Ako rozvíjať eGovernment neefektívne / Povinná aktivácia elektronických schránok

Povinná aktivácia elektronických schránok právnických osôb, alebo ako rozvíjať eGovernmetové služby neefektívne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na základe novely zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. júla 2015, sa od 1. augusta 2016 majú všetkým právnickým osobám aktivovať elektronické schránky na doručovanie elektronických podaní a elektronických úradných dokumentov. Proces aktivácie bude ukončený 1.1.20017. Jedná sa o teda o povinné nariadenie zo strany štátu.

Rozvíjať eGovernmentové služby formou nariadení a príkazov je jeden z najjednoduchších spôsobov, ako preniesť zodpovednosť na opačnú stranu. Podľa portálu ÚPVS ku dňu 30.6.2016 bolo počet všetkých zriadených schránok (FO,PO,OVM) 5.668.593 a počet aktivovaných (FO,PO,OVM) ku dňu 30.6. 2016 je 10.154.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To znamená, že počet aktivovaných schránok ku dňu 30.6.2016 bol 0,179%. Na základe tohto údaju môžeme konštatovať, že záujem o túto službu je minimálny. I napriek novele zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve zo dňa 1. júla 2015 sa nepodarilo vzbudiť prirodzený záujem občanov a podnikateľov o službu elektronickej schránky. Informačná a edukačná kampaň zo strany štátu, ktorá by mala prirodzeným spôsobom vzbudiť záujem o využívanie služby nebola absolútne účinná.

Vo všeobecnosti, na efektívny rozvoj verejných elektronických služieb vplýva veľmi veľa faktorov. Sú to napríklad systémové, organizačné a používateľské. Z používateľského hľadiska má využívanie elektronických služieb niekoľko úrovní. Zameriam sa na dve hlavné a síce:

SkryťVypnúť reklamu
  • znalosti/poznatky používateľov, ktoré sú potrebné pre využívanie elektronických služieb,

  • použiteľnosť elektronických služieb samotných. 

Na základe mojich predchádzajúcich štúdii, ktoré som realizoval existuje veľmi silný vzťah medzi „internetovými“ znalosťami používateľov a využívaním elektronických služieb verejnej správy. Používatelia, ktorí využívajú internet napríklad na vyhľadávanie informácií, elektronické platby typu internet banking a nákup produktov a služieb využívajú verejné elektronické služieb vo väčšom rozsahu. V rámci EU patrí Slovensko medzi krajiny s priemernými internetovými znalosťami. Táto skutočnosť sa odzrkadľuje aj na nižšom záujme využívať verejné elektronické služby.

Ďalšia úroveň, ktorá súvisí s využívaním elektronických služieb verejnej správy je použiteľnosť elektronických služieb. Použiteľnosť elektronických služieb by sa dala charakterizovať ako úroveň využiteľnosti týchto služieb používateľom (jednoduchosť ovládania, orientácia na užívateľa a pod.) Norma ISO 9241 definuje použiteľnosť ako „využívanie produktu používateľmi na dosiahnutie špecifických cieľov s efektívnosťou, výkonnosťou a uspokojením, v špeciálnom kontexte využitia“. Základné kvantitatívne analýzy, ktoré som realizoval na vzorke krajín EU preukázali na závislosť medzi použiteľnosťou elektronických systémov služieb verejnej správy a samotným využívaním elektronických služieb verejnej správy. Inými slovami by sa dal tento vzťah charakterizovať tak, že v krajinách, kde elektronické služby verejnej správy sú použiteľnejšie, tak aj ich samotné využívanie samotnými používateľmi je vyššie. Na základe Indexu použiteľnosti elektronických služieb verejnej správy z roku 2013 patrí Slovensko na samotný koniec krajín EU.

SkryťVypnúť reklamu

Vládne iniciatívy z hľadiska informovania a vzdelávania používateľov smerujúce k využívaniu eGovernmentu sú neefektívne a naviac, ponúkané elektronické verejné služby majú nízku použiteľnosť. Tieto dva aspekty majú závažný vplyv na totálny nezáujem zo strany používateľov o využívanie týchto služieb. Pri informatizácií spoločnosti by sa mal presadzovať princíp ako zjednodušiť a zefektívniť riešenia situácií pre všetkých používateľov eGovernmentu (občania, podnikatelia a verejná správa). 

Ak Vás zaujala táto problematika ako efektívne rozvíjať eGovernment z hľadiska samotných používateľov, odporúčam Vám bezplatné stiahnutie celého dokumentu, ktorý pojednáva o tejto problematike. V práci sú ponúknuté konkrétne riešenia a východiská.

SkryťVypnúť reklamu

Dokument je dostupný na nasledovnej linke:

http://ebook.ecoletra.com/rozvoj-egovernmentovch-sluieb-na-niej-rovni-ttnej-a-verejnej-sprvy

Rudolf Roessel

Rudolf Roessel

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  32x

Rudolf Rössel, Ph.D., consultant Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéEkonomika

Prémioví blogeri

INEKO

INEKO

117 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

239 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu