
Burger King je celosvetová sieť reštaurácií rýchleho občerstvenia - fast food. Jednotlivé pobočky fungujú ako franchise , podobne ako napr. McDonald či KFC. Musia preto dodržiavať veľa rôznych predpisov a pravidiel, ktoré im diktuje vlastník franchise.
Zdá sa však, že ceny fixne určené nie sú. Poviem príklad, menu č. 3 - Whopper Junior. Cena v meste Playa del Carmen v mexickom Karibiku - 50 pesos. Cena na letisku v Cancune, tiež mexický Karibik - 80 pesos. Ceny v iných častiach Mexika sa pohybujú niekde v týchto hraniciach. A pritom ide o ten istý produkt, vyrábaný podľa presných noriem.
Neviem, z akého dôvodu sú ceny na letiskách na celom svete premrštené. Možno je tam drahšie nájomné, hoci pochybujem, že platy pracovníkov či ceny surovín sú vyššie. A možno sa len Burger King snaží zarobiť čo najviac a ceny prispôsobuje kúpnej sile v danej oblasti. Veď prečo nie, v kapitalistickej ekonomike sú ceny voľne tvorené trhom :-).
To mi ešte pripomenulo ďalšiu zaujímavú tému, tzv. Big Mac index, alebo porovnávanie menových kurzov na základe parity kúpnej sily ... čiže zjednodušene povedané, aké by museli byť menové kurzy, aby BigMac stál na celom svete v prepočte rovako. Ale keďže BigMac či Whooper Junior nemá jednotnú cenu ani vrámci Mexika, stráca Big Mac index veľkú časť svojej výpovednej hodnoty.
Poznámka na záver: Zdá sa, že menové kurzy už dávno neodrážajú kúpnu silu či produkciu jednotlivých krajín. Veď ako inak sa dá vysvetliť fakt, že kurz mexického pesa bol v lete 2008 10 pesos za 1 USD a teraz je to vyše 14 pesos ? Žeby tí Mexičania za pár mesiacov naozaj tak strašne zleniveli ? :-)