
Žiadna zo zmien, ktorá bude mať za cieľ šetrenie a dotkne sa vrecka občana nebude tak pozitívne vnímaná ako zníženie daní, alebo zvýšenie sociálnych benefitov občanov, ktoré je teraz v rovine snových vízií. To ale voliči súčasnej koalície pred voľbami vedeli rovnako aj „pravicové“ média typu SME, PRAVDA, TÝŽDEŇ, ktoré pred voľbami 2010 potiahli pravicu podobne ako ju podľa autora tohto blogu v roku 2006 potopili (príhody a komplexy pána Šimečku..). Po ohlasení rámca šetriacich opatrení vrátane zmeny jasne nespravodlivého odvodových výnimiek nastáva ale hystéria nie tak ani na strane problematiky neznalého občana ako na strane kľúčového lobistu – médií a plného kotla analytikov. Stačí pár dní, niekoľko tituliek a „objektívne poučená“ je verejná mienka. Otázkou je na čo ale potom mediálne podhubie podporilo a pravicový volič volil zmenu, ktorej hlavným sloganom bola „rozpočtová zodpovednosť a hospodárnosť“ keď sa teraz zdráha akceptovať už len tézy navrhovaného riešenia. Iste, vládne strany si za tento stav môžu tak trošku aj samé. Stavať kampaň na tvrdeniach, že šetriť sa bude najmä na strane výdavkov štátu, uťahovaní opaskov ministerstiev a obmedzovaní výhod politikov a nečakať odpor pri balíčku šetrenia, ktorý zase len atakuje väčšinou peňaženku občana by bolo krajne naivné. Na druhej strane štyri roky vágneho prístupu bývalej garnitúry k zodpovednému hospodáreniu so štátnou kasou otupili vnímanie nás všetkých. Je iné rozhorčovať sa nad vianočným príspevkom dôchodcov a čerpať výhody z odvodových výnimiek ako vidieť hoc aj benefit seniorov rušený, ale zároveň mať aj obmedzené vlastné výhody. Proti odvodovým navrhovaným opatreniam zaznievajú argumenty, že ide o opatrenia, ktoré sa dotknú krízou znivočenej spoločnosti a živnostníkov ako podhubia jej ekonomického rastu. Makroekonomické ukazovatele a čísla z Nemecka, Činy a USA jasne hovoria, že najhoršie máme za sebou. Depresie z krízy a status quo pokrivenej optiky výberu daní si však zrejme táto spoločnosť nemôže dovoliť ak chce konkurovať obdobiu rastu, ktoré tu bolo pred Ficovou vládou.
Každá vláda zvolená v demokratických voľbách si zaslúži sto dní. Je po voľbách a to je signál na zmenu v systéme práce nielen pre voliča, opozíciu, ale aj pre slovenské média. Programové vyhlásenie vlády prináša potrebu presadenia mnohých zmien. Zostáva len veriť, že vláda sa na poslednom pokuse ohlásiť daňové zmeny poučí v komunikácii s občanmi a vyčlení najskôr priestor pre diskusiu, potom finálne návrhy riešenia a obmedzí možnosti mediálnych tančekov, ktoré majú nezdravý dopad na efektívnosť konečnej formy každého potrebného zákona v jej programovom vyhlásení.