Určite to pozná každý z Vás, kto cestuje MHD...
Vstúpim do autobusu a ovanie ma neskutočný smrad, po zemi pozostatky slnečnicových jadierok, po sedadlách takmer ležiac naši spoluobčania, vegetiaci celú cestu. Kto by hádal, že aspoň jeden z nich má cestovný lístok, stačí sa previezť spolu s prepravnou kontrolou a uvidí, ako rýchlo sa snaží polovica z nich vystúpiť, ledva zaregistruje niektorého z revízorov na zastávke, druhá polovica má drzé reči a sú agresívni, vymýšľajú si rôzne rozprávky, prečo práve dnes si "náhodou" neoznačili cestovný lístok a pod.
Znalí košickej MHD vedia, že tento problém je špeciálne na linkách 11 (končiaca na neslávne slávnom Luníku IX), 34 a 31 (prechádzajúce okolo zmieňovaného sídliska), ale ani ostatné linky neostanú, najmä v čase výplaty sociálnych dávok, kedy daná skupina obyvateľov prevádzkuje špeciálny druh turistiky, ušetrené.
Nikdy nepochopím, ako môže niekto v DPMK na linku 11 vypraviť Solaris (jedny z najnovších autobusov v rámci košickej MHD), prípadne plynový Solaris (jediný kus svojho druhu v SR), najmä ak vie, že konečná na Luníku IX je nebezpečným miestom, kde si ani vodič nemôže byť istý svojou bezpečnosťou.
Problém všetkých spomínaných liniek je, že ich linkové vedenie zasahuje aj do iných mestských častí a v určitých situáciách je to jediná šanca pre cestujúcich dopraviť sa z bodu X do bodu Y, teda musia cestovať ako dobytok a veľakrát sa obávať, či domov neprinesú nepríjemný suvenír v podobe malých živočíchov, ktoré tam zanechali niektorí tiež-cestujúci, infekcie alebo inej pliagy.
Je to problém, ktorý existuje roky a asi neexistuje rozumné riešenie, ale je také ťažké vypravovať na tieto linky autobusy, ktoré nemajú čalúnené poťahy sedadiel, ale koženkové? Namiesto najnovších autobusov tie staršie?
Ak spomínam médiami pretriasaný problém s ohrozovaním bezpečnosti vodičov, či demoláciou autobusov na konečnej, na to existuje odôvodnené riešenie: zrušiť zachádzanie linky na dané sídlisko a ukončiť ju na Luníku VIII, prípadne na sídl. KVP. Podnik ako taký má povinnosť zabezpečiť vodičovi autobusu bezpečnosť pri práci, čo sa za súčasných podmienok nedá dosiahnuť. Ďalším riešením je na predmetné linky častejšie posielať prepravnú kontrolu spolu s hliadkou mestskej, či štátnej polície, nakoľko nie sú vylúčené ani fyzické útoky na pracovníkov prepravnej kontroly.
Uvedomujem si, že mnou navrhované riešenia sú príliš radikálne a niekto z Vás určite podotkne, že zaváňajú diskrimináciou určitej časti obyvateľstva, či dokonca rasizmom, ale chcem naozaj tak veľa, ak si myslím, že prednostnú pozornosť by mali v DPMK venovať platiacim zákazníkom, ktorí majú podľa mňa právo cestovať aspoň dôstojne za tie peniaze, ktoré si za cestu zaplatia?