
Predvčerom premiér Fico a minister školstva Draxler na tlačovej besede v materskej škole v Rovinke v rámci predvolebného odškrtávania opatrení zo sociálnych balíčkov predstavili plnenie z druhého sociálneho balíčka v oblasti rozširovania kapacít materských škôl. Pre uši rodiča – voliča to naozaj môže znieť ako dobrý nápad, veď keď tu vybudujeme ďalšie škôlky, konečne nebude musieť svoje 4 - 5ročné dieťa dávať do drahých súkromných škôlok. Nuž, zvolebnieva sa. Iba tak je totiž možné vysvetliť si tento krok súčasnej vlády, ktorý má od systémového riešenia poriadne ďaleko.
Pozrime sa na to, aký máme vlastne na Slovensku problém so škôlkami:
1. Nedostatok a zlá dostupnosť verejných škôlok (najmä v Bratislavskom, Trnavskom, Žilinskom, či Košickom kraji)
2. Drahé súkromné škôlky (s tým nič neurobíme, cenu stanovuje trh a kým je dopyt, ceny neklesnú)
3. Takmer žiadne verejné jasle pre deti do 3 rokov (nahrádzané opäť drahšími súkromnými detskými centrami). Plus faktom tiež je, že mnoho rodičov zostáva s deťmi doma, kým nedovŕšia vek 3 rokov.
Ako sa to stalo? Veľmi jednoducho: natalita prirodzene v určitých intervaloch stúpa a klesá. Tzv. Husákove deti boli „silnou generáciou“. Vtedy jasle, materské či základné školy praskali vo švíkoch. Potom prišlo obdobie, kedy sa rodilo na Slovensku menej detí až doteraz, kým tieto Husákove deti sami nezačali rodiť (čo sa už deje niekoľko rokov). Ani táto krátkodobo zvýšená pôrodnosť však nezvráti negatívny demografický vývoj. Pre ilustráciu niekoľko čísel: je pravda, že počet nevybavených žiadostí o prijatie do MŠ stúpol v porovnaní s rokom 2004, kedy ich bolo celkovo 1679, na 11444 v roku 2014 (www.uips.sk), ale prognózy hovoria o prehlbujúcom sa poklese pôrodnosti. Tá bude v roku 2025 až o 55% nižšia ako v roku 1985. Počet detí v materských školách bude do roku 2019 rásť, potom následne by mal do roku 2025 poklesnúť. Tak sa pýtam, čo bude potom so všetkými tými novovybudovanými a rozšírenými škôlkami, ktoré sa postavia z vládnych sociálnych balíčkov aktuálne za 15 miliónov EUR? (Ba dokonca nás na prelome rokov vraj čakajú oveľa vyššie sumy zo štrukturálnych fondov určené na rozširovanie kapacít MŠ.) Pravdepodobne zostanú poloprázdne a budeme premýšľať, ako financovať ich údržbu a či z nich neurobiť domovy pre seniorov. Ja viem, že málokoho dnes zaujíma, čo bude v roku 2025, keď potrebujeme miesta pre naše deti už teraz. Na druhej strane, pokiaľ usilujeme o dlhodobejšie riešenia, a nielen o tie, ktoré budú mať 4-ročnú trvanlivosť, je potrebné, aby sme mysleli dopredu a prinášali opatrenia, ktoré budú problém riešiť komplexne. A nebudú určené len pre 191 úspešných žiadateľov o štátny príspevok (113 z prvého balíka a 78 z druhého).

Existujú iné, oveľa efektívnejšie a flexibilnejšie riešenia. Keď sme v #SIETi pripravovali opatrenia pre praktickú pomoc rodinám s deťmi, efektívne umiestňovanie detí od 3 rokov do materských škôl sa stalo jednou z priorít. V čom je však rozdiel oproti vládnym predvolebným riešeniam, je zohľadnenie aktuálneho trendu vývoja pôrodnosti na Slovensku a tiež zvyšujúcej sa potreby rodičov umiestňovať do zariadení aj deti mladšie ako od 3 rokov veku, keďže čoraz viac z nich sa vracia do práce skôr ako po 3 rokoch na rodičovskej dovolenke. Riešení je viac, ale podstatné je, že minimálne dve z nich sú založené na spolupráci obcí a súkromného sektora.
Zavedenie tzv. Detských skupín do zákona:
Detské skupiny už veľmi pekne fungujú v susednej Českej republike a sú jednoznačne flexibilnejšou a hlavne lacnejšou alternatívou k súkromným jasliam. Budú určené deťom od 1 roka a tým, že znížime byrokraciu pre ich zriadenie, budú ich môcť zriadiť aj neziskové organizácie, zamestnávatelia, či mamičky na materskej, pokiaľ na to budú mať odbornú spôsobilosť. Využijú ich najmä obce, v ktorých vzhľadom na nízke počty detí nie je možné zriadiť klasickú verejnú škôlku a deti tak v súčasnosti musia dochádzať do okolitých obcí. Detské skupiny zároveň budú môcť využiť aj zamestnávatelia, ktorí si ich môžu zriadiť priamo vo svojich priestoroch a budú si môcť odpočítať náklady na ich zriadenie a prevádzku. Fungujúca detská skupina je aj formou podpory lokálneho malého podnikania.
Spolupráca obce a súkromných materských škôl zapísaných do siete škôl a školských zariadení:
Obec využije nevyplnené kapacity takýchto škôlok a na základe vzájomnej dohody vyplní tieto kapacity deťmi, ktoré už nedostali miesto vo verejnej škôlke. Tento systém vďaka jednému z členov #SIETe už funguje aj v Petržalke a jeho hlavným princípom je využitie už existujúcich kapacít materských škôl. Viac o tomto opatrení je možné nájsť na www.detimajuprednost.sk.
Rozšírenie Príspevku na starostlivosť o dieťa pre 4 a 5-ročné deti:
Ďalším aktuálne málo využívaným zdrojom pomoci rodičom s umiestňovaním ich detí do MŠ je Príspevok na starostlivosť o dieťa. Tento príspevok sa bude od 1.1.2016 zvyšovať z maximálnej výšky 230 EUR na 280 EUR, avšak len pre rodičov, ktorí využívajú služby súkromných škôlok. Pre deti umiestnené do verejných škôlok bude po novom platiť tento príspevok len do výšky 80 EUR. Ale čo je podľa môjho názoru skutočným nedostatkom tohto príspevku, je fakt, že je vyplácaný len rodičom detí do 3 rokov veku. Aj preto je tento príspevok v porovnaní s napr. Rodičovským príspevkom využívaný oveľa menej (v roku 2013 poberalo Rodičovský príspevok mesačne 142 904 poberateľov a Príspevok na starostlivosť o dieťa len niečo vyše 1800 poberateľov). Rodič radšej ostane s dieťaťom doma a bude dostávať mesačne sumu 203,20 EUR, ako by mal dieťa umiestniť v škôlke, kde dostane príspevok len vo výške nákladov na škôlku, ktoré môžu byť od cca 60 do 420 EUR - v závislosti, či je to škôlka verejná alebo súkromná, či je škôlka v Humennom alebo v Bratislave atď. Nebolo by teda lepšie použiť verejné prostriedky na zefektívnenie využívania Príspevku na starostlivosť o dieťa a to napr. tak, že by ho mohli využívať aj rodičia 4 a 5-ročných detí? Ak aj nie v plnej sume, aj polovičná suma (napr. do výšky 140 EUR mesačne) by rodičom starších detí pomohla lepšie zvládnuť finančné náklady spojené s ich umiestňovaním do materských škôl práve v období, keď už na inú väčšiu finančnú pomoc od štátu nemajú nárok. Takto by rodičia minimálne cítili, že štát sa na nich nevykašlal hneď potom, ako ich dieťa dovŕšilo 3 roky a využívali by tento príspevok v oveľa väčšej miere. Aj toto je jedno z opatrení, ktoré aktuálne v #SIETI vyhodnocujeme a spolu s ostatnými ich považujeme za funkčnejšie, ako výstavbu budov, ktoré sú dopredu odsúdené na to, aby boli o niekoľko rokov prázdne.