Žiaľ, mnohí učitelia v autškolách nevedú žiakov k správnej a ekonomickej prevádzke. Časté podraďovanie, príkazy na zbytočné vytláčanie spojky pri brzdení je len minimum toho zlého, čo sa dnes v mnohých autoškolách vedie ako štandard. Ak si spočítame spotrebu paliva, najazdené kilometre, tak náklady na PHM za rok činie niekoľko sto eúr. Uvediem príklad:
Vodič vlastní vozidlo s predpísanou priemernou spotrebou 6 l/100 km. Ak ročne najazdí 30 000 km, spotrebuje ročne 1800 litrov. Pri cene 1,4€/l je to náklad 2 520€/ročne. Správnou technikou jazdy sa dá ušetriť až 20% nákladov na PHM, nehovoriac o predĺžení životnosti vozidla. Ročne to činí na PHM 500€.
Ako na to?
Začíname štartovaním. Dnešné vozidlá už majú elektronickú pumpu, resp. pri dieslových motoroch sú potrebné žhaviče, ktoré nažhavia spaľovací priestor do takej teploty, aby došlo k vznieteniu. Pri štartovaní studeného motora teda potrebuje elektrická pumpa niekoľko sekúnd, kým dopraví palivo z nádrže do spaľovacieho priestoru. Preto sa neštartuje ihneď, ale až po vypnutí čerpadla, pri diesloch je to po zhasnutí kontrolky žhavenia. Pri teplom motore tieto úkony nie sú potrebné, pretože palivo sa v motorovej časti už nachádza, štartujeme priamo, nie je potrebné ani žhaviť. Štartujeme krátko. Mnoho vodičov, najmä v zimnom čase necháva auto tzv. zahriať na mieste. To je chyba ! Motor sa rýchlejšie zahreje počas jazdy, nehovoriac, že ponechanie auta s naštartovaným motorom je v rozpore so zákonom o prevádzke vozidiel. Pri studenom motore s vozidlom jazdíme na nižších otáčkach, najmä v zimnom období, kedy je olej hustejší a potrebuje istý čas (rádovo minúty) kým sa dopraví na 100% do celého motorového priestoru a zabezpečí správne mazanie. Dovtedy mazanie nie je dokonalé a motorové časti sa rýchlejšie opotrebúvajú.
Spôsob jazdy. Čím je jazda plynulejšia, tým je spotreba lepšia. Každé zbytočné a prudké akcelerovanie, ako aj každe brzdenie spotrebu zvyšujú. Preto šofér predvída, sleduje premávku, využíva dobeh vozidla. Aká je optimálna rýchlosť? Vo všeobecnosti sú to 2/3 maximálnej rýchlosti, vtedy ide motor najoptimálnejšie. Horná hranica by nemala presiahnúť 3/4 maximálnej rýchlosti, vyššie je motor podstatne viac zaťažený, spotreba ide prudko hore. Radíme čo najskôr smerom nahor, čo najpozdejšie smerom nadol. Tu niet presné pravidlo, záleží od situácie (jazda v kopcoch, zaťaženie vozidla a pod). Treba si uvedomiť, že čím sú otáčky motora vyššie, tým je spotreba vyššia. Na druhej strane príliš skoré preradenie na vyšší prevodový stupeň je pre motor škodlivé, príliš nízke otáčky a očakávanie vodiča, že bude akcelerovať, motor veľmi ničia (nárazy pri explózií vo valcoch sa prenášajú na pohybové časti, ktoré týmito nárazmi trpia), motor sa "trápi". Odporúčané otáčky motora, kedy je vhodné preradiť nájde každý majiteľ vozidla v príručke od vozidla (napr. pri diesloch je to už na hranici 2 000ot/min, pri benzínových motoroch do 2 500ot/min). Tu je dobré vedieť priebeh krútiaceho momentu motora, t.j. kedy, pri akých otáčkach dosahuje cca 80% svojho maxima. Samozrejme, ak ideme do kopca, predbehujeme, sme zaťažení, radíme pri vyšších otáčkach. Pri jazde z kopca využívame zaradenú rýchlosť v podstate len pri novších autách, ktoré odpájajú prívod paliva (pri starších felíciách je to nad 2600 ot/min, pri novších je to v podstate až do kritických otáčok. Pri starších vozidlách pri jazde z kopca využívame neutrál, kedy je palivo transportované cez voľnobežnú trysku podtlakom, ktorý vzniká pri pohybe piestov. Preto pri starších vozidlách nie je dobré ísť z kopca so zaradenou rýchlosťou, keďže spotreba je determinovaná otáčkami motora. To neplatí v zime, ak je vozovka namrznutá, či je na ceste sneh, voda, blato. Brzdenie motorom je bezpečnejšie, keďže brzdný účinok sa prenáša na jednotlivé kolesá a nápravy rovnomernejšie ako pri brzdení. Prudké pridávanie nám spotrebu taktiež zvyšuje, preto si počas jazdy kontrolujte aj mieru stlačenia pedálu akcelerátora, určite zistíte, že niekedy je lepšie trošku ubrať bez vplyvu na rýchlosť a výkon. Ak je pedál veľmi stlačený, do priestoru motora sa dostáva viac paliva, ktoré je schopné sa dokonale spáliť, ideme neefektívne, zaťažujme katalyzátor, nedokonale spálené palivo sa nám dostáva preč a s ním aj centy....Netreba sa ani spoliehať na elektroniku, ktorá by mala dodávať do spaľovacieho priestoru optimálne množstvo paliva. V praxi som si overil, že to tak nie je, viac sa spoľahnem na vlastné ucho a cit.
Pri jazde sledujeme situáciu v premávke, ak sa blížime k obci, včas uberieme, aby sme nemuseli na začiatku obce brzdiť, to isté platí pri dojazde ku križovatke, k prekážke, zákrute a pod. Každé brzdenie zvyšuje spotrebu ! Ak s vozidlom stojíme dlhší čas, motor môžem vypnúť. Kedysi sa uvádzal čas cca 15 sekúnd, t.j. ak stojíme viac ako 15 sekúnd, je lepšie motor vypnúť. Merná spotreba paliva pri stojacom vozidle je cca 0,5-0,9 l/hodinu.
Elektrospoterbiče. Každý zapnutý elektrospotrebič taktiež spotrebu zvyšuje. Najmä časté používanie klímy je žráč paliva. Spotreba sa zvýši aj o 20%.
Príprava vozidla na ekonomickú jazdu. Čím je vozidlo ľahšie, tým sa jazdí ekonomickejšie. Urobte si poriadok v aute, neprevážajte zbytočnosti. Taktiež zvýšenie odporu vozidla má negatívny dosah na spotrebu. Ak nepotrebujete strešný nosič, šup s ním dole. Náklad na streche auta ukladáme aerodynamicky (napr. lyže kladieme so špičkou dozadu a nie dopredu), ak je to možné, náklad pripevňujeme viac k okraju ako do stredu strechy (najmä úzke predmety ako sú lyže, koberec, dosky a pod). Nezanedbateľný vplyv na spotrebu paliva majú pneumatiky. Kontrolujte si tlak, pri dlhších jazdách osobne odporúčam mierne prehustenie pneumatík o 10%, znížime tým valivý odpor. Zimné pneumatiky majú mäkkšiu zmes, ak nie je prudká zima, sneh a poľadovica, taktiež odporúčam tlak zvýšiť až do 20%. Pravidelná údržba vozidla, kvalitný olej, zapaľovanie, to všetko napomáha ku ekonomickej jazde.
Na záver dopíšem, že neexistujú univerzálne pravidlá, všetko chce svoj čas, cvik, poznať chod motora, jazdiť, mať správne návyky. Existujú len odporúčaia, ale treba ich aplikovať vždy vzhľadom na situáciu v premávke, poveternostné podmienky a pod. Aké sú reálne výsledky ? So služobnou Fabiou 1,4 SDi, kde je predpísaná spotreba 4,6 l/100 km som dosiahol v lete spotrebu na úrovni 3,3 l/100km, v zime 4,0 l/100 km. Pri najazdení 135 000 km som tak ušetril viac ako 1 350 litrov nafty za tri roky. Zároveň som vystačil s jednou sadou letných a zimných pneumatík. Vozidlo bolo bezporuchové, menil som iba predné ložiská (100 000km) a spojovaciu tyč riadenia (135 000km).
Ak si osvojíte správny spôsob jazdy, ušetríte tým slušný obnos financií, ktoré venujte radšej rodine.