
Ako Rakúšania ukradli ruských turistov z Tatier... – krásna veta – neuveriteľne trefne vystihuje slovenský alibizmus. Keď som si to prečítal, predstavil som si animovaný film ála Disney – chlapíci v červenobielych kostýmčekoch a s čiernymi páskami na očiach sa potichu prikradli do Tatier, nahádzali ruských turistov do vriec a odniesli ich do Rakúska... pobavil som sa do výdatnej veselosti s trpkou príchuťou.
S celým článkom pána Kuhna bude väčšina jeho čitateľov (tak ako ja) určite vášnivo súhlasiť. Jeho text s názvom "Bieda slovenského turizmu" udrel veľa klincov po hlavičke, ale v rámci profesionálneho „športového“ prístupu si predsa len dovolím zapolemizovať s pár vetami. Moja polemika však nie je prejavom nesúhlasu, len poukazuje na konkrétne informácie, či skôr podčiarkuje nasledovný citát:
...v Rakúsku, ale aj vo všetkých ostatných krajinách EU25 existujú organizácie, ktoré my nemáme. Volajú sa touristboardy alebo po novom Organizácie destinačného manažmentu (DMO). .......U nás niet nikoho, kto by robil marketing destinácií. Zaráža ma, ako málo hotelierov, majiteľov cestoviek až hore po štátnych úradníkov a politikov si to uvedomuje.... koniec citátu.
Takéto organizácie u nás však existujú a je ich pomerne mnoho. Lenže nespolupracujú. Aspoň nie tak aby to bolo vidno. Skúsim byť konkrétny:
Sekcia turizmu Ministerstva Hospodárstva SR
Ing. Gabriel Kuliffay - generálny riaditeľ sekcie - 02/ 4854 7026 e-mail: kuliffay@economy.gov.skSlovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) príspevková organizácia MHSR
JUDr. Svetlana Gavorová generálna riaditeľka e-mail: gavorova@sacr.skOdbor cestovného ruchu a kultúry Bratislavský samosprávny kraj
Ing. Alžbeta Melicharová riaditeľka odboru cestovného ruchu a kultúry, poverená vedením odd. cestovného ruchu CR E-mail: alzbeta.melicharova@region-bsk.skOdbor cestovného ruchu a kultúrneho dedičstva Banskobystrického VÚC
Ing. Monček Ladislav, vedúci odboru E-mail: ladislav.moncek@vucbb.skReferát cestovného ruchu Košického samosprávneho kraja
Ing. Natália Bránska - Vedúca referátu cestovného ruchu - Tel: 055 72 68 340Oddelenie cestovného ruchu Nitrianskeho VÚC, RIS - Regionálne informačné stredisko
Ing. Karol Jurica vedúci oddelenia 037/6969702 E-mail: karol.jurica@unsk.skOdbor zahraničných vzťahov a cestovného ruchu Nitrianskeho samosprávneho kraja
(podlieha priamo predsedovi vúc) kontakt som nenašielOddelenie cestovného ruchu Trenčianskeho samosprávneho kraja
Ing. Sulová Katarína - referent oddelenia cestovného ruchu E-mail: katarina.sulova@tsk.skOdbor cestovného ruchu a propagácie Trnavského VÚC –
Bc. Marcel Behro - riaditeľ - e-mail: behro.marcel@trnava-vuc.skOddelenie cestovného ruchu Žilinského samosprávneho kraja
Bc. Martina Hrašková vedúca Oddelenia cestovného ruchu martina.hraskova@zask.sk
Podobné oddelenia / referáty majú aj mestá:
Oddelenie cestovného ruchu a rozvoja mesta - Mestský úrad Levoča -
Ivan Dunčko - Vedúci oddelenia - E-mail: msu.duncko@levoca.skMestský úrad Nitra - Oddelenie cestovného ruchu a propagácie mesta (NISYS)
Juraj Novák - VedúcI oddelenia - juraj.novak@nitra.sk, novak@nitra.skOddelenie cestovného ruchu a marketingu mesta Ružomberok
PhDr. Jozef Karika - vedúci oddelenia - e-mail : jozef.karika@murk.skOddelenie marketingu a cestovného ruchu Bratislava
PhDr. Milan Vajda, vedúci oddelenia, e-mail: marketing@bratislava.skOddelenie CR, reg. rozvoja a MIC - Poprad
Zuzana Švantnerová, MBA - Vedúca oddelenia - e-mail: zuzana.svantnerova@msupoprad.sk
A isto aj mnohé ďalšie. Napríklad viem, že aj v mojom rodnom meste, Banskej Bystrici, takéto oddelenie alebo referát existuje. Naozaj som sa snažil nájsť kontakt aj sem... bez úspechu. Po troch hodinách prehľadávania internetu aby som získal tieto kontakty ma to prestalo baviť...
Dokonca som našiel veľmi zaujímavý dokument na stránke ministerstva hospodárstva. Volá sa „Príloha č. 1 - Kompetencie v cestovnom ruchu“ – akademicky sa tam pojednáva o úlohe štátu pri rozvoji cestovného ruchu, ale aj o úlohách regionálnej samosprávy, štátnej správy, miestnej samosprávy, podnikateľských zväzov, asociácií a „ostatných rezortov“... Zdá sa teda akoby na Slovensku predsa len niekto vedel čo a ako v cestovnom ruchu. Teda – na papieri to tak vyzerá. V praxi je to úplne ináč.
Za celej svojej kariéry v cestovnom ruchu som sa ešte nestretol s vládou, ktorá by priznala, že rozvoj CR nie je jej prioritou. Všetky, či pravé, či ľavé, či stredo-ľavo-pravo-národné, usilovne hlásali aký dôležitý je turizmus. Prehlásenia o podpore cestovného ruchu, ako prioritného odvetvia, však zjavne zostali len prehláseniami. Ale bol by som nespravodlivý, keby som sa nepridal k názoru pána Kuhna, a nepotvrdil, že tzv. odborná verejnosť (podnikatelia a manažéri CR) sa musí sama postarať o to, aby vláda začala brať priemysel cestovného ruchu ako skutočné priemyselné odvetvie.
Skúste si so mnou zasnívať: Viete si predstaviť, že by podniky cestovného ruchu dostali daňové prázdniny v porovnateľných objemoch ako automobilový priemysel? Alebo to, že by sa v takom istom objeme ako sa na náklady daňových poplatníkov stavia infraštruktúra pre iné druhy priemyslu postavila infraštruktúra pre cestovný ruch?
Napriek tomu, že predchádzajúce otázky „sú o peniazoch“ nechcem sa len sťažovať na finančné podvýživenie odvetvia turizmu v Slovenskej republike.
Myslím, že veľa vecí sa dá zmeniť aj s minimálnymi nákladmi. Napríklad komunikačné náklady vynakladajú tak či onak všetky subjekty, ktoré majú dočinenia s cestovným ruchom – od kompetentných inštitúcií, cez samosprávy, neziskové organizácie, podnikateľov - hoteliérov, dopravcov, letiská, lyžiarske strediská, kúpele, múzeá, atrakcie, cestovné agentúry a kancelárie, sprievodcov, farmárov, lesníkov, umelcov, remeselníkov,... až po regionálne či profesné združenia a asociácie. Pár telefonátov, e-mailov alebo listov navyše veľkú zmenu vo výdavkoch nikomu nespôsobí. Prečo teda nerozprúdiť diskusiu medzi všetkými zúčastnenými?
Môžeme sa dohodnúť (a teda komunikovať o tom) "čo ďalej" a vymýšľať to sami, alebo môžeme požiadať niekoho aby nás naučil ako. Je mnoho krajín, od ktorých b sme sa mohli učiť. Mnohé majú veľmi dobre premyslené a fungujúce kampane na ktorých sa zúčastňuje široké spektrum subjektov. Takýto stav sa však bez vzájomnej komunikácie dosiahnuť nedá.
Ja naopak od pána Kuhna viem, že medzi slovenskými profesionálmi v CR je mnoho skutočných profesionálov a mnoho nadšencov, ktorí vedia a chcú veci posúvať k lepšiemu.
Kto z týchto všetkých má byť iniciátorom "všeľudovej rozpravy" s témou "ako na to"?
Na impulz od ktorej organizácie alebo osobnosti všetci (alebo aspoň väčšina) zareagujú pozitívne?