Stredná internátna škola Buxton v Massachusetts začala minulý rok na svojej pôde s novým experimentom. Zakázala používanie smartfónov nielen na vyučovaní, ale aj počas voľnočasových aktivít a na internáte. Tento zákaz sa netýka len študentov, ale aj učiteľov a všetkých pracovníkov školy.
Miesto smartfónov používajú všetci tzv. light phones, ktoré majú limitované funkcie. Dá sa s nimi zavolať, napríklad rodičom alebo spolužiakom, a poslať správu, hoci to trvá celú večnosť. Do týchto zariadení sa nedajú nainštalovať moderné aplikácie. Light phone podporuje len ťažkopádnu verziu hudobnej aplikácie a navigácie. A, samozrejme, nemá fotoaparát.
Offline režim
Hoci by sa mohlo zdať, že v dnešnej dobe takýto radikálny krok zo strany školy spôsobí medzi mladými ľuďmi revolúciu, v skutočnosti sa však novým pravidlám tínedžeri rýchlo prispôsobili. Dokonca nielen učitelia, ale aj študenti súhlasia, že v škole sa cítia lepšie, keď všetci fungujú na „offline“ režime.
Určite mi väčšina učiteľov dá za pravdu, že neustále upozorňovať deti, aby odložili svoje mobily počas vyučovacej hodiny (a nakoniec to aj tak neurobia), je otravné a vyčerpávajúce. Na Buxtone mobily nie sú rušivým elementom počas vyučovania a všetci trávia menej času pred obrazovkami.
Miesto toho sa na Buxtone viac rozpráva zoči-voči, budujú sa vzťahy, učitelia a študenti sa viac združujú. Všetci trávia kvalitnejší a zmysluplnejší čas. Jednoducho, viac žijú skutočný život. Navyše, stúpol záujem o fotografické kurzy, pretože študenti objavili čaro analógového fotoaparátu.
Je pravda, že študenti z času na čas prepašujú potajomky na internát smartfón, ale nie je to v takom veľkom množstve, aby tento experiment stratil svoje opodstatnenie.

Mobily a horšie študijné výsledky
Buxton nie je jediná škola, ktorá sa snaží o obmedzenie používania smartfónov na školskej pôde. Od roku 2020 podľa amerického Národného centra pre štatistiku vzdelávania viac ako tri štvrtiny škôl v USA sa rozhodli obmedziť neakademické používanie mobilných zariadení. Francúzsko v roku 2018 tiež zakázalo používanie smartfónov v školách.
Podľa prieskumu na strednej škole v Kanade si až 75 percent opýtaných učiteľov myslí, že mobily majú negatívny vplyv na fyzické a mentálne zdravie ich študentov. Takmer dve tretiny opýtaných tiež veria, že nepriaznivo ovplyvňujú akademické výsledky študentov.
Tento fakt potvrdzuje aj štúdia Rutgerskej univerzity v kanadskej provincii New Brunswick. Podľa nej, keď študenti môžu počas prednášok v triede používať telefóny, tablety alebo iné zariadenia na iné ako akademické účely, dosahujú horšie výsledky záverečných skúšok.
Štúdia, ktorá bola tiež publikovaná v odbornom časopise Educational Psychology, zistila, že študenti, ktorí nepoužívajú elektronické zariadenia v triede, ale navštevujú prednášky, kde je ich používanie povolené, sú na tom tiež horšie – čo naznačuje, že používanie telefónu a tabletu poškodzuje prostredie skupinového učenia.
Čo si o tom myslíte? Vyjadrite sa v komentári.