečo si politici strážia svoje výsadné postavenie, je jasné - prečo im to ľudia tolerujú, „to je to, oč tu běží".
Letmý prehľad názorov pod rozličnými diskusiami vypovedá, že na to, aby voliči „hodili salám" na zajtrajšie referendum, si vystačia sami. Lebo:
1. nebudú podporovať stranícku akciu Richarda Sulíka
2. lebo sa politici SaS ukázali ako fušeri
3. ja považujem toto referendum za úplnú somarinu. Prečo referendum, majú to zrušiť a nepýtať sa ľudí.
4. referendum je nezáväzné a to znamená, že peniaze naň dané sú zbytočne vyhodené
5. škoda našich peňazí. Referendum bolo odsúdené na neúspech už pred jeho iniciovaním..
6. každý rozumný občan vie, že úspech referenda je nemožný a výsledkom bude isto neúspech.
7. nikdy som sulíkovcom neverila, vždy bolo jasné, že je to výťahová strana.
8. „zabudnutie" SaS na termín delegovania úradníkov do referendovej komisie je najväčší politický prešľap, akého sa iniciátor referenda môže dopustiť.
9. keď ani organizátorom nestojí referendum ani len za to, aby si ustriehli zákonné lehoty, prečo by malo stáť občanom za to, aby sa na ňom zúčastnili?
10. kocúrkovo. Všetci to vieme. Aj oni to vedia. Ani sa to nesnažia zakryť. Nehorázna arogancia a vyhodené peniaze. Populizmus sa u nás stáva cnosťou.
Že však týmito odsudkami iba potvrdzujú, že jedinou možnosťou, ako prinútiť politikov, aby vás brali vážne, je ich k tomu prinútiť - v tomto prípade referendovým hlasovaním - je druhou stranou mince.
Málokto uverí tomu, že koaliční a opoziční poslanci sa dohodnú na obmedzení poslaneckej imunity - argument, že ani ľudia to nechcú, lebo sa tak vyjadrili v referende, na ktoré sa vykašlali, sa priam ponúka.
Málokto uverí tomu, že poslanci sami od seba prijmú obyčajný zákon, ktorým uzákonia priestupkovú imunitu - hoci Maroš Leško vo svojom komentári píše: „Pretože koaliční poslanci disponujú väčšinou, je v ich silách, aby prijali takú novelu priestupkového zákona, ktorá „zrovnoprávni" poslancov s občanmi. Vo vládnej koalícii je dosť schopných právnikov, aby našli formuláciu, ktorá nespochybniteľne ustanoví, že poslanci budú - podľa zákona o priestupkoch - sankcionovaní rovnako ako ostatní občania."
A rovnako pravdepodobné je, že v NR SR sa nájde ústavná väčšina, ktorá zníži alebo priamo zruší nadpolovičné kvórum potrebné na platnosť referenda.
Ako to chcete mať dobre a podľa vlastných predstáv - a viac o tom vypovedá aj tento prieskum agentúry Focus - musíte si to urobiť sami. Zajtra v referendových miestnostiach, alebo neskôr hoci aj podporou tejto akcie.
Inak sa pokojne predkloňte a nechajte na sebe drevo rúbať.
17. sep 2010 o 10:39
(upravené 17. sep 2010 o 10:45)
Páči sa: 0x
Prečítané: 1 346x
Test, či na nás možno drevo rúbať
Dôvodov, prečo v sobotu neísť hlasovať v referende, si každý nájde dosť - či už v znevažujúcich slovách predsedu Smeru Roberta Fica, prezidenta SR Ivana Gašparoviča alebo predsedu KDH Jána Figeľa, alebo v okázalom nezáujme predsedu SaS Richarda Sulíka, pre ktorého už referendum splnilo hlavný účel.
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(21)