VšZP: Dopekla so stratou, plnou parou vpred!

Vedenie VšZP ako kapitán Titaniku Edward John Smith?

VšZP: Dopekla so stratou, plnou parou vpred!
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Vedenie VšZP mi pripomína karikatúrny postoj kapitána Titaniku, ktorý sa často na Internete prezentuje výrokom “Damn the icebergs, full speed ahead!“. V preklade tento výrok znamená „Dopekla s ľadovcami, plnou parou vpred!“. V podmienkach VšZP z pohľadu vedenia poisťovne by takýto výrok mohol vyznieť „Dopekla so stratou, plnou parou vpred!

Tak ako Titanik s cestujúcimi doplatil na nekompetentnosť kapitána a posádky, tak aj VšZP doplatilo na svoje vedenie, ktoré svojím manažérskym prístupom zapríčinilo historickú stratu v rokoch 2020, 2021 a 2022 (Obrázok 1).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obrázok 1. Hospodársky výsledok VšZP v rokoch 2008 - 2022

Hospodársky výsledok VšZP v rokoch 2008 - 2022
Hospodársky výsledok VšZP v rokoch 2008 - 2022 (zdroj: Register účtovných závierok | www.registeruz.sk, 2023))

Na základe dostupných údajov sa predpokladá, že hospodársky výsledok VšZP bude v roku 2023 taktiež negatívny.

Bývala generálna riaditeľka VšZP vo svojom komentáre na ozdravme.sk spomenula analýzu „Revízia výdavkov – hodnota za peniaze a zvýšenie efektivity procesov“ od Boston Consulting Group. Na základe tejto analýzy sa v roku 2019 spustil vo VšZP Implementačný plán, ktorého úspory boli vyčíslené v mil. EUR. Keďže som v období 2019 a 2020 pracoval vo VšZP, bol som dobre oboznámený nielen s analýzou, ale zúčastňoval som sa aj implementácie plánu v pozícii riadiaceho pracovníka.

SkryťVypnúť reklamu

Jeden z aktuálnych členov predstavenstva poisťovne pracoval v predchádzajúcom období pred rokom 2020 vo VšZP v riadiacej pozícií a taktiež jeden aktuálny člen dozornej rady zastával svoj post aj pred rokom 2020 vo VšZP. Bolo to teda v období, keď sa realizovala štúdia Boston Consulting Group a spustil Implementačný plán.

Nechcem tvrdiť, že za príčinou strát nie sú aj externé faktory, ako bola napríklad kríza COVID-19, alebo politické rozhodnutia vlády SR, ale o rizikových oblastiach, ako aj riešeniach manažment musel dobre vedieť munimálne prostredníctvom člena predstavenstva a člena dozornej rady...

SkryťVypnúť reklamu

Analýza Boston Consulting Group popisovala značné riziká už v roku 2019 s celkovým dopadom do 207 mil. EUR. Pokles príjmov o 90 mil. EUR a nárast výdajov o 117 mil. EUR (BCG, 2019, str. 8)

Z analýzy vyplývalo, že rizikové oblasti pre rok 2019 boli nasledovné:

  • ročné zúčtovanie s platiteľmi a štátom

  • pokles počtu  poistencov

  • nižšie príjmy z prerozdeľovania

  • náklady na výkony zdravotnej starostlivosti

  • náklady na lieky a  zdravot. pomôcky

  • liečba v cudzine a  liečba poistencov EÚ

Zdroj: (BCG, 2019, str. 9)

V rámci riešení týchto rizikových oblastí bolo identifikovaných spolu 21 iniciatív, ktoré mali pomôcť redukovať náklady poisťovne a síce:

Iniciatívy VšZP na redukciu nákladov podľa analýzy Boston Consulting Group

Náklady na zdravotnú starostlivosť

Optimalizácia nákupu  zdravotnej  starostlivosti

1.      Zvýšenie objemu centrálne  nakupovaných liekov

2.      Zavedenie centrálneho  nákupu na ŠZM a ZdP

3.      Podpora vstupu bio-similarov na SVK trh

4.      Transparentnosť  preskripčných návykov

5.      Eliminácia rozdielnych cien ŠAS (podpora nákupu)

6.      Eliminácia rozdielnych cien SVLZ (podpora nákupu)

Zdokonalenie kontroly  výdavkov na zdravotnú  starostlivosť

7.      Zavedenie elektronickej  žiadanky na SVLZ3

8.      Sprísnenie nepriamych  revízií

9.      Založenie analytického útvaru na redukciu  podvodnej a neúčelnej  starostlivosti (vrátane  cielených informačných  kampaní)

Prevádzkové náklady

Zvýšenie  produktivity  zamestnancov

10.      Redukcia zamestnancov podporných služieb

11.      Optimalizácia procesov v revíziách a spracovaní

12.      Centralizácia nákupnej  činnosti ZS

13.      Right-sizing back office  zdravotného poistenia

14.      Redukcia zamestnancov front office a prevádzky  pobočiek

Konsolidácia  pobočkovej  siete

15.      Zatváranie pobočiek v menej frekventovaných  oblastiach

16.      Right-sizing pobočiek pri novom počte FTE

17.      Štandardizácia veľkosti pobočiek na FTE

18.      Racionalizácia využitia vlastných budov

Racionalizácia  ostatných prevádzkových aktivít

19.      Zníženie telekomunikačných  nákladov

20.      Optimalizácia nákladov na strážnu službu

21.      Redukcia ostatných prevádz. nákladov

Zdroj: (BCG, 2019, str. 16)

Úsporný potenciál identifikovaných iniciatív bol v rozsahu 100 – 150 mil. EUR, ktorý mal byť dosiahnuteľný v roku 2021 ak by plán pokračoval aj v rokoch 20202021. (BCG, 2019, str. 18)

SkryťVypnúť reklamu

Nové vedenie poisťovne však nepokračovalo v začatých iniciatívach a z pocitu vlastnej výnimočnosti a elitárstva sa namiesto toho vydali vlastnou cestou spôsobom „Dopekla so stratou, plnou parou vpred! na spôsob kapitána Titaniku.

Takýto prístup je jeden z atribútov pocitového manažmentu, kde rozhodnutia sú založené na pocitoch a nie na serióznom racionálnom prístupe manažmentu založeného na dátach. V prípade manažmentu VšZP som o takomto prístupe písal v jednom z mojich minulých blogoch.

Pre príklad uvediem, že v rámci iniciatívy Zdokonalenia kontroly výdavkov na zdravotnú starostlivosť podľa odporučenia Boston Consulting Group, predchádzajúce vedenie poisťovne zriadilo analytický tím na redukciu podvodnej a neúčelnej starostlivosti, ktorý som viedol.  Úloha analytického tímu mala priniesť zlepšenie v 3 hlavných oblastiach:

  • pokročilá detekcia fraudu a neúčelnej starostlivosti

  • redukcia neúčelnej starostlivosti / ex-ante komunikácia

  • data-driven management drahých pacientov

V rámci týchto iniciatív sme napríklad:

  • spustili projekt konsolidácie, manažmentu a kvality údajov VšZP

  • získali členstvo pre VšZP v organizácií EHFCN - European Healthcare Fraud & Corruption Network (Európske združenie boja proti podvodom a korupcii v zdravotníctve), ktoré združuje 21 organizácií15 európskych krajinách (zdravotné poisťovne, ministerstvá zdravotníctva a pridružené organizácie.)

  • vypracovali základnú štúdiu s modelom (Obrázok 2.) podľa vstupov a metodík od EHFCN, kde boli identifikované fraudulentné a chybové činnosti u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, vrátane ich riešení podľa rozsiahlej typológie EHFCN ,ktorá vznikla na základe dlhoročných skúseností jednotlivých členov organizácie.

Obrázok 2. Fraud Management Framework v zdravotnom poistení

Fraud Management Framework v zdravotnom poistení
Fraud Management Framework v zdravotnom poistení (zdroj: Rudolf Rössel)

Typológia neefektívnosti EHFCN definuje straty v oblastiach ako sú: chyby, zneužitia, podvody a korupcia. Okrem identifikácie týchto oblastí navrhuje aj opatrenia a riešenia jednotlivých oblastí.

Model Fraud Management Framework v zdravotnom poistení komplexne popisuje prístupy identifikácie a riešenia fraudulentných činností u poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.

Bohužial, komplexná štúdia od Boston Consulting Group, ako aj Implementačný plán, vrátane iniciatív a projektov, boli novým manažmentom ignorované a zastavené...

____________________________________________

Referencia: BCG. (2019). Revízia výdavkov - hodnota za peniaze a zvýšenie efektivity procesov. Boston Consulting Group.

Poznámka: Boston Consulting Group (BCG) je medzinárodná poradenská spoločnosť v oblasti riadenia a stratégie. Ako jedna z najprestížnejších poradenských firiem patrí spolu s McKinsey & Company a Bain & Company do veľkej trojky poradenských firiem (MBB).

Rudolf Roessel

Rudolf Roessel

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  32x

Rudolf Rössel, Ph.D., consultant Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéEkonomika

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
INESS

INESS

109 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu