Možno to vyznie čudne ale odporúčam každému kto ma možnosť získať "rizikovú" pozíciu vo firme aby sa jej chytil. Ne-existuje horší scenár pre firmu ako keď „skúsený“ manažér natrafí na konflikt a nevie ako ho efektívne riešiť. Tento scenár potom stojí spoločnosť nemalé peniaze a môže znamenať stratu kvalitných zamestnancov.
Najčastejší konflikt s ktorým sa musia popasovať vedúci je limitovaný rozpočet ktorý je potrebné múdro rozdeliť. Práve tu sa stáva že osoba sa cíti ukrivdená a málo ocenená. Tento fenomén je zdroj veľkých problémov keďže veľa krát neskúsený vedúci použije veľkú časť rozpočtu na akcie ktoré sú pre dobro celého teamu (drahý teambuilding). Nápad ako taký to nie je zlý avšak zabúda sa na kľúčový fakt že ľudská pamäť na „super“ teambuilding je krátka a pri probléme ktorý sa týka danej osoby sa veľmi rýchlo stane že „super akcia“ je dávno zabudnutá.
Čo si treba uvedomiť aby sme predišli konfliktu?
Je to trocha ako hra na špeciálnu vojenskú jednotku ktorá má komplikovanú operáciu. Musíte vedieť kalkulovať možné scenáre . Veľkú úlohu tu zohráva poznanie svojho teamu/kolegov. Každý človek je iný a potrebuje rozdielny prístup. Introvert programátor si možno nepotrpí na luxusnom teambuildingu alebo firemnom výlete, skôr ho poteší nový počítač ktorý vie použiť aj na osobné potreby. Samozrejme tým nechcem podceniť váhu teambuildingov a ich benefity.
Realita
Realita je niekedy krutá, môže sa napríklad stať že ako manažér vytvoríte veľmi silný team, narazíte však na problém známy ako „priveľa kohútov na smetisku“. Tu je kľúčové aby ste vedeli komunikovať na istej vlne, kde je jasné pre každého že prvoradý ciel je splnenie úlohy. Každý musí dostať možnosť vyjadriť svoje stanovisko ktoré musia brať do úvahy všetci zainteresovaný. Pozor si však treba dávať aby možnosť vyjadriť sa dostali iba ľudia ktorých sa konflikt týka! Až keď táto fáza je ukončená môžete plánovať riešenie. Veľa krát vedúci preskočia problém alebo sa otočia problému chrbtom a uskutočnia rozhodnutie na vlastnú päsť. Toto dáva katastrofe na projekte enormný potenciál. Nie na darmo máte rôznych odborníkov ako svojich zamestnancov, využite efektívne ich skúsenosti.
Dobra rada nad zlato ktorú dávame ako DACH Consulting je aby každý skúšal svoj potenciál byť leadrom a riešiť konflikty. Konflikt veľa krát je práve kľúčovým motivátorom k veľkým rozhodnutiam ktoré vytvoria niečo veľké. Treba sa pozerať na konflikt alebo problém ako výzvu nie ako prekážku.