kompresory - teória - rozdelenie

Kompresory môžeme rozdeliť na objemové a dynamické. Objemové kompresory sa delia na kompresory s vrátnym pohybom a rotačné kompresory. Rotačné kompresory ďalej delíme na dúchadlá, vodokružné kompresory, skrutkové kompresory, špirálové kompresory, lopatkové a zubové kompresory.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Objemové kompresory s vrátnym pohybom možno rozdeliť na piestové kompresory, membránové kompresory a kompresory s volným piestom.

Dynamické kompresory delíme na radiálne kompresory, axiálne kompresory a ejektory.

V praxi sa najčastejšie stretávame s piestovými a skrutkovými kompresormi.

Skrutkový kompresor- Stláčenie plynu sa dosahuje zmenšovaním objemu párových komôrok medzi skrutkami rotorov. Rotory sú skrutkového tvaru so závitom o veľkom stúpaní. Hlavný (hnací) rotor má najčastejšie štyri zuby, vedľajší má obvykle šest zubov. Rotory sa otáčajú v opačných smeroch, čím sa objem pracovných komôrok na sacej strane postupne zväčšuje a na výtlačnej strane sa postupne zmenšuje. Existujú suché kompresory, so vstrekovaním vody, mazané olejom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Piestový kompresor - objem priestoru zmenšuje priamočiaro sa pohybujúci piest (podobne ako pri spaľovacom motore)

Kompresor môžeme definovať ako zariadenie určené na stláčanie (kompresiu) plynu. Inak povedané kompresor je elektromechanické zariadenie slúžiace na premenu mechanickej energie na energiu tlakovú (energiu stlačeného plynu)

Prvé kompresory boli zariadenia na stláčanie vzduchu a používané boli väčšinou v oblasti hutníctva, kde sa používali na vháňanie vzduchu do priestoru ohniska. tieto kompresory boli modifikáciou piestových kompresorov. Boli tvorené kožennými vakmi s pevným dnom. Piest bol súčasťou vaku a tvorila ho doska. Kompresory boli s ručným pohonom, neskôr na bola na pohon použitá voda (hámor).

SkryťVypnúť reklamu

S narastaním spotreby kovov, s baníckou činnosťou a pri výrobe ocele prišla zvýšená požiadavka na množstvá dodávaného vzduchu ako aj na nárast tlaku na výstupe kompresorov. Bola potreba zvýšiť kompresný pomer, čo je jedna z hlavných charakteristík kompresorov. V tých časoch sa ako pohn používali parné stroje a princíp vratného piestu bol vinikajúci prostriedok na konštrukciu kompresora.

V polovici 19 storočia zároveň s pokusmi so spaľovacími motormi boli položené teoretické základy pre konštrukciu lopatkových kompresorov. Táto konštrukcia prežila svoj boom v 20 storočí s rozvojom letectva a spotrebou zvýšiť dostup lietadiel. Najväčší rozvoj zaznamenala s vývojom prúdových motorov. - zdroj Wikipedia

Marián Šaššák

Marián Šaššák

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

manager Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu