Mýtus o úspore 3% "DPH"; Marketingový trik alebo zavádzanie zákazníkov?

Zvýšenie DPH o 3 percentuálne body sa v spotrebiteľských cenách prejaví ako zvýšenie o len 2,5%.

Mýtus o úspore 3% "DPH"; Marketingový trik alebo zavádzanie zákazníkov?
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

V posledných mesiacoch sa stretávame s marketingovými kampaňami, ktoré tvrdia, že zákazníkom ušetria 3% v súvislosti so zvýšením dane z pridanej hodnoty o 3 percentuálne body z 20% na 23%.
Táto informácia však nie je úplne presná a v konečnom dôsledku môže byť pre zákazníkov zavádzajúca.

Ako funguje zvýšenie DPH v praxi?

DPH sa počíta z ceny bez dane (základ dane). Pri x% DPH sa cena produktu alebo služby vypočíta ako:

Cena: Základ * (1 + x%)

Predtým: Základ * (1 + 20%)
Teraz: Základ * (1 + 23%)

Rozdiel: Základ * (23% - 20%) = Základ * (3%)

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvýšenie dane teda znamená, že celková cena narastie o 3 % zo základu dane, ale nie o 3 % z pôvodnej koncovej Ceny. A tu prichádza na rad manipulácia.

Prečo nie je rozdiel v cene 3 %?

Ak by bol základ ceny 100€, Cena s 20% DPH 120€ a Cena s 23% DPH 123€, tak vidíme, že rozdiel v cene sú 3€. Nárast o 3€ / 120€ = 2,5%.

Ak porovnáme cenu pred a po zvýšení DPH, vypočítame pomer v cene nasledovne:

POMER: Základ * (1 + 23%) / [ Základ * (1 + 20%) ] = 123% / 120% = 1 +2,5% = nárast o 2,5%

Ak pôvodná cena s DPH bola 100 000 € (pri 20 % DPH), skutočný rozdiel vypočítame:

  • Cena bez 20% DPH: 83 333,33 €

  • Cena po zvýšení DPH na 23 %: 102 500 €

  • Nárast ceny: 2 500 €

  • Percentuálny nárast z pôvodnej ceny je len 2,5% (nie 3%).

Zavádzanie v marketingových kampaniach

Aj keď sa DPH zvyšuje, u nás ceny ostávajú rovnaké!, je v poriadku, pretože poskytnutá zľava sa vo vzťahu k zákonu o DPH prejaví ako zníženie ceny zdaniteľného plnenia a daň sa vypočíta z tejto novej obvyklej ceny. 

SkryťVypnúť reklamu
Ďaľší vhodný príklad
Ďaľší vhodný príklad (zdroj: Zdroj: webová stránka realitného developera)

Mnohé iné firmy komunikujú úsporu 3 %, čím vytvárajú dojem, že zákazník reálne ušetrí 3 %. V skutočnosti však zľava ekvivalentná zvýšeniu DPH o 3 % zo základu dane, čo sa v konečnej cene premietne ako iba 2,5 % z ceny s DPH.

Používanie nesprávneho údaju môže byť považované za zavádzajúce. Ak by firma tvrdila, že ponúka bežnú zľavu 3% z ceny, musela by v skutočnosti ponúknuť väčšiu zľavu ako firma, ktorá komunikuje zľavu po úroveň starej DPH sadzby, čo by ju stálo viac, ako sa snažia naznačiť.

Marketing založený na „úspore 3 %“ je síce lákavý, ale nepresný. Reálny rozdiel je iba 2,5 % z pôvodnej ceny. Zákazníci by mali byť pri podobných tvrdeniach obozretní a preverovať si, akým spôsobom firmy vypočítavajú svoje „zľavy“ v kampaniach.

David Šablatúra

David Šablatúra

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  178x

Všímam, poznávam, kritizujem. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Marcel Rebro

Marcel Rebro

145 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

106 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu