Nedávno som mal telefonát, počas ktorého mi pani, volajme ju napr. pani Kováčová, rozpovedala zaujímavý príbeh. Pani Kováčová s manželom pôjdu už onedlho do starobného dôchodku. V práci obaja využívajú pripojenie k internetu. Doma pripojenie zatiaľ nemali, ale nevedeli si predstaviť, že by po odchode do starobného dôchodku už internet nepoužívali. Na túto tému preto dlho a často spolu hovorili. Hovoriť a dohodnúť sa sú dve odlišné veci. Tak tomu bolo aj v tomto prípade.
Dni plynuli a odchod do dôchodku sa blížil. Pán Kováč chodieva pravidelne nakupovať do neďalekého obchodného domu. V obchodnom dome sú aj pobočky telekomunikačných operátorov. Služby jedného z nich mu odporučil jeho kolega. Rozhodol sa, že sa tam zastaví a zistí o jeho ponuke viac informácií. Ako neskôr opísal manželke venoval sa mu tam mladý a šikovný predajca, ktorý mu ochotne vysvetlil možnosti a dal mu na seba kontakt. Pán Kováč chcel manželku prekvapiť, preto sa najskôr so skúsenejším kolegom v práci poradil, čo by pre neho a jeho manželku bolo najvhodnejšie riešenie, následne navštívil predajcu a uzavrel zmluvu. V rovnaký deň pani Kováčovú navštívil obchodný zástupca konkurenčného telekomunikačného operátora, ktorého reklamu poznala z televízie. Ponuka sa jej zdala výhodná. Pomyslela si, že poteší manžela a uzavrela zmluvu, aby už konečne doma mali ten vytúžený internet.
Obaja manželia sa už nevedeli dočkať, kedy oznámia jeden druhému túto novinku. Pani Kováčová privítala svojho manžela so slovami „mám pre teba prekvapenie“. „Aj ja pre teba“, bola jeho odpoveď. A bolo že to prekvapenie pre oboch. Najskôr sa na tom zasmiali, potom si uvedomili, čo sa stalo a začali rozmýšľať, ako situáciu vyriešiť. Pán Kováč uzavrel zmluvu, v ktorej sa zaviazal využívať službu dva roky. Ak by chcel zmluvu vypovedať, tak len za cenu zaplatenia zmluvnej pokuty.
Pani Kováčová mi telefonicky vysvetľovala, že si v tej chvíli spomenula na to, že v práci počula v rozhlase v relácii pre spotrebiteľov moje rady, preto sa ma rozhodla kontaktovať. Pre pani Kováčovú som mal dobrú správu. Odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho upravujú § 7 - 10 zákona č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho viď - https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2014/102/20160201 Od zmluvy, ktorú uzavrela s obchodným zástupcom telekomunikačného operátora doma, môže odstúpiť bez zmluvnej pokuty do 14 dní.
V tomto prípade našťastie všetko dopadlo pre Kováčovcov dobre. No nie vždy tomu tak musí byť. Pokiaľ vás osloví niektorá z ponúk telekomunikačných operátorov, tak sa vždy pred uzavretím zmluvy dôsledne oboznámte so všetkými podmienkami a cenami. Rozhodne sa nespoliehajte len na informácie z reklamy, z médií a informácie, ktoré získate napr. rozhovorom so „skúseným“ kamarátom. Ako sa ukázalo v tomto príbehu, tak dôležitá je aj komunikácia v rodine. Je to dôležité nielen preto, aby ste sa vyhli dvom zmluvám, ale aj preto, aby parametre služby vyhovovali požiadavkám členov rodiny.
Čo je potrebné vedieť pri uzatváraní zmluvy na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho:
Predávajúci (telekomunikačný operátor) je povinný pred uzavretím zmluvy vám jasne a zrozumiteľne oznámiť informácie definované v § 3 zákona.
Od takto uzavretej zmluvy s telekomunikačným operátorom môžete odstúpiť do 14 dní.
Ak máte podozrenie, že telekomunikačný operátor pri uzatváraní zmluvy mimo prevádzkových priestorov alebo na diaľku porušil (rovnomenný) zákon, tak sa môžete obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá vykonáva dohľad nad dodržiavaním tohto zákona.