Ale začiatok manipulácie s verejnou mienkou bol vtedy, keď sa rozvíjal obchod. Predavač postával pred svojim obchodíkom a slovom lákal zákazníkov, aby prišli práve k nemu. Neskôr prišli výklady a vývesne tabule, potom inzercia v novinách. V súčasnosti sú to reklamy v televízii a veľkoplošné bilboardy.
Tak ako postávajúci predavač pôsobia aj dnes lovci mozgov spravodajských služieb. Lákajú vyhliadnutých záujemcov vznešeným poslaním a načačkanými internetovými stránkami (paradoxne už menej výškou platu – ktorý v štátnej službe nie je bohvieako vysoký).
Vráťme sa ale k elektronickým a printovým médiám. Tajným zmyslom nadnárodných reklám nie je len predať konkrétny výrobok. Málokto vie, že v takýchto reklamách je zakódovaný „Da Vinciho kód“ – akési skryté poslanie. Kreatívnych tvorcov radi verbujú za svojich spolupracovníkov tajné služby, ktoré na latentné ovládanie ľudského myslenia zamestnávajú tímy psychológov.
Ovládanie mysle začína už od útleho veku dieťaťa prostredníctvom počítačových hier. Ich obsahovou náplňou a technickým prevedením. Kto sledoval jednu z epizód Columba, vie o vsunutých krátkodobých podprahových (voľným okom nezaregistrovateľných) záberov do filmu s cieleným pôsobením (v tomto konkrétnom prípade bola inicializovaná túžba napiť sa).
Klasickou a otvorene známou je ovládanie spoločenskej klímy cestou masmédií. Cielenými informáciami sa dajú v danej krajine iniciovať nepokoje a spôsobiť tak pád vlády – a nastolenie spriazneného vládnuceho režimu. Agentami – alebo ak chcete sympatizantami spravodajských služieb je množstvo novinárov z najroznejších oznamovacích prostriedkov.
Silu propagandy využívali v dobe studenej vojny obe strany. Prevahu mali USA ktorých rozhlasové stanice Hlas Ameriky. Slobodná Európa a Rádio Sloboda udržiavali demokratické povedomie v krajinách komunistického bloku. Nebezpečenstvo sily demokratických myšlienok pociťovali totalitné režimy natoľko, že investovali nemalé finančné prostriedky na elektronické rušenie signálu týchto staníc.
Sila myšlienky nahlodala a zbúrala Berlínsky múr. Nech je vždy použitá len za ušľachtilým cieľom.