Mediálna manipulácia

Pokúšajú sa manipulovať s hodnotami, ktoré nám vnášajú rodičia. Ovplyvňujú naše postoje, túžby a rozhodnutia. Ich denný útok zabraňuje ľudom zmýšľať racionálne.

Písmo: A- | A+

V dnešnom svete už hádam neexistuje oblasť, kde by sa manipulácia ako taká nedala aplikovať. Aj mnohí z vás si určite uvedomujú alebo to aspoň tušia, že aj média sú zmanipulované. Dokážu čarovným spôsobom zvrátiť informáciu, presne tak ako sa to páči nadriadeným, presne tak, aby to malo úspech. Ukazujú nám len časť toho, čo je v skutočnosti pravda. Ukazujú nám len to, čo chcú aby sme videli. No aká je vlastne pravda?

Žijeme v zvláštnom svete. V dobe, ktorú nevieme ovplyvniť. Je charakteristická obrovským vplyvom masových médií na človeka, ale i na celú spoločnosť. Médiá formujú naše názory, ukazujú nám cestu, po ktorej by sme mali všetci kráčať. Médiá majú v modernom svete majú podobnú úlohu ako kedysi cirkev. Čím viac sa život človeka individualizuje a odcudzuje, tým viac nad ním v procese socializácie získavajú moc masmédiá, ktoré mu sprostredkúvajú, čo by si mal myslieť, čo by ho malo zaujímať a čo je in. Väčšina ľudí tomuto obrazu pochopiteľne podľahne a príjme ho bez akejkoľvek reflexie. Ak sa v médiách či už v správach, rôznych diskusiách alebo sitkomoch stokrát denne opakuje, že máme myslieť na seba, byť ambiciózny, ísť si za svojim cieľom, zbohatnúť a vybudovať si kariéru, tak to väčšina ľudí berie ako fakt. A vybuduje sa tým len spoločnosť plná ctižiadostivých sebcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pozrime sa napríklad na reklamy, ktoré na nás číhajú z printových médií, rozhlasu či televízie. Aj reklama nás dokáže ovplyvniť natoľko, že sme ochotní si kúpiť aj nepotrebný smoothie mixér, aj napriek tomu, že doma už jeden máme. A to len preto, lebo sme v reklame videli ako si ním môžeme zjednodušiť život, ako ho majú v rozličných farbách a môžem ho doladiť do kuchyne a ako si pani alebo slečna v reklame urobila smoothie za pár sekúnd. Ale veríme tomu a kúpime si ho, lebo ho má aj susedka a predsa nebudem pozadu. Ide o neuveriteľnú silu presvedčenia, ktorú reklama bezpochýb má.

Sledujeme všetko, čo nám podstrčia pod nos - kauzy, telenovely, katastrofy, príbehy

SkryťVypnúť reklamu

celebrít, snažíme sa napodobňovať životný štýl, ktorý je momentálne "v kurze", žijeme

životy iných namiesto toho, aby sme žili ten svoj. Hlavné správy v televízií sa zväčša začínajú katastrofami, nehodami, tragickými príbehmi. Všetko dobré, morálne a pozitívne je nuda a nemá to čo hľadať vo vysielaní. Ľudia v redakciách sú doslova vytrénovaní vyhľadávať kauzy a všetko čo je zvrátene či šokujúce. Samozrejme aj to sú veci, ktoré istým spôsobom potrebujú uzrieť svetlo sveta, ale prečo by aspoň 75% správ nemohlo obsahovať niečo pozitívne. Naozaj je tento svet tak zlý a skazený? Naozaj už neexistuje žiadne dobro?

SkryťVypnúť reklamu

Možno nie je zlý a skazený. Len mediálne veľmoci naháňajú zisky. Aby čo najviac zbohatli, potrebujú predávať čo najviac reklamného priestoru. Aby mohli predávať čo najdrahšie, potrebujú veľa konzumentov, ktorí čítajú či pozerajú ich produkty. V boji o väčšinové diváka by boli ochotní odvysielať tvrdé porno o dvanástej napoludnie, keby neexistovala žiadna kontrola či štátna regulácia. Aj štát je v tomto už len slabým článkom. Keďže si ho prostredníctvom politických strán sprivatizovali nadnárodné korporácie a najbohatšie zložky spoločnosti.

Ďalším fenoménom dnešnej doby je internet. Facebook, Twitter, Ipady, Iphony, tablety, to všetko vládne svetu. Práve spomínané sociálne siete či produkty vytvárajú virtuálnu realitu. Mať 1000 priateľov na facebooku je dnes tak akurát. No otázkou je koľko z nich je skutočných? Fantómové priateľstvá bez personálnej interakcie. Sme generáciou, ktorá sa díva, ale nevidí. V aute, v reštaurácií, na drinku s priateľmi, dokonca aj na rande máme hlavy ponorené do svojich telefónov. Tu je veľmi trefný citát pána Einsteina: „Obávam sa dňa, keď technológia bude kolidovať s našou ľudskosťou. Svet bude mať iba generáciu idiotov.“ Naozaj nás toto novodobé médium tak veľmi ovplyvnilo?

SkryťVypnúť reklamu

Možno vám toto všetko príde ako tvrdá kritika. No nechápte ma zle, len sa naozaj zamyslite nad tým, ako trávite svoj voľný čas, kde si hľadáte informácie a čo s vami urobí reklama. Áno, aj ja som podľahla tomuto svetu a idem s dobou, tiež mám častokrát ponorenú hlavu v mobilnom telefóne a nevnímam realitu. Ale sadla som si k tomuto blogu a naozaj sa zamyslela nad tým ako veľmi nás manipulujú médiá. Pravda existuje, no nenájdeme ju v televízii a ani v príspevkoch na Facebooku.

Simona Fabianová

Simona Fabianová

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentkou tretieho ročníka masmediálnej komunikácie na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu