Na základnej škole sa tretiaci učia spôsobom, ktorý najviac vyhovuje ich typu. Majú možnosť osvojiť si vedomosti jednoduchšie, priamočiarejšie a žiaci im naozaj rozumejú. Spôsob, kde sa informácie dozvedajú na ôsmich rôznych stanovištiach súčasne pomôže tomu, aby im vedomosti ostali v pamäti dlhšie.
Učiteľka Simona Koršňáková, študentka Komenského inštitútu, metódu používa na hodinách slovenského jazyka, matematiky, prírodovedy aj vlastivedy. „Každé dieťa je iné a učí sa inak. Keď mu ponúkneme možnosť zvoliť si cestu, ktorá mu najviac vyhovuje, dokáže sa učiť s väčšou chuťou a učivo mu dáva väčší zmysel,“ hovorí.
Trieda sa počas jej hodín mení na priestor, v ktorom sa deti pohybujú. Rovnakú informáciu dostávajú ôsmimi rôznymi spôsobmi a ostávajú pri tom, ktorý najviac vyhovuje ich typu. „Napríklad pri upevňovaní učiva o vybraných slovách, ktoré žiakov často odrádza, si na logicko-matematickom stanovišti lámu hlavu nad rébusmi, na hudobnom vymýšľajú pieseň o vybraných slovách, na telesno-pohybovom hrajú pohybové hry spojené s pravopisom. Tí, ktorí si najlepšie zapamätávajú informácie cez emócie, opisujú svoje pocity pomocou vybraných slov,“ vysvetľuje Simona Koršňáková. Žiaci majú možnosť premyslieť si, kam pôjdu pred aktivitou a po nej zhodnotia, čo sa im naozaj darilo, a na akom type úloh sa im pracovalo najlepšie.
Tento spôsob učenia dokáže zapojiť aj žiakov, ktorí bývajú pasívni. Zo zadaní sa stávajú výzvy, ktoré chcú prirodzene dokončiť. Žiaci, ktorí sa pripravovali pomocou aplikačných úloh, dosiahli výsledky o 18% lepšie než tí, ktorí opakovali učivo pre testom tradičným spôsobom.
„Dospelí poznajú svoje silné stránky a vedia s nimi pracovať, deti ich len spoznávajú. Ak sa ich naučia využívať už pri získavaní najzákladnejších vedomostí a dokážu sa učiť efektívnejšie, pochopia, že neskôr sa vedia pozrieť spätne na svoje rozhodnutia, zhodnotiť, čo im fungovalo, a lepšie si tak plánovať ďalšie kroky. Navyše tento prístup rieši aj problém s tým, že mnoho detí sa nedokáže dlhodobo sústrediť,“ opisuje Simona Koršňáková.
Skúsenosť z tejto triedy ukazuje, že keď sa učenie stane osobným, zmysluplným a žiak cíti, že sa v ňom môže nájsť, mení sa celá atmosféra v triede. Práve preto by som túto skúsenosť rada preniesla aj na iné školy. Projekt „Ôsmimi cestami k sebe“ pomáha učiteľovi vytvoriť vzdelávacie prostredie, kde každý žiak má možnosť objaviť svoj potenciál.