Je bežný letný deň. Dnes som bežný motorista. Neovládam odpoveď na otázku výhodnosti alebo zbytočnosti kolektorov na diaľnici D1. Nedokážem racionálne vyhodnotiť, či nové križovatky, naplánované rozšírenia ciest a diaľnic, zmenené riešenia pre mňa zlepšia moje každodenné čakanie v kolónach alebo zlepšia moju bezpečnosť ako účastníka cestnej premávky. Očakávam to a plne sa pritom spolieham na hordu odborníkov, ktorí pre moje dopravné pohodlie pri najlepšom svedomí a schopnostiach posúdili všetky možnosti verzii ciest. Započítali ozajstný nárast ďalších bežných motoristov, možné dopady a pri najtransparentnejších obstarávaniach za bezpochyby najlepšie ceny ich pre mňa v najrýchlejších termínoch aj postavia. Sú nás státisíce. Veríme, že oni vedia, čo robia. Veď nás dennodenne presviedčajú stanoviskami svojich hovorkýň o svetlej budúcnosti a hoci stojíme v nekončiacich kolónach, my veríme.
Ale je to skutočne tak?
Za 25 rokov samostatnej Slovenskej republiky sa nepodarilo týmto odborníkom na dopravu prepojiť Bratislavu s Košicami.
Na miesto skolaudovania vytendrovanej diaľničnej križovatky Triblavina s kolektormi v máji tohto roku pre urýchlené užívanie verejnosťou a pre zlepšenie dopravy dodnes stojí len torzo križovatky. Odborníkom na dopravu prišlo logické stavbu zastaviť a zmeniť proti zdravému rozumu, lebo samotný objekt križovatky s kolektormi, ako úsek necelého kilometra diaľnice, neznamenal žiadne finančné rozdiely v realizácii oproti zmene bez kolektorov. Navyše, akákoľvek budúca technická komplikácia dostavby kolektorov v profile križovatky a v pokračujúcich ďalších obmedzeniach dopravy by bola už týmto pre budúcnosť vyriešená. Najpodstatnejším pritom zostáva, že aj pre novú verziu diaľnice D1 bez kolektorov v profile 4+4 by úsek kolektorov na križovatke znamenal o jeden pruh na diaľnici pre motoristov viac po oboch stranách a účinný bypas pre záchranné zložky a odklon dopravy v prípade dopravných nehôd v okolí križovatky. Netreba zabúdať, že križovatka pre verziu bez kolektorov bude pre celú oblasť Triblavina jediným bodom napájania na D1 a v čase dopravnej špičky bude znamenať denodenný lievik. Ak platí veta, že najdrahšia diaľnica je tá, ktorá nestojí, tak DK Triblavina sa tou najdrahšou už stala.
Cestu na Senec I/61 plánuje ministerstvo dopravy rozšíriť na štvorpruh ako náhradu za kolektory, hoci sa dnes pripojenie z logistického parku s 1 200 kamiónmi denne na túto cestu odsúhlasuje bez úpravy na štvorpruh t.j. so súčasným riešením dvojpruhovej cesty so svetelnou signalizáciou a to za stavu, že cesta I/61 bude slúžiť ako obchádzková trasa a čiastočne aj ako súčasť staveniskovej dopravy pri prestavbe D1 a výstavbe D4 na obdobie niekoľkých rokov. Samotné rozšírenie na plnohodnotný štvorpruh je pritom v intenciách 20 rokov a viac.
Obchvat Pezinka, na ktorý čakajú motoristi celej spádovej oblasti na miesto vybavovania povolení už viac ako rok leží v šuflíku.
Dopravné nehody za ostatných pár mesiacov na diaľnici D1 na východnom výjazde z Bratislavy, s poslednou zo štvrtku 20. Júla, jasne všetkým ukázali, aké naivné a nekoncepčné riešenie nám naši odborníci a ministerstvo ponúkajú. V neustálom trende nárastu dopravy, množiacej sa výstavbe logistických centier s tisíckami kamiónov v danom území, ďalších obmedzeniach súčasných úsekov prestavbou diaľnic a ciest sa percento dopravných nehôd znásobí. Je nemysliteľné čakať na ďalšie paralyzovanie a hodinové zápchy, čím kolabuje celé hlavné mesto s priľahlým okolím. Okrem straty na životoch, zraneniach, časových stratách ľudí so zvyšujúcim sa rizikom stresu a ďalších nehôd, týmto naviac stráca samotná ekonomika, ktorá sa stala základom obhajovania zmien v koncepcii dopravy.
Dnešok možno vo výstavbe diaľnic a ciest jednoznačne charakterizovať ako antikoncepciu, ktorej cieľom je zo zostatkových peňazí zabezpečiť prioritne uspokojenie pár jedincov, pre ktorých sa na úkor tichých dohôd, ich developerských priorít bráni zrodu nových funkčných plnohodnotných dopravných riešení pre zvyšnú motoristickú verejnosť.
Každá antikoncepcia má ale svoju slabinu ...