Robotické Autá

Štúdia v USA vytvorila obraz ktorý tvrdí, že každé druhé auto by bolo na cestách zbytočné ak by sa zaviedli do premávky robotické auta. Výskum ukazuje že síce by počet áut pre domácnosť klesol, kilometre ktoré by tieto autá nabehali by však narástli, keďže by dosť často chodili prázdne. Tieto zaujímavé tvrdenia vytvorila univerzita v Michigane.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Tento pohlaď do budúcnosti nie je žiadne sci-fi ani nereálna predstava, už dnes vieme o veľkých investíciách v BMW, General Motors, Tesla, Audi a Daimler takže prvé modely môžeme očakávať za vcelku krátky čas. Určitý prototyp sme už mohli vidieť od firmy Google ktorý skúšal auto v rôznych podmienkach.

Aké boli podmienky štúdie a čo konkrétne nám ukazuje?

Základný scenár vychádzal z tvrdenia že robotické autá by boli orientované na rodinu a delili by sa medzi partnermi. Výsledok štúdie priniesol nasledovné výsledky. Odstup vďaka efektívnym senzorom medzi autami by klesol o 43%, počet áut pre domácnosť v USA by klesol z 2.1 na 1.2 ak by sa zaradili robotické autá do premávky. Naopak, počet priemerne najazdených kilometrov by narástol z 19.000 na 33.000.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký deň by malo robotické auto?

Podlá NHTS ktorá je agentúra diaľnic v USA funguje priemerný občan nasledovne. Ráno o 08:00 odvezie auto prvého člena domácnosti do práce. Potom sa auto (prázdne) vráti naspäť domov odkiaľ odvezie druhú osobu na nákupy, školy, škôlky pripadne k lekárovi. Po obede alebo podvečer sa vráti auto pre prvú osobu do práce a odvezie ju domov. Štúdia však nepriamo tvrdí, že autá aj tak veľkú časť dňa iba stoja. Predpokladá sa, že robotické autá nepriamo spôsobia efektívnejšie využívanie áut v domácnosti vďaka automatickému riadeniu bez šoféra. Údajne má momentálne 42% obyvateľov viac ako 1 auto na domácnosť, vďaka robotom by poklesol tento ukazovateľ o 15%. Je však pravda že štúdia ma veľa faktorov ktoré neberie do úvahy. Jedno je však isté že robotické autá určite zmenia automobilový trh.

SkryťVypnúť reklamu

Krutá realita však určite zamieša karty s autonómnymi dopravnými prostriedkami. Očakáva sa silný lobbing zo strany Ázie ktorá momentálne nemá taký vývoj smerom k robo autám ako európsky výrobcovia. Vtipný scenár mi napadá ak si zoberieme slovenské cesty vs robotické auto. Ako prvé vidím arogantného šoféra v Bratislave ktorý nepustí robotické auto sa zaradiť do pruhu o zipsovom princípe radšej pomlčím. Radosť budú mat určite servisy ktoré si doslova zgustnú na tlmičoch, nepredpokladám že inteligencia auta bude zahŕňať vyhýbanie sa jamám a výtlkom predsa len sme „unicum“ čo sa týka stavu ciest. Nezabudnem ani na mojich kamarátov v reflexných vestách a pekných zelených oblekoch, myslím tým policajtov. Robotické autá budú dodržiavať predpisy takže drahé radary budú dosť zbytočné nehovoriac o pekných peniažkoch ktoré dostáva štát od šoférov za bezpečnostné pásy a porušene zákazy státia, odbočenia atď. Naopak odťahovky si asi prilepšia predpokladá sa že keďže ide o novú technológiu môže sa vyskytnúť vyššia poruchovosť áut.

SkryťVypnúť reklamu

Poďme sa spoločne pozrieť na niektoré zaujímavé prototypy ktoré vytvorili automobilový výrobcovia.

Roland Ondrus

Roland Ondrus

Bloger 
  • Počet článkov:  265
  •  | 
  • Páči sa:  39x

Ahojte, Zaujímam sa o politické témy na Slovensku a v zahraničí. Snažím sa prezentovať osobný názor alebo prísť s niečím čo budí záujem v zahraničí (Švajčiarsko/Nemecko) Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu