Osem typov učenia – cesta ku kvalitnejším vedomostiam

Vybrané slová spoznávajú podľa svojich silných stránok – učenie nemusí mať rovnakú podobu pre všetkých.

Osem typov učenia – cesta ku kvalitnejším vedomostiam
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Na základnej škole sa tretiaci učia spôsobom, ktorý najviac vyhovuje ich typu. Majú možnosť osvojiť si vedomosti jednoduchšie, priamočiarejšie a žiaci im naozaj rozumejú. Spôsob, kde sa informácie dozvedajú na ôsmich rôznych stanovištiach súčasne pomôže tomu, aby im vedomosti ostali v pamäti dlhšie.

Učiteľka Simona Koršňáková, študentka Komenského inštitútu, metódu používa na hodinách slovenského jazyka, matematiky, prírodovedy aj vlastivedy. „Každé dieťa je iné a učí sa inak. Keď mu ponúkneme možnosť zvoliť si cestu, ktorá mu najviac vyhovuje, dokáže sa učiť s väčšou chuťou a učivo mu dáva väčší zmysel,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trieda sa počas jej hodín mení na priestor, v ktorom sa deti pohybujú. Rovnakú informáciu dostávajú ôsmimi rôznymi spôsobmi a ostávajú pri tom, ktorý najviac vyhovuje ich typu. „Napríklad pri upevňovaní učiva o vybraných slovách, ktoré žiakov často odrádza, si na logicko-matematickom stanovišti lámu hlavu nad rébusmi, na hudobnom vymýšľajú pieseň o vybraných slovách, na telesno-pohybovom hrajú pohybové hry spojené s pravopisom. Tí, ktorí si najlepšie zapamätávajú informácie cez emócie, opisujú svoje pocity pomocou vybraných slov,“ vysvetľuje Simona Koršňáková. Žiaci majú možnosť premyslieť si, kam pôjdu pred aktivitou a po nej zhodnotia, čo sa im naozaj darilo, a na akom type úloh sa im pracovalo najlepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Tento spôsob učenia dokáže zapojiť aj žiakov, ktorí bývajú pasívni. Zo zadaní sa stávajú výzvy, ktoré chcú prirodzene dokončiť. Žiaci, ktorí sa pripravovali pomocou aplikačných úloh, dosiahli výsledky o 18% lepšie než tí, ktorí opakovali učivo pre testom tradičným spôsobom.

 „Dospelí poznajú svoje silné stránky a vedia s nimi pracovať, deti ich len spoznávajú. Ak sa ich naučia využívať už pri získavaní najzákladnejších vedomostí a dokážu sa učiť efektívnejšie, pochopia, že neskôr sa vedia pozrieť spätne na svoje rozhodnutia, zhodnotiť, čo im fungovalo, a lepšie si tak plánovať ďalšie kroky. Navyše tento prístup rieši aj problém s tým, že mnoho detí sa nedokáže dlhodobo sústrediť,“ opisuje Simona Koršňáková.

SkryťVypnúť reklamu

Skúsenosť z tejto triedy ukazuje, že keď sa učenie stane osobným, zmysluplným a žiak cíti, že sa v ňom môže nájsť, mení sa celá atmosféra v triede. Práve preto by som túto skúsenosť rada preniesla aj na iné školy. Projekt „Ôsmimi cestami k sebe“ pomáha učiteľovi vytvoriť vzdelávacie prostredie, kde  každý žiak má možnosť objaviť svoj potenciál.

Simona Koršňáková

Simona Koršňáková

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Učiteľka na SZŠ Guliver v Banskej Štiavnici a študentka v Ročnom vzdelávacom programe Komenského inštitútu. Zoznam autorových rubrík:  Nezaradená

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,077 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

225 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu