
Zaujímavým fenoménom v umení kinematografie sa v poslednom období stala produkcia televíznych seriálov. Televízia ako médium, produkujúce vlastné formáty hraného filmu alebo seriálov, bola v protiklade ku klasickému filmovému plátnu a produkcii veľkých filmových štúdií dlhý čas považovaná za menej kvalitnú a nemožnú konkurovať klasickému filmovému kino-formátu. Dôvodom boli predovšetkým neporovnateľne väčšie finančné možnosti klasických filmových štúdií, ktoré filmoví tvorcovia vynakladali na kvalitnejšiu výpravu a angažovanie veľkých hereckých hviezd. Táto situácia sa v posledných rokoch zmenila nástupom veľkých televíznych kanálov zameraných primárne na vysielanie celovečerných filmov, ale aj na vlastnú produkciu filmov či seriálov. Práve americká televízia HBO prišla začiatkom tisícročia s produkciou kvalitných, výpravných seriálov typu „Band of brothers“, „Rome“ či „The Wire“. Veľký divácky úspech týchto sérií prilákal k televíznej produkcii množstvo renomovaných filmových tvorcov ako David Fincher (House of Cards), Martin Scorcese (Boardwalk empire), ktorí oceňovali možnosť rozohrávať dejovú líniu, či vykresliť charaktery jednotlivých postáv na oveľa väčšej ploche, ako ponúka klasický formát celovečerného filmu. Ďalší renomovaný režisér stojí aj za posledným počinom americkej televíznej stanice Cinemax „The Knick“. Oscarový Steven Soderbergh bol projektom taký nadšený, že odmietol režírovanie celovečerného filmu a rozhodol sa naplno venovať tomuto titulu. Dej seriálu sa odohráva na začiatku 20. storočia v New Yorku, kde sa sústreďuje na dianie v nemocnici Knickerbocker, kde pokrokoví lekári a sestry posúvali hranice medicíny v období , keď neexistovali antibiotiká a úmrtnosť pri operáciach bola veľmi vysoká. Hlavnou postavou je doktor John Thackery (vynikajúci Clive Owen), ktorý je priekopníkom nových metód v medicíne napriek svojej závislosti na kokaíne, ktorý bol v tom čase legálne dostupným a používaným liečivom. Seriál má dostatok dejových a dramatických zápletok, ktoré Soderbergh vystaval okolo zaujimavo prepracovaných charakterov jednotlivých postáv a vzťahov medzi nimi. Vieryhodne je vykreslená aj atmosféra New Yorku zo začiatku 20. storočia plného špinavých brlohov prisťahovalcov, v ktorých neraz vypukli smrteľné epidémie cholery. Zaujimavo je v seriáli použitá hudba, ktorá podfarbuje jednotlivé scény. Namiesto dobovej režisér použil temnú elektronickú hudbu Cliffa Martinéza, ktorá skvelým spôsobom dokresľuje celkovú atmosféru. Dramatické vyvrcholenie jednotlivých dejových línii s viacerými otáznikmi v zaverečnej desiatej epizóde navnadí hladného diváka na očakávanú druhú sériu. Celkovo je televízny seriál „The Knick“ významným posunom v žánri lekárskych seriálov (Grey´s Anatomy, Sanitka...) a spolu so sériou „True Detective“ či v „Fargo“ v tomto roku skutočne lahôdkou aj pre náročnejšieho diváka, čo dokazuje že produkcia kvalitných televíznych seriálov môže byť plnohodnotným ekvivalentom k celovečerným filmom.