Myšlienka je vskutku úchvatná - podľa vzoru novej maturity, kde sú všetci maturanti skúšaní z toho istého učiva, sa aj na vysokých školách (zatiaľ len ekonomických) môžeme radovať. Tak, ako maturanti dúfajú, že ich dobré výsledky z novej maturity automaticky katapultujú na tie najlepšie vysoké školy, tak sa aj vysokoškoláci môžu nádejať, že ak zamachrujú na testovaní ekonomických znalostí a zručností, firmy sa o nich pobijú.
Samozrejme, ako to už býva, realita je trochu iná, ale to sa dalo čakať. Nechcem tu špekulovať nad tým, aké firmy budú mať prístup k výsledkom testovania a ako s ním naložia, skôr sa chcem zamerať na technickú a obsahovú náplň testovania, pretože to napokon, podľa môjho názoru, veľmi úzko koleruje s tým, aké firmy sú do projektu zapojené.
Začnem však pekne po poriadku. Každý vysokoškolák ekonomického zamerania (nachádzajúci sa v piatom ročníku) mal možnosť prihlásiť sa do testovania Young Talents Recruiting, ktoré organizuje firma IRB.sk (http://www.irb.sk) v spolupráci s niekoľkými veľkými firmami. Testovanie sa skladá z viacerých častí, a to z tzv. logického testu, kde sa skúmali klasické veci, známe z rozmanitých IQ testov, ako napr. dopĺňanie číselných radov, práca s percentami, predstavivosť, atď., ďalej to bol test zo zručností v anglickom, resp. nemeckom jazyku, testovali sa tiež zručnosti práce s MS Word a MS Excel, a napokon všeobecný ekonomický prehľad. Musím uznať, znie to skutočne lákavo. Firma, ktorá toto testovanie realizuje, sa však dopustila niekoľkých chýb, ktoré si tu dovolím prezentovať. Samozrejme, ide o chyby z môjho pohľadu, a preto to tak prosím berte.
1. chyba: Testovanie sa nekonalo naraz na všetkých fakultách. To by nebolo až také zlé, keby sa použili rozdielne testy. Bohužiaľ, nestalo sa tak, a tak študenti z fakúlt, ktorí prišli na rad neskôr, mali zvýhodnené podmienky. Argumentácia v zmysle "Šiel si prvý, tak si mal držať zobák, a neprezrádzať otázky" tu podľa mňa neobstojí.
2. chyba: Jazykové testy boli zamerané na všeličo možné, len nie na ekonómiu (resp. obchodnú angličtinu). Kde sa podeli veci ako "motivačný list", "životopis", resp. "úvaha na aktuálnu spoločenskú tému". Test sa skladal z dvoch častí - v jednej sa skúmalo, či rozumieme súvislému anglickému (resp. nemeckému) textu a v druhej išlo o dopĺňanie slovíčok do medzier vo vetách. Kto nemá bohatú slovnú zásobu, kto nepozná aspoň niekoľko synoným všetkých anglických (nemeckých) slov, ten má smolu. A pochopiteľne, našli sa aj vety zamerané na gramatiku, aj keď to ktovieaká hrôza nebola. Problém však je, že z takto zostaveného testu sa absolútne nedá zodpovedne prehlásiť, či dotyčný bude pre potenciálnu firmu z tohto hľadiska vyhovujúci.
3. chyba: Šibeničné termíny v testoch z MS Word a MS Excel. Netvrdím, že 2x20 minút je príliš málo, ale určite to nie je dosť na to, aby sa dalo povedať, či daný človek skutočne vie používať tieto programy na takej úrovni, na akej to firmy vyžadujú. Najviac ma rozosmiala tá skutočnosť, že jednou z úloh bolo napísať v MS Word matematický vzorec, zložený zo zátvoriek, exponentov, odmocnín, a ktoviečoho ešte. Absolútna zytočnosť, aspoň podľa môjho názoru. A okrem toho to nie je nič ťažké, stačí mať nainštalovaný MS Equation. Našťastie sme ho na našej škole mali nainštalovaný.
4. chyba: Zatiaľ čo naša fakulta mala testovanie od 16:00 do 20:00, iná fakulta ho mala od 8:00 do 12:00. Z toho je zrejmé, že po celom dni strávenom v škole nemôžem byť natoľko pohotový, ako tí, ktorí sa testujú hneď zrána. Ale to je vec každého jednotlivca, tento bod mi až tak neprekážal.
5. chyba: TREND test, alebo test všeobecného ekonomického prehľadu. Myšlienka to bola pekná, ale inak bol celý test zameraný skôr na to, či je daný študent predplatiteľom tohto magazínu. Najviac ma dostala otázka: "Od ktorého roku vychádza TREND?" V súvislosti s ekonomickým prehľadom ma však hnevá predovšetkým to, že celý prehľad bol zameraný jednostranne, a to na investovanie. Ani jedna otázka sa netýkala oblastí manažmentu, o marketingu ani nehovoriac. Na druhej strane, do všeobecného ekonomického prehľadu podľa TRENDU vraj patrí znalosť zmien v dani z príjmov pre právnické osoby v Bulharsku. Naozaj? A na slovenské dane sa ma nikto nepýtal.
Ak zoberiem do úvahy predpoklad, že test bol zostavený podľa požiadaviek zapojených firiem, tak tieto firmy absolútne nepotrebujú znalosti z manažmentu či marketingu. No pekne, hlavne, že toto študujem už 5 rokov. A vďaka tomu, že sa nezaoberám investovaním na burze, budem vyzerať ako totálny amatér.
Na záver by som chcel dodať, že nebyť toho, že sa do zostavovania testov zapojilo málo firiem, resp. že sa doňho zapojili úzko zamerané firmy, tak by to až také zlé nebolo. Okrem toho je tiež možné, aby si hociktorá firma zaplatila prístup k výsledkom testovania, no som zvedavý či tak urobí napr. nejaká reklamná agentúra, nakoľko pre ňu sú tieto výsledky absolútne irelevantné.
Pevne verím, že na budúci rok sa tieto nedostatky odstránia, alebo aspoň zmiernia. Zároveň je podľa mňa absolútne nevhodné zverejňovať výsledky podľa fakúlt, ako tomu bolo minulý rok, a to napr. aj preto, lebo testovania sa zúčastňujú rozdielne odbory (študenti odboru "investovanie" by mali zaiste navrch), a tiež preto, že počet zapojených študentov sa medzi jednotlivými fakultami líši (vďaka Bohu za vážený priemer:)) A potom sa ľahko môže stať, že v jednej fakulte sa do testovania zapoja tí najlepší, a v inej tí najhorší... Zaiste však nemusím firme, ktorá sa profesionálne zaoberá testovaním, vysvetľovať, o čom je marketingový, či iný prieskum. Veď marketing nikto dnes nepotrebuje:)