Len pár dní, čo som zazrel diskusiu v televízii, kde náš pán minister diskutoval..... s kýmsi... na začiatku odprezentoval síce, že zrušenie polročných vysvedčení nie je kardinálny problém školstva, ale potom sa už veselo všetko uberalo práve týmto smerom.... a ešte nejaký ten telocvik, že sa pridá ...... ako telocvikár som zbystril a priznávam, potešilo ma.... pohyb deťom dnes mimoriadne chýba. A veruže už starí gréci vedeli a v duchu kalokagatie aj svoje deti vychovávali ...... mám pocit, že toto bolo o školstve......
Na rôznych fórach sa riešia rôzne problémy ... napríklad v našej zborovni, na gymnáziu v Leviciach - tam sa živo, preživo diskutuje o tom, ako presne má vyzerať forma a obsah školského vzdelávacieho......, každý ťuká do PC ako divý ..., riešia tematické plány, plánujú sa exurzie, plán triedneho, pripravuje sa dokumentácia, diskutuje sa v predmetových komisiách......... Nový školský rok sa nezadržateľne blíži a tak je len prirodzené, že nikoho nezaujíma z čoho bude žiť a akú bude mať výplatu ........
Schyľuje sa k diskusii aj vo verejnoprávnych médiách, tuším 6.9. - večer.... Jeden z jej pozvaných aktérov, kolega, učiteľ, čelný predstaviteľ SKU, nám predložil návrh na okruhy o ktorých sa bude, alebo chce diskutovať...... Napíšem v skratke, zachovám poradie...
Okruhy:
- chýbajúce učebnice
-väčšiu voľnosť pre školy, vydavateľov či autorov pri výbere/vydávaní kníh?
- Systémové prekážky - veľký objem povinného učiva, nedostatočná autonómnosť škôl v svislosti so zodpovednosťou za konkrétnu podobu vzdelávacieho procesu, niektorí odborníci poukazujú na to, že učitelia nemajú dostatok času na spestrenie učiva...)
- rebríček PISA, ministerstvo pred prázdninami zverejnilo poradie našich najúspešnejších škôl.
- napríklad v Česku sa s podobnými úlohami pracuje tiež, vydáva sa k nim aj návod, ako s nimi pracovať.
- budú môcť pedagógovia časom počítať s rozšírením ponuky pestrých doplnkových materiálov a metodík?
- dôležitosť tzv. národného kurikula
- interaktívne vyučovanie pod názvom Planéta vedomostí
- zavádzanie povinnej angličtiny
- hodnotenie a odmeňovanie učiteľov (vláda 17.8. schválila Zákon o pedag. zamestnancoch...)
Trochu som to skrátil, oproti pôvodnému textu, dúfajúc, že podstata zostala, ale dôležité je iné.....
Neviem, či tie okruhy dostal, alebo si ich vymyslel, no je nesmierne pozitívne, že ich dal dopredu na diskusiu a požiadal nás, učiteľov, aby sme doplnili, čo považujeme za dôležité........
Tak teda ja, za seba......
Posledný bod, ten ktorý som podčiarkol a zvýrazil, tak ten by ma zaujímal najviac..... isteže, aj okruhy nad sú dôležité, no už z poradia okruhov sa nemôžem ubrániť dojmu, že diskusia pôjde opäť iným smerom Ako ďalej učiteľ a diskutovať sa bude najmä o tom Ako ďalej školstvo........
A dovolím si položiť aj tri konkrétne otázky, tomu najpovolanejšiemu a očakávam, že odpoveď zaznie jasne a nevyhýbavo:
1." Pán minister, myslíte si, že tarifný plat 499€ v hrubom (pardón +6% od 1.1.2011) pritiahne do škôl kvalitných mladých učiteľov?
2. Myslíte si, že za podpriemerný plat možno očakávať nadpriemerné výsledky?
3.Myslíte si, že 6% HDP (vo vyspelej Európe bežné) je pre školstvo na Slovensku zbytočný luxus?"
Samozrejme mám aj iné otázky, ako napríklad viazanosť našich taríf na priemernú mzdu v NH, kredity, odchod do dôchodku ... je ich spústa, ale nechcem otravovať takto cez médiá.........
Dúfam, že otázky, ktoré ma prednostne zaujímajú a aj mojich kolegov, teda najmä tých, ktorí podpísali petíciu (cca 30 000 podpisov k 1.9. 2011 ) budú nastolené ..... a chcem veriť, že aj zodpovedané..... budem to pozorne sledovať a čo to potom o tom napíšem.....