Vedenie VšZP mi pripomína karikatúrny postoj kapitána Titaniku, ktorý sa často na Internete prezentuje výrokom “Damn the icebergs, full speed ahead!“. V preklade tento výrok znamená „Dopekla s ľadovcami, plnou parou vpred!“. V podmienkach VšZP z pohľadu vedenia poisťovne by takýto výrok mohol vyznieť „Dopekla so stratou, plnou parou vpred!“
Tak ako Titanik s cestujúcimi doplatil na nekompetentnosť kapitána a posádky, tak aj VšZP doplatilo na svoje vedenie, ktoré svojím manažérskym prístupom zapríčinilo historickú stratu v rokoch 2020, 2021 a 2022 (Obrázok 1).
Obrázok 1. Hospodársky výsledok VšZP v rokoch 2008 - 2022

Na základe dostupných údajov sa predpokladá, že hospodársky výsledok VšZP bude v roku 2023 taktiež negatívny.
Bývala generálna riaditeľka VšZP vo svojom komentáre na ozdravme.sk spomenula analýzu „Revízia výdavkov – hodnota za peniaze a zvýšenie efektivity procesov“ od Boston Consulting Group. Na základe tejto analýzy sa v roku 2019 spustil vo VšZP Implementačný plán, ktorého úspory boli vyčíslené v mil. EUR. Keďže som v období 2019 a 2020 pracoval vo VšZP, bol som dobre oboznámený nielen s analýzou, ale zúčastňoval som sa aj implementácie plánu v pozícii riadiaceho pracovníka.
Jeden z aktuálnych členov predstavenstva poisťovne pracoval v predchádzajúcom období pred rokom 2020 vo VšZP v riadiacej pozícií a taktiež jeden aktuálny člen dozornej rady zastával svoj post aj pred rokom 2020 vo VšZP. Bolo to teda v období, keď sa realizovala štúdia Boston Consulting Group a spustil Implementačný plán.
Nechcem tvrdiť, že za príčinou strát nie sú aj externé faktory, ako bola napríklad kríza COVID-19, alebo politické rozhodnutia vlády SR, ale o rizikových oblastiach, ako aj riešeniach manažment musel dobre vedieť munimálne prostredníctvom člena predstavenstva a člena dozornej rady...
Analýza Boston Consulting Group popisovala značné riziká už v roku 2019 s celkovým dopadom do 207 mil. EUR. Pokles príjmov o 90 mil. EUR a nárast výdajov o 117 mil. EUR (BCG, 2019, str. 8)
Z analýzy vyplývalo, že rizikové oblasti pre rok 2019 boli nasledovné:
ročné zúčtovanie s platiteľmi a štátom
pokles počtu poistencov
nižšie príjmy z prerozdeľovania
náklady na výkony zdravotnej starostlivosti
náklady na lieky a zdravot. pomôcky
liečba v cudzine a liečba poistencov EÚ
Zdroj: (BCG, 2019, str. 9)
V rámci riešení týchto rizikových oblastí bolo identifikovaných spolu 21 iniciatív, ktoré mali pomôcť redukovať náklady poisťovne a síce:
Iniciatívy VšZP na redukciu nákladov podľa analýzy Boston Consulting Group | ||
---|---|---|
Náklady na zdravotnú starostlivosť | Optimalizácia nákupu zdravotnej starostlivosti | |
1. Zvýšenie objemu centrálne nakupovaných liekov 2. Zavedenie centrálneho nákupu na ŠZM a ZdP 3. Podpora vstupu bio-similarov na SVK trh 4. Transparentnosť preskripčných návykov 5. Eliminácia rozdielnych cien ŠAS (podpora nákupu) 6. Eliminácia rozdielnych cien SVLZ (podpora nákupu) | ||
Zdokonalenie kontroly výdavkov na zdravotnú starostlivosť | ||
7. Zavedenie elektronickej žiadanky na SVLZ3 8. Sprísnenie nepriamych revízií 9. Založenie analytického útvaru na redukciu podvodnej a neúčelnej starostlivosti (vrátane cielených informačných kampaní) | ||
Prevádzkové náklady | Zvýšenie produktivity zamestnancov | |
10. Redukcia zamestnancov podporných služieb 11. Optimalizácia procesov v revíziách a spracovaní 12. Centralizácia nákupnej činnosti ZS 13. Right-sizing back office zdravotného poistenia 14. Redukcia zamestnancov front office a prevádzky pobočiek | ||
Konsolidácia pobočkovej siete | ||
15. Zatváranie pobočiek v menej frekventovaných oblastiach 16. Right-sizing pobočiek pri novom počte FTE 17. Štandardizácia veľkosti pobočiek na FTE 18. Racionalizácia využitia vlastných budov | ||
Racionalizácia ostatných prevádzkových aktivít | ||
19. Zníženie telekomunikačných nákladov 20. Optimalizácia nákladov na strážnu službu 21. Redukcia ostatných prevádz. nákladov |
Zdroj: (BCG, 2019, str. 16)
Úsporný potenciál identifikovaných iniciatív bol v rozsahu 100 – 150 mil. EUR, ktorý mal byť dosiahnuteľný v roku 2021 ak by plán pokračoval aj v rokoch 2020 a 2021. (BCG, 2019, str. 18)
Nové vedenie poisťovne však nepokračovalo v začatých iniciatívach a z pocitu vlastnej výnimočnosti a elitárstva sa namiesto toho vydali vlastnou cestou spôsobom „Dopekla so stratou, plnou parou vpred!“ na spôsob kapitána Titaniku.
Takýto prístup je jeden z atribútov pocitového manažmentu, kde rozhodnutia sú založené na pocitoch a nie na serióznom racionálnom prístupe manažmentu založeného na dátach. V prípade manažmentu VšZP som o takomto prístupe písal v jednom z mojich minulých blogoch.
Pre príklad uvediem, že v rámci iniciatívy Zdokonalenia kontroly výdavkov na zdravotnú starostlivosť podľa odporučenia Boston Consulting Group, predchádzajúce vedenie poisťovne zriadilo analytický tím na redukciu podvodnej a neúčelnej starostlivosti, ktorý som viedol. Úloha analytického tímu mala priniesť zlepšenie v 3 hlavných oblastiach:
pokročilá detekcia fraudu a neúčelnej starostlivosti
redukcia neúčelnej starostlivosti / ex-ante komunikácia
data-driven management drahých pacientov
V rámci týchto iniciatív sme napríklad:
spustili projekt konsolidácie, manažmentu a kvality údajov VšZP
získali členstvo pre VšZP v organizácií EHFCN - European Healthcare Fraud & Corruption Network (Európske združenie boja proti podvodom a korupcii v zdravotníctve), ktoré združuje 21 organizácií v 15 európskych krajinách (zdravotné poisťovne, ministerstvá zdravotníctva a pridružené organizácie.)
vypracovali základnú štúdiu s modelom (Obrázok 2.) podľa vstupov a metodík od EHFCN, kde boli identifikované fraudulentné a chybové činnosti u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, vrátane ich riešení podľa rozsiahlej typológie EHFCN ,ktorá vznikla na základe dlhoročných skúseností jednotlivých členov organizácie.
Obrázok 2. Fraud Management Framework v zdravotnom poistení

Typológia neefektívnosti EHFCN definuje straty v oblastiach ako sú: chyby, zneužitia, podvody a korupcia. Okrem identifikácie týchto oblastí navrhuje aj opatrenia a riešenia jednotlivých oblastí.
Model Fraud Management Framework v zdravotnom poistení komplexne popisuje prístupy identifikácie a riešenia fraudulentných činností u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Bohužial, komplexná štúdia od Boston Consulting Group, ako aj Implementačný plán, vrátane iniciatív a projektov, boli novým manažmentom ignorované a zastavené...
____________________________________________
Referencia: BCG. (2019). Revízia výdavkov - hodnota za peniaze a zvýšenie efektivity procesov. Boston Consulting Group.
Poznámka: Boston Consulting Group (BCG) je medzinárodná poradenská spoločnosť v oblasti riadenia a stratégie. Ako jedna z najprestížnejších poradenských firiem patrí spolu s McKinsey & Company a Bain & Company do veľkej trojky poradenských firiem (MBB).