
Toto auto začalo písať svoju históriu v roku 1964. Jeho dizajnérom bol syn Ferdinanda Porscheho Ferry. 911-ka prišla na trh ako nástupca modelu 356B. Zdedila aj jeho koncepciu, teda šesťvalcový motor typu boxer s protibežnými piestami, uložený za zadnou nápravou. Uloženie motora bolo odvodené od modelu VW Beatle, a aj ho dodnes využívajú všetky Porsche, s výnimkou modelu Cayenne.
Pôvodný názov tohto auta znel Porsche 901, ale francúzsky Peugeot mal takéto označenie chránené ochrannou známkou, a tak sa názov zmenil na 911.
Prvá séria s dvojlitrovým motorom s výkonom 130 koní bola vypustená do sveta ako kupé 2+2, aj keď zadné sedadlá sa dali považovať skôr za odkladací priestor. V roku 1966 nasledovala verzia S s motorom, ktorého výkon bol zdvihnutý na 160 koní. O rok neskôr nasledovala verzia Targa s priehľadným strešným panelom, ktorý sa aj dal zložiť. V tom istom roku bol tiež uvedený typ 911R, ktorý bola odľahčený a motor poskytoval výkon 210 koní. Bolo však vyrobených len 20 kusov (a osobne dosť pochybujem, že sa niekde nájde nejaký pojazdný originál, aj keď...). V roku 1968 sa začala ponúkať séria B, a taktiež E s poloautomatickou prevodovkou Sportmatic.
Pre modelový rok 1970 mala 911-ka zdvihový objem motora 2195cm3 a výkonové verzie boli tri: T (125HP), E (155HP), a S (180HP).
Pre roky 1972-73 bol zdvihový objem už 2341cm3. V týchto rokoch sa taktiež objavil v 911-ke karburátor, ktorý pozdvihoval výkon asi o desať koní. Taktiež sa objavili výsuvné automatické spojlery. Prišla aj závodná verzia 911ST, s výkonom až 270 koní a hmotnosťou len 960 kg. V roku 1974 prišla ďalšia závodná verzia, 911 RSR 3.0 aj RSR Turbo. Toto auto sa zúčastnilo aj pretekov 24 hodín Le Mans.
V ďalších rokoch (1974 – 1977) bol zdvihový objem motora už 2,7 litra.
Jedným z najvýznamnejších míľnikov bolo v roku 1975 uvedenie modelu Turbo. Klasický šesťvalcový motor boxer. Auto charakteristické obrovským prítlačným krídlom na zadnej kapote motora malo motor objemu tri litre s výkonom 260 koní alebo 3,3 litra, kde bol výkon už 300 koní. Za tieto výkony mohol samozrejme supercharger, ale aj vyladenie motora. Toto auto zaznamenalo nemalé úspechy aj v motoristickom športe, za všetky môžeme spomenúť napríklad výhru v Le Mans 1979. 911 Turbo malo vždy aj pohon všetkých štyroch kolies.
Zaujímavá bola rozhodne aj verzia SC (Super Carrera), prišla v roku 1978, mala trojlitrový motor a výkon 180HP.
V roku 1981 sa po novom modele Targa na Frankfurtskom autosalóne sa predstavila aj prvá Carrera Convertible.
O tri roky neskôr nahradila model SC nová 911-ka s motorom 3,2 litra. Tento model sa vyrábal až do roku 1989. V roku 1987 dostala Carrera novú hydraulickú päťstupňovú prevodovku G50 od Getragu (áno, tá spoločnosť, čo má továreň pri Košiciach). Z tejto série bol odvodený aj model 911 Speedster, čo bola verzia Convertible, ale namiesto klasickej plátenej strechy mal iba akýsi pršiplášt.
Model 911 vyrábaný v rokoch 1989 – 1993 (interné označenie 964) priniesol viaceré vylepšenia. Napríklad sa začal na želanie dodávať pohon všetkých štyroch kolies, označovaný ako „4“ (teda názov modelu bol 911 Carrera 4). Tiež bola dodávaná prevodovka Tiptronic. Vyrábala sa aj verzia Turbo.
V roku 1993 prišla na trh verzia 993, vyrábaná až do roku 1998. Pohon zabezpečovali motory 3,6l (272HP) a 3,8L (285HP). Odľahčená verzia RS mala výkon až 300 koní. Vyrábaný bol taktiež model Turbo, no ten prišiel na trh až v roku 1995.
Ďalším modelom bola od roku 1998 verzia 996. Motor mal objem 3,6 litra a výkon 320 koní. Zaujímavosťou bola odľahčená verzia GT3 s pozmenenou aerodynamikou. V rokoch 2000 – 2004 bolo vyrábané aj Turbo, ktorého motor bol prepĺňaný klasickou dvojicou turbodúchadiel a poskytoval výkon 420 koní.
Poslednou je verzia 997. Na trh prišla v roku 2004 ako Carrera a Carrera S. „Obyčajná“ Carrera má motor objemu 3596 ccm, ktorého výkon je 325 koní, na stovku zrýchli za 5,0 sekundy a maximálka ja 285 km/h. Carrera S má objem zvýšený na 3824 ccm s výkonom 355HP. Zrýchlenie je 4,8 s a maximálna rýchlosť je 293 km/h. Začiatkom tohto roka prišla verzia GT3, ktorá je o niečo ľahšia a na stovku zrýchli za 4,1 sekundy. Na zadnej kapote má typický veľký spojler a dodáva sa v bielej farbe, špeciálne pre túto verziu. Je aj verzia GT3 RS, ktorá má vnútri ochranný rám a je primárne určená na okruhy, ale má aj cestnú homologizáciu. Výkon motora je 415 koní.
Len asi dva týždne je na trhu verzia Turbo, ktorej motor má výkon 480HP. „Môže za to“ aj nová technológia variability lopatiek superchargera.
Dizajn tohto vozidla sa za viac ako štyri desaťročia veľmi nezmenil. Typickými sa pre auto stali guľaté vystrčené svetlá. V generácii 996 boli síce „roztočené“, ale veľa fanúšikov značky tento krok neschvaľovalo, takže sa dizajnéri Porsche v terajšej generácii 997 vrátili k tým guľatým. Tak isto sú pre toto auto typické aj široké zadné blatníky. Tie však majú aj pragmatický účel (myslím, že ľuďom, čo to vymysleli sa dokonale podarilo skĺbiť pragmatickú stránku veci s estetickou). Medzi nimi je totiž uložený motor. Áno, 911-ka má motor až za zadnou nápravou. Tento model uloženia motora je síce už trochu zastaralý, ale bez neho by to akosi už nebolo pravé Porsche (modelu Cayenne a tak isto aj prichádzajúcej Panamere to jednoducho musíme odpustiť). Na druhej strane však pri pohone len zadnej nápravy pomáha zaťaženie zadku držať ideálnu stopu.
Generácia 997 je tu síce len chvíľu (od roku 2004), a my už sa môžeme tešiť na ďalšiu. Porsche totiž oznámilo, že ďalšiu generáciu 998 predstaví v roku 2009.
Auto Porsche Carrera 911 je tu s nami už 42 rokov a získalo si mnoho fanúšikov. Aká asi bude Carrera o ďalších 42 rokov?
(Nabudúce sa pozrieme na amerického veterána Dodge Charger a jeho modernú reinkarnáciu Challenger)