Aj keď majú spoločnosti rozdielny obchodný model, sú tu zaujímavé položky na porovnanie. Sám som fanúšik letectva a pracujem na licencií pilota PPL/CPL.
Na úvod výsledok pasažierov o ktorom sa bavíme. Ryanair 117 miliónov, Lufthansa 109.7 miliónov.
Ryanair
Podla štatistik mal za rok 2015 Ryanair 90% úspešnosť letov ktoré prileteli na čas do svojej destinácie. Znie to na podmienky frekventovaného neba úžasne. Je za tým však malý štatistický trik. Jednoducho naplánujú dlhší čas letu o 10-15 minút ktoré dokážu v prípade meškania stále zmazať vo vzduchu ak to situácia povolí.
Ako bonus nalietava spoločnosť menšie letiská ktoré sú lacnejšie a menej frekventované, všeobecne je tu meškanie menej pravdepodobné skrz voľných slotov.
Práve fakt lacnejších poplatkov povoľuje spoločnosti okresať cenu základného lístku na minimum. Ak chce cestujúci viac musí si priplatiť. Kedysi štandard starej ekonomickej triedy je dnes za príplatok. Malé poplatky však veľmi elegantne navýšia cenu letenky.
Zákazník Ryanair platí minimum, málo očakáva a presne vie že za svoje peniaze získa nejaké miesto v lietadle ktoré ho dopraví z bodu A do B. Milá obsluha a pohodlie nie sú záruka s ktorou počíta.
Lufthansa
Tak ako každá "národná spoločnosť" investuje Lufthansa ťažké milióny do reklamy. Zákazníkov láka stále vynovená business a first class trieda spolu s chutným jedlom podla koncovej destinácie prípadne ročného obdobia.
Tam kde je veľké očakávanie číha aj veľké sklamanie. Práve zákazník ktorý si zaplatí za letenku 350E namiesto 50E využije všetky práva aby získal maximum.
V prípade meškania hrozia finančné sankcie a taktiež trpí celý harmonogram lietadla. Na veľkých letiskách sa toto spoločnosti ťažko dobieha pre veľký počet príletov alebo odletov.
Rýchle zmeny sú kľúčom k úspechu, nie však v letectve. Lufthansa sa snažila znižovať ceny leteniek v economy class, narazila však na matematický problém. Aby stlačila ceny economy musela niekde šetriť. Nasledovali nedávne štrajky pilotov a letušiek pred Vianocami.
Samotné zníženie ceny letenky nie je správne. Zase raz zohrá očakávanie zákazníka svoju úlohu, výhodnejšie by bolo vytvoriť novu triedu s názvom "low-cost class" kde by sa na novo definovali podmienky prepravy a zákazník by nemal očakávania podobne tomu ktorý lieta s Ryanair.
Ešte jednou možnosťou je lepšia spolupráca s Eurowings ktorú Lufthansa kúpila. Tu však číha problém platov. Pilot v Lufthansa má nižší plat ako kapitán Eurowings, bavíme sa v priemere o 11.000 mesačne. Otázny je výsledok kúpi spoločnosti Brussels Airlines, či prinesie naspäť pasažierov je vo hviezdach.
Všeobecne má Ryanair oveľa lepšie karty aj pre rok 2017. Taktiež má Lufthansa o dôvod viac sa triasť, Ryanair plánuje letieť z ich domácej základne vo Frankfurte od leta 2017. Všeobecne je Nemecko bodom záujmu pre Írsku spoločnosť.
Na záver malé prekvapenie, zase raz pekné fotky spomínaných spoločností.

