Všetky organizácie, ktoré sa aktívne zaoberajú predprimárnym vzdelávaním, sa spolu s rodičmi zhodli na tom, že tento dodatok je nekoncepčný, nesystematický a segregačný. Z tohto dôvodu vyvíjame spoločné úsilie, aby bol zrušený a následne prepracovaný. Dňa 31. 7. 2017 sme vydali spoločné stanovisko a napísali listy ministrovi školstva, aby vo veci konal: http://sku.sk/stanovisko-sku-sacei-spv-sv-omep-platformy-rodin-deti-zz/ Ministerstvo školstva reagovalo na naše listy veľmi rýchlo. Jeho argumenty ale v žiadnom prípade nemôžeme považovať za korektné a dostatočné.
V článku Denníka N dňa 31. 7. 2017 sa uvádza: „Ministerstvo školstva sa bráni, že práve komora učiteľov chcela, aby sa vzdelávacie programy zmenili“. Urýchlené vydanie adekvátnych programov SKU v zmysle zákona skutočne požadovala, rozhodne sme nežiadali materiál, ktorý sa okrem iných závažných nedostatkov bude aj naďalej vyznačovať nesúladom so Štátnym vzdelávacím programom pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (2016).
Naďalej trváme na tom, že v schválených Vzdelávacích programoch pre deti so zdravotným znevýhodnením (2017) sú na tieto deti v mnohých prípadoch kladené vyššie požiadavky ako na ich zdravých rovesníkov. Ako dôkaz stačí vzájomne porovnať oba materiály (príklady uvádzame v obrázkoch).
MŠVVaŠ SR vo svojej reakcii na webovom sídle konštatuje, že „Vzdelávacie programy pre deti s konkrétnym zdravotným znevýhodnením ako napríklad s mentálnym, sluchovým, zrakovým alebo telesným obsahujú špecifiká, na ktoré je nevyhnutné prihliadať pri ich výchove a vzdelávaní vo všetkých materských školách, v ktorých sú vzdelávané.“ Je nesporné, že pri deťoch so zdravotným znevýhodnením je potrebné prihliadať na ich individuálne špecifiká. Je však úplne scestné štandardizovať ich do presne znejúcich výkonových štandardov zadefinovaných v záväznom kurikule alebo do „špecifických cieľov“ či ohraničiť ich obsahmi. Patria do roviny odporúčaní, nie povinných záväzkov nariadených štátom.
Rovnako ministerstvo v reakcii dostatočne nevysvetlilo chaotické a svojvoľné narábanie s pojmami vo viacerých častiach dokumentu.
Jedným z argumentov ministerstva je aj odvolávanie sa na špičkových odborníkov z oblasti špeciálnej pedagogiky. Pripomíname, že sa nezaoberáme personálnym pozadím tvorby vzdelávacích programov, odmietame koncepciu a obsah vzdelávacích programov.
Konštatujeme, že reakcia ministerstva obsahuje viacero argumentačných pochybení, sú v ňom zväčša len všeobecné konštatovania, ktoré sa netýkajú podstaty a neponúkajú žiadne skutočné argumenty v prospech dokumentu.
Je na škodu veci, že ministerstvo nie je ochotné počúvať hlas odbornej a rodičovskej verejnosti, ktorá je schopná poskytnúť pomoc pri spracovaní programov do podoby, ktorá bude funkčná a prispeje kvalite inkluzívneho predprimárneho vzdelávania na Slovensku. Ministerstvo školstva obhajuje postoj, ktorý ubližuje deťom, rodičom a učiteľom. Pozabudlo, že štátne kurikulum je vecou odborného konsenzu aj spoločenskej zhody.
Preto dôsledne trváme na svojom pôvodnom stanovisku a vyzývame ministerstvo školstva k riešeniu, ktoré je obhájiteľné a všestranne prospešné.