Verím, že ste to video videli aj vy. Ak, nie tak vás pekne prosím investujte na to 45 minút svojho života, pozrite si to video celé a až potom začnite čítať tento blog. Aj keď si myslíte, že sa vás téma školstva netýka (veď zo školy ste už dávno preč, svoje deti ešte nemáte alebo tie vaše decká sú už dávno zo škôl preč) garantujem vám, že sa vás týka. Hotovo? Dopozerané? Fajn, tak poďme na to.
Pani učiteľky, pán minister – pochopte, že Martin Mojžiš sa vám snaží pomôcť a nie ublížiť.
Veľmi v stručnosti chcem takto virtuálne pogratulovať a poďakovať Martinovi Mojžišovi, za parádne odvedenú prácu. Sama veľmi dobre viem, ako emocionálne namáhavá práca, je tvoriť prezentácie, ktoré majú ducha, myšlienku a inšpirujú publikum k počúvaniu, k činom, a čo je najdôležitejšie k učeniu…Bravó, ešte raz Martin!
“Argumenty” publika na Martinovu prednášku.
Pani učiteľka # 1: “Slovenskí učitelia ovládajú powerpoint od roku 1999. Všetci učitelia už dávno vedia powerpoint.“
Pýtam sa: Naozaj?
Ďalej sa pýtam: Poznáte prácu svetových exprertov na dizajn powerpointových prezentácií Garra Reynoldsa (@presentationzen), Nancy Duarte (@nancyduarte), či Jesseho Desjardinsa (@jessedee)?
Títo a mnohí ďalší ľudia, učia svet ako používať Microsofťácky Powerpoint/ Apple-ácky Keynote/inovatívny Prezzi alebo Sliderocket na tvorbu prezentácií, ktoré v poslucháčoch vzbudia záujem, pozornosť a emocionálne spojenie s témou, o ktorej prednášajúci hovorí.
Je priam ignorantské prehlásiť, že slovenskí učitelia už 12 rokov ovládajú powerpoint...Pomóc...
Len pre ilustráciu, kniha a svetový bestseller Presentation Zen od Garra Reynoldsa vyšla v roku 2007, jeho druhá kniha Naked Presenter vyšla tohto roku. Knihy od Nancy Duarte: Slide:ology s podtitulom „Umenie a veda skrývajúca sa za tvorbou dobrej prezentácie“ bola vydaná v roku 2008 a druhá kniha od Nancy – Resonate s podtitulom „Prezentujte vizuálne príbehy a tým pretransformujte a dotknite sa vášho publika“, uzrela svetlo sveta koncom minulého roku.
Opäť sa pýtam: Pani učiteľky a páni učitelia na Slovensku, naozaj ovládate tvorbu prezentácií od roku 1999? Vyzerajú vaše slajdy podobne ako tie od Garra, Jesseho, či Nancy? Sú vo vašich 12 rokov starých premakaných prezentáciách a v prezentáciách Planéty vedomostí zakomponované príbehy? Sú vizuály natoľko atraktívne, že zaujmú vašich študentov, ktorí si pod lavicami posielajú správy cez smartfóny a updatejtujú si status na Facebooku o tom, ako sa nesmierne nudia na vašej hodine a kam pôjdu po škole?
Naozaj viete o prezentáciách všetko...?
Inšpirovaná Martinovou prezentáciou prikladám do tohto blogu položku =>
Nepovinné čítanie a pozeranie o powerpointe (toto je naozaj len frakcia zdrojov, z ktorých sa učím o prezentáciách)
Nancy Duarte prednáša na TEDx-e
Pozrite si Nancy priamo na YouTube.
Pozrite si Garrovu prednášku pre Google o Prezentácii Zen.
Priamy link je, tu. Som zvedavá koľko z tých 253 tisíc divákov tej prezentácie je zo slovenskej učiteľskej obce.
Inšpirujte sa najnovšími slajdami od Garra ReynoldsaBe Like Bamboo (TEDxTokyo 2011 slides) View more presentations from garr
Jesse Dee, vám nám odkazuje: You suck at powerpoint.
You Suck At PowerPoint! View more presentations from @JESSEDEE
Link na Jesseho portfólio je tu.
Pani učiteľka #2: „Vaša prezentácia bola obsahovo veľmi podobná lekcii v Planéte vedomostí."
Pýtam sa: A to mal pán Mojžiš vymyslieť novú anatómiu oka a ucha, aby sa jeho obsah odlišoval?
Veď tam predsa išlo o to, že ten istý obsah sa dá prezentovať rôznymi spôsobmi, viď. Inšpiráciu v kreatívnych powerpointoch a príbehoch o témach z predchádzajúceho odseku.
Ak si však stále myslíte, že súkať tie isté nezáživné informácie do hláv študentov len cez iné médium je riešenie na posunutie sa nášho školstva vpred, tak sa veľmi mýlite. Nič sa nezmeni, len namiesto učebníc budú žiaci dostávať tie isté informácie cez prezentácie.
Dovoľte, aby som vám predstavila človeka, učiteľa matematiky na strednej škole, ktorý učí matematiku, úplne inak ako všetci ostatní. Núti žiakov, aby sami definovali problém, aby sami našli premenné a určili k akému výsledku sa majú a môžu dopátrať. Nie však zo vzorcov, ale zo života okolo nás. Zoznámte sa s Danom Meyrom (@ddmeyer) Tu je jeden malý príklad akým spôsobom zadáva otázky a matematické problémy pre svojich študentov.
Dan urobil túto fotku a prišiel s ňou na hodinu matematiky:
Dan, tiež natočil toto video:
Basketball Strobes — Full Take 4 from Dan Meyer on Vimeo.
Stále nechápete, kde je tam matematika?
TU je:
Takže ani Dan Meyer, ktorý bol objavený až po 6 rokoch tvrdej neocenej práce vo svojej triede na hodinách matematiky Standfordskou Univerzitou, ktorá mu dala PhD. štipendium. Dan nevymyslel nové matematické teórie (rovnako ako ani Martin nevymyslel novú anatómiu ucha), ale našiel spôsob, akým zaujať svojich študentov a prinútiť ich kriticky myslieť, tvoriť a vidieť spojitosť tak nudného predmetu ako matematika so životom okolo nich. Verte mi, ak žiaci nevidia zmysel v tom prečo by sa mali niečo učiť, nebudú sa to učiť aj kedy ste im premietali Planétu vedomostí od rána do večera od škôlky.
Pýtam sa: Učitelia a tvorcovia Planéty vedomostí, viete čo motivuje k učeniu vašich študentov? Pýtali ste sa ich niekedy, akým spôsobom sa učia a ako sa chcú učiť? Boli študenti prizvaní k dizajnu lekcií? Ak nie, tak celá vaša snaha má asi taký istý efekt, ako keď mi babka uštrikuje na Vianoce sveter a myslí si aký je super a ja ho pri tom nikdy nebudem nosiť, lebo babka nemá ani páru, že ja svetre nenosím a že si svoje tričká kupujem na internete. (aby som bola konkrétna sú to trička od firmy Threadless, ktorá bola vyhlásená za najinovatívnejšiu firmu minulého roku, v ktorej využívajú crowdsourcing a sociálne siete na dizajn svojich podtlačí... ale o tom niekedy inokedy
V pléne diskutujúcich som nevidela žiadnych študentov, povedzte mi, že sa mýlim. Prosím...
Nepovinné čítanie a pozeranie:
Nielen učiteľom matematiky odporúčam pravidelne odoberanie Danovho blog, tu. Verím, že našim infovekovým geekovským učiteľom nemusím vysvetľovať čo je RSS čítačka, že?
Vimeo kanál so všetkými Danovými videami a príkladmi z matematiky, ktoré začnú diskusiu vo vašej triede, nájdete tu.
Dan prednáša na TED-e o tom ako hodiny matematiky potrebujú byť prerobené.
Link na video je tu.
Pani učiteľka #3: „Planéta vedomostí je drahá lebo to nie je o lekciách ale je to službách a o portály. Dnešná generácia komunikuje cez Facebook, portály a nie cez powerpoint. 1,7 miliardy SKK bolo minutých na projekt Infovek a všetci títo učitelia sú tu vďaka tomuto projektu. Martin, keby si videl powerpointy týchto dvoch učiteliek, tak sú stokrát lepšie ako tvoje. "
Pýtam sa: Učitelia, ktorí už minuli 1, 7 mld korún na osvetu v informačných technológiách, budú argumentovať, že v roku 2011 treba platiť za portál? Chcela by som vedieť ako sa môžem dostať k tým špičkovým prezentáciám chválených učiteliek? (keďže ja som človek, ktorý neustále na sebe pracuje a chce sa učiť od najlepších v obore, dajte mi prosím linky na ich prácu.)
V dnešnej dobe, keď existujú platformy ako YouTube, Google Docs, či Slideshare.net, ktoré sú dostupné pre každého a úplne zadarmo, prípadne sa dajú upgradnúť na nelimotvaný upload za pár šupov. (napríklad Slideshare.net platinum balík stojí 2490 USD ročne!)
A ak si myslíte, že kanál Youtube, nemôže nahradiť vzdelávanie, a ľudia sa nemôžu učiť inde ako zo školského portálu, tak sa prosím zoznámte so Salmanom Khanom (@khanacademy) a navštívte jeho Khan Academy. Salman natočil 2100 videí, ktoré boli pôvodne určené jeho študujúcim bratrancom, zavesil ich na Youtube a... pozrite si jeho video na TED-e, kde mu dáva poklonu aj Bill Gates, rovnako ako aj investíciu do jeho ďalších krokov v rámci Khan Academy - Salman ide prekladať tieto videá do ďalších jazykov. A viete, čo? Všetko je dostupné 24-7 a zadarmo na Youtube, ale verím, že geekovia z Infoveku vedia o týchto alternatívach, že?
Pozrite si toto video, priamo na Youtube.
Pán učiteľ #1: Vidím, že existujú aj lacnejšie veci.
Pane verím, že moja doterajšia snaha a všetky horeuvedené zdroje, ktoré som tu krvopotne dala dokopy a zbierala ich počas mojej samovzdelávacej činnosti za posledné tri roky, vás inšpirujú a budete sa aj vy z nich učiť a využívať tieto zadarmo dostupné materiály vo svojej práci.
Pán ekonónom potenciálny dodávateľ: „Ako ste vypočítali, že Planéta vedomostí je predražená? Takýto projekt sa bude vyvíjať 250 ajťá-kmi tri roky, viete koľko to stojí?"
No jednoducho to je nenormálne predražené. Za desatinu ceny dáme s ľudmi ako pán Mojžiš, NGLS ákmi, a učiteľmi ako pán, čo povedal, že by prijal lacnejšiu alternatívu, do septembra dokopy tisíc lekcií, ktoré budú dostupné online zadarmo pre celú republiku. Beriete, to pán minister?
A kto som ja, že si dovoľujem hovoriť o slovenskom školstve?
Som autorkou prezentácie na tému School 2.0, ktorá bola ocenená Donom Tapscottom a ktorá bola vybratá minulého roku medzi prezentácie v rámci Global Education Conference. A predstavte si nie som didaktik ani pedagóg, ale to ako možno neviete vo svete nikoho nezaujíma. Kto je Don Tapscott? Opäť verím, že infovekoví ľudia, či minister školstva nepotrebuje predstavenie Dona. Alebo áno? Viac o ňom je nepovinnom čítaní.On School2.0 View more presentations from Ivana Sendecka
Tu je link na moju vo svete známu prezentáciu a pod ňou je reakcia Dona.
Okrem toho som zakladateľkou projektu NGLS - Next Generation Leaders of Slovakia. Dala som dokopy dve úspešné konferencie, ktoré boli zorganizované bez portálov, sponzorov, či Eurofondov, len cez sociálne siete a na základe kredibilty, ktorú som si vybudovala za roky online.
A čo? Ako sa to dotýka Planéty vedomostí? Na poslednej NGLS konferencii, sme riešili aj témy školstva a inovácií v našom krásnom Slovensku. Ale, teraz už budem ticho a vypočujte si, čo majú NGLSáci povedať k témam školstvo a inovácie.
Školstvo
Inovácie
Nepovinné čítanie a pozeranie:
Knihy od Dona Tapscotta sú „must-read" pre každého kto tvrdí, že sa rozumie digitalizácii a technologickám trendom súčasnoti. Tu sú ich názvy: Grown Up Digital, Wikinomics a najnovší titul je Macrowikinomics. (Pani učiteľky čítali ste aspoň niektoré z nich?)
Jeho blog môžete čítať, tu.
Pani učiteľka # 4: "Našla si sama na internete ZADARMO lekcie a prednáša ich deťom. Ale trvá to, kým sa to pripraví a na to učiteľ čas nemá."
Pýtam sa: Prečo v tom nepokračuje? Veď to je paráda, že učí inak a že hodina nestojí 6000EUR, či? Pýtam sa, čo je na tom hrdinské a nemožné, že by sa učiteľ ešte ďalšie 4 hodiny pripravoval doma? Čo je na tom, aby si pripravoval nové hodiny cez prázdniny?
Mnohí z nás robíme už roky 12 hodín denne, lebo si to naša práca a poslanie vyžadujú. Prečo musia byť učitelia oslobodení od tejto námahy extra? Ako môže niekto kto neustále vyhľadáva ľahšiu cestu ísť príkladom pre naše deti a učiť ich k tvrdej práci, kreativite atď.?
Výzva k akcii: Planéta vedomostí 2.0
Ak vás najdlhší blog môjho života oslovil a chcete pridať ruku k dielu a prestať ticho sedieť v kúte, prihláste sa TU.
Nedovoľme, aby mantrou slovenských učiteľov bolo: „My ukážeme žiakom, kto je hlúpy osmijanko a kto je tu pán..."
Je čas, aby sme sa konečne prebrali, prestali ukazovať prstom ako veci nefungujú a začali aktívne tvoriť našu realitu, Martin Mojžiš zavelil do útoku.
Je čas, aby sme prestali trestať, tých čo majú iný názor ako učiteľ, šéf, či spoločnosť.
Je čas, aby sme sa začali počúvať, učiť sa a spolupracovať a pod spoluprácou myslím aj vzťah učiteľ - žiak...
Je čas...
Ak máte ďalšie nápady a komentáre,napíšte mi email na ivana (at) ivanasendecka.com
Let us do it.
with respect,
i.s.
P.S.: komentáre pod blogom nečítam, preto tí čo máte naozaj chuť niečo robiť napíšte mi email.