O kolektoroch, ako súčasť rozšírenia diaľnice D1 sa toho napísalo veľké množstvo. O ich výhodách, ale aj nevýhodách. To, čo ale zaznieva v ostatných týždňoch a dňoch zo strany predstaviteľov Ministerstva dopravy, NDS a niektorých zmluvne podchytených „nezávislých“ odborníkov na dopravu vo veci zámeny kolektorov za rozšírenie seneckej cesty I/61 vo mne vyvoláva jednoduchú otázku: V tomto štáte niekomu šibe, ale je možné, že šibe iba mne!
Som zástanca aspoň modelovej logiky, kedy veci síce nie sú preukázané priamo, ale aspoň existuje možnosť zo získaných vstupov k logickému záveru dôjsť.
Akokoľvek chcem pre zámenu kolektorov za rozšírenie seneckej cesty I/61 pre bežného motoristu, čakajúceho v dennodenných kolónach do a z Bratislavy smer Senec aspoň akú takú logiku v operatívnom vyriešení problému hľadať, nedokážem ju nájsť.
Štát, presnejšie kompetentné osoby z ministerstva na čele s ministrom dopravy a NDS predkladajú verziu zrušenia kolektorov, ako nepotrebných a zbytočných, hoci pre tieto existujú spracované projekty, dopravné posúdenia, ekonomické bilancie, vybavené povolenia, bol uskutočnený vo veci výkup pozemkov, bolo vyvolané veľké úsilie a námaha ľudí.
Dnes to celé ide do koša a ako alternatíva prichádza náhrada pre motoristov v rozšírení seneckej cesty I/61, pričom ani nie je známe, kedy sa s rozširovaním začne. Rovnako tak štát nepozná ani cenu, ktorú si výstavba ďalších dvoch jazdných pruhov vyžiada a ani predpokladanú hodnotu projektu, ktorá bude podľa hovorkyne ministerstva p. Duckej známa po tom, čo diaľničiari vypracujú potrebné štúdie.
V rozhovore pre denník Pravda autor dodatočného dopravného posúdenia diaľničnej križovatky Triblavina Ing. Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného uviedol, žeby kolektory spôsobili dopravný kolaps. „Netreba stavať nové cesty, ale skapacitniť tie, ktoré tam už sú, a to je stará senecká cesta prvej triedy I/61 a na opačnej strane regionálna cesta druhej triedy II/502 s obchvatmi Svätého Jura a Pezinka,“ , pritom samotný tento odborník dopravnú záťaž z obchvatu Pezinka pre diaľničnú križovatku Triblavina bez kolektorov ani nezapracoval.
Čo vlastne ministerstvo dopravy, NDS a títo „nezávislí“ odborníci pre bežného motoristu a súčasné kolóny ponúkajú?? Nové štúdie bez pripravenosti? Projekty a legislatívne konania v nedohľadne? Neznáme ekonomické bilancie, ktorými sa teraz oháňajú pri zrušení kolektorov? Výstavbu o viac ako 10 rokov?
Vážení kompetentní, doprava sa ale týmto z ciest nestratí. Iba sa vygeneruje ďalšia, lebo takí istí kompetentní úradníci schvaľujú bez obmedzení nové zóny, nové logistické parky v území. A tak ako do 3 izbového bytu nenasťahujete 100 ľudí, ani na súčasné cesty bez ich OKAMŽITÉHO ROZŠIROVANIA dvojnásobnú dopravnú záťaž nedáte.
Ale určite je logickejšie vyhodiť hotové projekty so schválenými povoleniami, ukončiť proces ich realizácie a začať za stolom vymýšľať nové štúdie od POČIATKU, ako začať stavať pripravené a povolené projekty, ktoré by veci okamžite pomohli. Má to jedinú logiku. Na svoje si prídu tí nezávislí odborníci na dopravu.
Ale nerobte si starosti. Slovenský obyvateľ je poddajný, novinári pracujúci v oligarchických korporáciách Vám rovnako neublížia a nakoniec aj ja si uvedomím, že šibe iba mne a poddám sa ...