Propaganda a propagácia - Virtuálne prefackávanie putinovcov a antiputinovcov

V čase virtuálneho prefackávania putinovcov a antiputinovcov na blogoch a diskusných fórach dochádza k vzájomnému obviňovaniu z rozširovania propagandy. Taktiež čítame (počúvame), že ten, alebo tamten názor je produktom zaplateného zadania politického charakteru (písanie článkov a reakcii na ne). Možno by bolo vhodné spomenúť, čo znamená propaganda a čím je propagácia názoru.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Propaganda je politickou komunitou riadený (masmediálny) projekt. Jeho cieľom je zjedenodušiť pohľad verejnosti na udalosti a osoby do nich vsadené tak, aby bolo jasné "kde je pravda". Zámerom propagandy je udržiavať napätie voči "nepriateľom" a velebenie cára. Propagandisti sa cítia najlepšie v totalitnom prostredí, kde sa časom stávajú zamestnancami štátu. Ten ich za zverejňovaný "názor" rovno platí (vzťah zamestnávateľ - zamestnanec), alebo im jasne dáva najavo, odkiaľ a kam je možné zájsť. Ostatné je vecou pudu sebazáchovy v masmediálnom prostredí plnom udavačov a uslintanej autocenzúry. Totalitné masmediálne prostredie sa stará najmä o to, aby kulisy propagandy stáli každodenne na svojich miestach. Kto čítal knihu pod názvom 1984 (alebo videl film) ten vie, o čom je reč. Súčasné masmediálne Rusko niektoré pasáže z uvedenej knihy napodobňuje... a nie iba Rusko...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Propagácia názoru sa nesnaží o zavŕtanie jednej-jedinej pravdy do spoločenského organizmu. Je si vedomá toho, že funguje v názorovo-konkurenčnom prostredí. V systéme parlamentnej demokracie naviac nemá páky na to, aby sa stala umelo dominantnou, mediálnou štruktúrou. Iné by bolo, ak by sa už politické strany nemuseli uchádzať o dôveru voličov vo voľbách. Vládla by jedna-jediná strana, či vodca. V danom momente by nastupovala mediálna úderka strany (vodcu) - propaganda. 

Na internete (a nie iba tam) vidíme snahu nemalého množstva diskutérov, blogerov a publicistov presadzovať stanovisko, že pisateľ-oponent je za svoj názor platený. Ide o klasickú snahu odpáliť oponenta tvrdením, že je zradcom, ktorý nemá žiadne morálne zásady a naťahuje ruku za dolárom (prípadne rubľom). Toto argumentačné klišé sa nachádza všade tam, kde dochádzajú racionálne argumenty. Reči o slabomyseľnosti a chorosti opačného názoru sú tiež bežné. A bežné je aj tvrdenie, že oponent manipuluje (otázne je, kto nemanipuluje, keďže sme súčasťou živočíšnej ríše, kde pôsobia "hry", pohybové klamy a snaha o prežitie). 

SkryťVypnúť reklamu

Keby reálne existovala jediná objektívna pravda, tak dejiny človečenstva by zamrzli. Mediálne prezentovaných "právd" je toľko, ako hviezd v galaxii. Žiadna to novinka.

Virtuálne prefackávanie však svoj zmysel zrejme má. Učí nás kultivovať naše mentálno-diskusné zručnosti. Pritom často zisťujeme, ako málo o vesmíre, planéte a hlavne sebe vieme.

O histórii a politike nehovoriac...

Martin Škopec Antal

Martin Škopec Antal

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  447
  •  | 
  • Páči sa:  7 713x

Žijeme vo svete plnom rituálov, opakovania, napodobňovania a zdania často zbaveného kontaktu s realitou. Albert Einstein raz povedal: Kto chce byť členom ovčieho stáda, musí sa stať ovcou. Som človekom, ktorý chce uvedené meniť alebo sa o to aspoň Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu