Vážení občania,
viacerí z vás sa na nás dennodenne obracajú s podnetmi, aby sme riešili autá parkujúce na chodníku. Či už prostredníctvom dispečingu na 159 alebo cez mobilnú aplikáciu MP alebo rôznymi inými spôsobmi. Po väčšine sa sťažujete, že autá neponechajú 150cm na chodníku. A pravdepodobne 1.9.2023 od kedy začne platiť úplný zákaz parkovania na chodníku sa budete na nás obracať s tým, aby sme riešili všetky autá parkujúce na chodníku.
Na nasledujúcich riadkoch sa vám pokúsime vysvetliť, prečo tieto priestupky neriešime, resp. riešime veľmi obmedzene a nebudeme ich riešiť ani po 1.9.2023
Dôvod č. 1 - Tradície
My mestskí policajti si ctíme tradície a myslíme si, že parkovanie na chodníku neodmysliteľne k Slovensku patrí, tak ako halušky, šibačka a vianočný kapor. Nejedná sa iba o slovenské tradície, ale parkovanie na chodníku patrí ku každému mestu od Brna na východ, tak ako je Bukurešť, Sofia, Skopje alebo Belehrad. Myslíme si, že si to myslí určite aj Matúš Vallo, lebo by ináč tak veľmi neloboval za odklad novej vyhlášky na čele s Úniou miest Slovenska. A myslíme si, resp. dúfame, že to vylobuje zase, lebo reálne za tých pár mesiacov odkladu sa až na pár úlíc v Ružinove, kde bol zavedený PAAS nič nezmenilo.

Dôvody č. 2 - Papuče vs. objektívna zodpovednosť
Asi si veľa z vás hovorí, prečo dávame ešte papuče, keď je to extrémne neefektívne. Príchod z Dúbravky na miesto môže niekde na Dlhých Dieloch alebo v Devínskej Novej Vsi trvať aj 30 mínút pre dvoch policajtov. Potom osadenie papuče a odchod. Tak to už máme tak jednu hodinu minimálne a potom zase sa musíme vrátiť odmontovať, vybrať hotovosť alebo vypísať bloček a ísť naspäť na stanicu a to je ďalšia hodina . V lepšom prípade takto vybavíme 4 priestupky za pracovnú dobu a deň vám utečie ako voda.
Toto je naša predstava o riešení problému:

Teraz si predstavte, že by niekto chodil s mobilom odfotil by 100 áut za deň. A čo by potom robili ostatní kolegovia? Takto by niekto prešiel každú ulicu aspoň ráz za týždeň. Autá by z chodníkov zmizli a my by sme museli riešiť iné priestupky, prípadne v horšom prípade by sme museli robiť pochôdzky. Využívanie objektívne zodpovednosťi v spojení s moderným systémom ako majú vo Viedni by viedlo k nasledovným podproblémom:
Dôvody 2a) nižšia zamestnanosť - značne by sa ponížil počet volaní na 159 a tým by mohlo nastať to, že by bolo na dispečingu buď menej pracovníkov alebo by ich chudákov vyhnali do ulíc. A skúste urobiť teambuilding s desiatimi zamestnancami. To je dosť o ničom.
Dôvod 2b) oprava chodníkov - nebolo by treba opravovať chodníky. Dnes dochádza k značnému devastovaniu verejných chodníkov parkujúcimi autami. Choďte sa pozrieť do Devína na Kremeľskú, kde na pár metroch od seba mesto opravuje obrubník ale na druhej strane toleruje parkovanie a ničenie toho istého obrubníku. A ako viete Matúš chce rozširovať stavy zamestnancov nášich mestských podnikov a organizácií. A keď je menej roboty, tak bude aj menej zamestnancov a tým pádom by celý business case o navyšovaní stavov nedával zmysel.

Dôvod 2c) možnosť úplatkov - dávanie pokút s využitím objektívnej zodpovednosti značne eliminuje spôsob si privirobiť tu a tam niečo na úplatkoch. Nechceme tvrdiť, že ich berieme. Bože chráň, ale viete ako to chodí. Je to tiež súčasť slovenských tradícií. Všetko by sa presunulo defacto do back-officu a buďme úprimný nejaký systém by to zaevidoval, poslal upomienku a my by sme už reálne na to nemali žiadny dosach. Žiadne peniaze do vačku, predvolanie na stanicu, alebo "riešenie dohovorom".
Interne sme to na veliteľstve riešili viď dole priložený materiál z porady, kde sme si urobili aj analýzu výhhod a nevýhod využívania papúč vs. objektívnej zodpovednosti.

Dôvod č. 3 - Politika mesta a PAAS
Najprv zopár čísel aby ste pochopili, že PAAS je skôr marketing. Bratislava má 17 mestských častí a majú dovedna rozlohu 367tisíc m2. Z tých sú dnes v systéme PAAS zapojené len 4 a to Petržalka, Ružinov, Nové Mesto, Rača. A aby sme boli presnejší, tak z tých častí sú to len malé úseky v Petržalke Dvory IV, v Ružinove Nivy, v Novom Meste - Tehelné pole a v Rači Krasňany. Ak to zoberieme matematicky tak PAAS dnes pokrýva cca 13 tisíc m2. To sú 4% rozlohy mesta. Takže keď na jedno volebné obdobie je potrebných 13 tisíc m2, tak v podstate je potrebných ďalších 27 volebných období na pokrytie celej Bratislavy. Takže týmto pádom my mestský policajti vnímame reálnu politiku nášho mesta a chápeme, že parkovanie a s tým spojená prísnejšia regulácia bude plne zavedená až v roku 2131. A prečo to spomíname, vieme, že tlaky na využívanie objektívnej zodpovednosti sú iba v zonách kde je zavedené regulované parkovanie. V ostatných častiach sa tvárime, že využívanie inštitútu objektívnej zodpovednosti nie je možné a preto budeme aj ďalej nosiť papuču na jedno auto aj keď tam okolo je ďalších desať podobne parkujúcich áut.
Dôvod č. 4 - Presun značnej časti občanov do MHD
Keby sme takto aktívne pokutovali autá na chodníku, tak by to časom veľká časť občanov vzdala, predala auto a presunula by sa do MHD, respektívne do Integrovaného dopravného systému (IDS). Prišli by sme čiastočne o dopravné zápchy a nemali by sme ľudom v budúcnosti už čo slubovať. A súčasne si mylsíme, že naša MHD by tento nápor nezvládla. Už dnes má MHD značný problém nájsť vodičov a veľká časť vodičov MHD musí ťahať dvanásť hodinové smeny. A v prípade, že by bolo treba viac spojov, tak by bolo treba viac vodičov a na to jednoducho DPB nemá kapacity.
Dôvod č. 5 - Extrémna efektivita = nahnevaní občan = problémové voľby
Nám sú vzácni všetci občania, resp. voliči. Nie len tí slušní ale aj veľa dezolátov sú naši voliči. A teraz si predstavte, že by sme mali štyroch študentov/kadetov na motorke s mobilom, ktorí by chodili a fotili autá na chodníku jak blázniví. Každý by dokázal rozdať cca 100-300 bločkov denne. Jedna pokuta je 52€ až 78€. To je 20.800€ až 93.600€ denne. Pri 20 pracovných dňoch je to príjem do mestskej pokladne 416.000€ až 1.872.000€ mesačne. To je cca 5 miliónov až 22,5 milóna ročne. Príjem si ale vieme vydrankať aj od politikov, lebo sme hlavné mesto a súčasne by sme nahnevali veľké množstvo voličov a potom by už nášho primátor tretí krát nikto nevolil a tým pádom by nemohol uvažovať o veľkej politike jedného dňa.
*Dúfam, že každy už pochopil, že sa jedná o fikciu a tento blog nebol napísaný mestskými policajtami. Ale jednotlivé čísla sú reálne na základe z údajov PAAS, Wikipédie a iných zdrojov. Jedná sa len o satiru a trochu s horkým podtónom, lebo ak nedokáže primátor a náčelník vyriešiť tak jednoduchú vec, tak sa bojím ako chce PS jedného dňa presadzovať zásadnejšie reformy na Slovensku.