Som človek, ktorý keď povie niečomu nie, alebo s niečím nesúhlasí, nie je to len z vrtochu, ale snažím sa mať na to dôvody, ktoré povedia prečo nie.
Dubajské metro bolo pre mňa veľké sklamanie. Prečo?
Najfrekventovanejšia metro stanica v Mall of the Emirates (MOE), bola veľmi chabo označená ako sa do nej dostať. A to MOE poznám takmer naspamäť, no novú prístavbu vedúcu do metra, nie a nie nájsť.
Po cca 10 minútach chôdze dlhočiznou chodbou sa nakoniec dostanete na miesto činu, kde si môžete kúpiť lístok buď v pokladni alebo cez automat. Dobre, že som zvolila usmievavú filipínku, ktorá ma informovala, že väčšina staníc smerom na Jebel Ali ešte nie je funkčných.
Lístok stál 7AED (cca 1,20 EUR) tam a späť. „Tam" malo byť najprv Dubai Marina, potom Jumeirah Beach Residence, moje voľby staníc boli žial stále zatvorené. Tak som povedala, najbližšiu zastávku čo je funkčná, prosím.
Bola to zastávka uprostred ničoho, tak som sa pekne otočila a počkala na najbližšší spoj späť do MOE. No, aspoň som urobila zopár záberov Burj al Arab z výšky dráhy metra, ktorá sa tiahne pozdĺž známej Seikh Zayed Road vedúcej do Abu Dhabi.
Parkovacie miesta pri metro zastávkach nie sú vôbec vybudované a odstaviť si auto uprostred piesku,hodnú chvíľu kráčať, skočiť do metra a ísť na biznis stretnutie so zaprášenými topánkami, nie je nič moc. A to nesmieme zabúdať, že v lete je aj 20 metrov chôdze vonku „mission impossible", keďže teploty sú divoké (50 stupňov).
Nedá sa poprieť čistota, modernosť vagónov a vyblýskanosť podláh na metro staniciach, ale to nie je pre Dubaj nič nečakané. Bola som prekvapená prázdnosťou vagónov, ale mohlo to byť aj tým, že bol víkend a Jebel Ali Free Zone zamestnanci mali „day off".
Mnohí moji známi žijúci v Dubaji, ktorých som sa pýtala, čo hovoria na metro, ho ešte ani nepoužili. „Na čo, veď mám auto." Dubajčania preferujú prepravu autom. Čo nie je nič nečakané, veď kúpa auta v Dubaji je veľmi jednoduchá vec, sú lacné, benzín za babku a inak sa tam prepravovať aj tak nedá. Chodníky tam nie sú, resp. minimum, ísť pešo v lete je veľmi odvážne dobrodružstvo, lebo aj pár minút bez klímy je utrpenie. Ak metro mala byť alternatíva za automobil, tak sa to určite nepodarilo.
Plus Sheikh Zayed Road bola oveľa krajšia bez metro pilierov, akoby stratila svoju tvár. Ale toto je len môj subjektívny názor. Určite sú aj v Dubaji ľudia, najmä tí chudobnejší, ktorí si metro pochvaľujú, lebo ak nevlastnia svoje auto a za roky v Dubaji, nepoznali nič iné len pracovisko a ich pár metrov štvorcových kde žijú, tak práve metro im dalo možnosť vidieť aspoň trocha toho Dubaja, ktorý my poznáme z obrázkov a katalógov cestovných kancelárií.
Po metro jazde som bola rada, že opäť sadám do, pre Dubaj, najosvedčenejšieho dopravného prostriedku auta.
Cheers,
i.