Spýtal sa ma, či práve ja som tá osoba, ktorá učí ich detičky finančnú gramotnosť. S maličkým srdiečkom a strachom som odpovedala: „Áno, to som ja!“ Človek nikdy nevie ako na jeho formu vzdelávania zareágujú práve rodičia, ktorí sú spolu s deťmi najväčšími kritikmi akejkoľvek zmeny vo výučbe ich dieťaťa. A koniec koncov právom.
Na moju radosť rodič s nadšením povedal, že je veľmi rád, že ich dieťa prichádza domov nadšené s kurzíkov, kde ich učíme hodnote peniažkov. Že sa ich pýta, čo má väčšiu hodnotu, čo sa viac oplatí a prečo. Aj to je súčasťou nášho vzdelávania, kde sa snažíme deťom ukázať, prečo i malé a pre nich nevýznamné veci môžu mať väčšiu hodnotu ako zmrzlina.
Som nesmierne rada, že nielen dieťa si odnieslo domov nejaké poznatky o finančnej gramotnosti, ktorú sme preberali, ale i rodičia doma ďalej pokračujú vo výučbe o hodnotách vecí a služieb, ktoré sú okolo nás.
Na dnešnom kurzíku sme si tak isto hovorili aj ako deti musia mať stále otvorené oči pre možnosti „zárobku“. Treba sa dohodnúť na pracovných podmienkach formou negociácie a po vzniknutej dohode aj dodržať zmluvu správne odvedenou prácou.
Dieťa hneď na to prišlo za svojím otcom s prosbou, či by pre neho mohlo robiť. Otec s potešením odpovedal, že áno, aby sa dieťa naučilo i o jeho práci, naučilo by sa niečo nového a postupne pokračovalo vo výučbe o hodnote peňazí s možnostou ako bude zarobené peniažky mínať alebo sporiť a za akým účelom.
Práve toto dieťa sa s radosťou chcelo podeliť, že bude zarábať peniažky a pribehlo za mnou a s nadšením kričalo, že už je za vodou lebo bude robiť pre ocina a konečne bude zarábať obrovské prachy, aby svojej kamarátke mohol kúpiť nejaký pekný narodeninový darček. To ma veľmi povzbudilo, lebo dieťa si vytvorilo „business plán“ a to je:
cieľ na čo peniaze minie,
koľko musí zarobiť a
akým spôsobom tieto peniaze získa.
Dieťa bolo tak nadšené, že nakoniec sa zabudlo dohodnúť so svojím zamestnávateľom, v tomto pripáde ocinom, akú prácu musí odviesť a za akú cenu. Akonáhle si to uvedomilo, bežalo za svojím zamestnávateľom negociovať aj zvyšok dohody.
Poučenie v časti – Zadosťučinenie - je: “Moderné deti realizujú všetkú teóriu okamžite“.