Položili ste si niekedy otázku, aké osobné motorové vozidlo je pre nás, bežných užívateľov výhodnejšie ?
Jednoznačne s benzínovým motorom. Prečo ? Odpoviem postupne v jednotlivých bodoch :
Už to nie je jednoduchý a spoľahlivý motor, ktorý takmer ani nepotreboval ku svojej prevádzke žiadne elektrické komponenty. Tento motor je „ od narodenia „ predurčený do takých zariadení, akými sú lode, lokomotívy, traktory, nákladné vozidlá, bojové vozidlá. Jeho „znásilnenie“ do osobného motorového vozidla začalo zrodom malých rotačných vstrekovacích čerpadiel. Motor je mimoriadne zložitý a pre túto novú „úlohu“ potrebuje nesmierne veľa pomocných obslužných komponentov.
Vývoj „dízlového“ motora za posledných 20 rokov je niečo ako začarovaný kruh, kde každý nový pokrok je poznačený požiadavkou riešenia nových problémov. Snaha o zníženie hlučnosti motora si vyžiadala plnú elektronizáciu ovládania. Sprievodne bolo nutné riešiť vyšší tlak paliva. Trysky s mikrootvormi si vynútili záruku vysokej kvality paliva. Priame vstrekovanie s pilotným predvstrekom, potrebuje väčšie množstvo vzduchu, teda výkonnejšie turbodúchadlo.
Vstrekovanie paliva s pilotným predvstrekom súčasne mení charakter zloženia výfukových plynov, čo si z hľadiska znižovania emisií vyžiadalo montáž mohutného katalyzátora s lapačom pevných častíc. Tento „čistič“ sa prevádzkou upcháva sadzami a preto sa používa systém WAP, teda zariadenie na jeho prečistenie počas prevádzky. Médium Eolin, má objem cca 5 litrov a dávkuje sa do paliva, podľa vyhodnotenie snímača rozdielu tlakov.
Na ovládanie jednotlivých obslužných zariadení sa využíva podtlak z vákuového čerpadla. Systém rozvodu podtlaku k ventilom systémov AGR, EGR, TURBO,...je komplikovaný a vyžaduje stopercentnú tesnosť. V prípade poruchy ktoréhokoľvek z týchto zariadení, motor signalizuje poruchu a jeho výkon sa obmedzuje . Keby všetky systémy dodávky /palivo, vzduch,/ pracovali naplno, motor by sa při maximálnych otáčkach zničil.
Prevádzkové plochy a časti motora vyžadujú vysoké nároky na motorový olej a jeho pravidelnú výmenu vrátane filtra. Filter pevných častíc vyžaduje pravidelnú regeneráciu a obnovovanie náplne
čistiaceho média. Zanedbanie tohoto servisu poškodí snímač rozdielu tlakov vo výfukovom potrubí a trvale znepriechdní filter. Výkon motora sa automaticky zníži.
Dieselový motor v modernom prevedení Hdi, alebo Common rail, je po všetkých etapách vývoja čerpadiel, nakoniec okopírovaný systém benzínového motora. V neposlednom rade bolo nevyhnutné riešiť jeho nežiadúce vibrácie komplikovanými silentblokmi a navyše pružnými kladkami, dvojhmotovými remenicami, zotrvačníkmi a voľnobežkami na alternátoroch. Tento vývoj niekto musí zaplatiť. Kto ? Predsa zákazník.
Keby sme mali zmerať emisie dieselového motora a urobiť rozbor cca 30 rôznych druhov plynov, potrebovali by sme analyzátor za niekoľko miliónov Sk. Nahradili sme to meraním dymivosti. Nato nám stačí dymomer za 350 tis.Sk. Stačí nám veriť, že kde je dym, tam je smrad.
V Európe je veľa krajín a líšia sa aj názormi na znečisťovanie ovzdušia. Možno aj preto je v Belgicku iba 9% motorových vozidiel s dieselovým motorom. U nás je to viac než 46 %. A tak som si stále neodpovedal na otázku, v čom je ten moderný dieselový motor výhodnejší voči benzínovému. ?