Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko

Štatisticky takmer 10% detskej populácie sú deti s ťažším alebo ľahším zdravotným znevýhodnením. Niektoré ťažkosti sa dajú odstrániť, pokiaľ sa k dieťaťu včas dostane odborná pomoc.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Na deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami myslia úradníci z rôznych štátnych inštitúcií, ktoré legislatívne upravujú podmienky vzdelávania žiakov so špeciálnymi potrebami. Bohužiaľ, vypracovaním takýchto materiálov podpora štátu pre deti s ťažkosťami končí. Materiály totiž predpokladajú personálnu vybavenosť odbornými zamestnancami a asistentmi, materiálnu vybavenosť špeciálnymi pomôckami a priestormi priamo v školách. Ako je to v skutočnosti? 

Obrázok blogu

Predškoláci

Čas predškolského veku je obdobím, ktoré je pre dieťa neopakovateľné, v tomto časovom horizonte je vývin dieťaťa najprudší v telesnej oblasti, ako aj v oblasti utvárania jazykových, matematických, motorických a sociálnych predpokladov pre jeho optimálne budúce vzdelávanie. Na Slovensku sa neposkytuje táto predškolská stimulácia všetkým deťom. Počet miest v materských školách je v niektorých regiónoch poddimenzovaný, materských škôl jednoducho nie je dosť pre všetky deti. Deti z rómskych komunít na východnom Slovenku často vôbec neabsolvujú predškolskú prípravu. Už tu vzniká nepomer medzi deťmi, ktoré sú primerane stimulované od troch rokov a deťmi s ťažkosťami, ktoré často prichádzajú do základnej školy často s jazykovou bariérou. Je množstvo krásnych špeciálnych preventívnych programov, ktoré sa dajú realizovať už v predškolskom veku, ktoré môžu stimulovať deficitné oblasti u detí. Bohužiaľ, v materských školách ich nemá kto realizovať, pretože mnohé z nich nedisponujú špeciálnymi pedagógmi, či logopédmi priamo v triedach. Ak sú v škôlkach integrované deti s rôznymi poruchami, asistenti pre materské školy sú javom čisto náhodným. Ako teda majú materské školy napĺňať krásne metodické pokyny a materiály, keď minimálne podmienka personálneho odborného servisu chýba? Chýba práve v období, kedy sa dieťa zvedavo zaujíma o všetko nové okolo seba, kedy najviac vstrebáva všetko dianie, kedy sú najlepšie predpoklady predísť možným ťažkostiam v škole.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Školáci

Deti nastupujú do podobne nepripravených škôl, výhodou je školský špeciálny pedagóg v škole, ktorý ešte môže veľa zachrániť svojou preventívnou činnosťou. Mohlo by to tak byť, ak by jeho pracovná náplň spočívala len v práci s deťmi, u ktorých je riziko vzniku horších ťažkostí. Ideálna by bola spolupráca s logopédom, pretože pri zápise žiakov do prvého ročníka sa eviduje vysoký výskyt rôznych foriem narušenej komunikačnej schopnosti, deti prichádzajú do škôl s nedokončeným vývinom reči. Už spomínaná jazyková bariéra u rómskych žiačikov je bežným fenoménom v školách na východnom, či južnom Slovensku. Školský logopéd v bežných základných školách je však tiež priam nadprirodzeným javom. A práve včasná logopedická intervencia môže predísť poruchám písanej či čítanej reči v budúcom období, ale na toto sa už nemyslí. Látajú to teda školskí špeciálni pedagógovia, ktorí, keďže sa v plnoorganizovanej škole venujú individuálne asi 30-40 žiakom sa zdajú byť akýmsi „luxusom“, preto sa im kumulujú funkcie. Často je ich úväzok rozdelený na pedagogický a odborný, pričom sa preferuje ten pedagogický. A tak teda školský špeciálny pedagóg namiesto účinnej, kvalitnej prevencie, prípadne ucelených reedukačných programov pracuje aj ako učiteľ, prípadne ako výchovný poradca, prípadne mu prischnú iné povinnosti. Stáva sa z neho multi – odborný pracovník, pričom by určite pri riešení rôznych problémov, ktoré už majú pubertiaci potreboval kolegu školského psychológa, pri práci s rodinami a v preventívnych programoch kolegu sociálneho pedagóga. Takto z problémov, ktoré žiaci majú hasí iba tie, ktoré horia najviac.

SkryťVypnúť reklamu

A deti s ťažkosťami rastú a s nimi rastú aj ich ťažkosti. Žiaci s jazykovou bariérou (dvojjazyčné deti) sú testované rovnako ako žiaci, ktoré boli stimulované od troch rokov veku. Žiaci vychovaní na nekritickom prijímaní správ zo sociálnych sietí, v rodinách, kde sa rodičia musia postarať o základné životné potreby a často netušia, čo ich deti trápi sa dostanú k psychológovi až keď siahnu po droge, ktorú mu v tomto štáte beztrestne predá sused. Aj psychológ už len hasí veľký požiar.

Žiaci majú dostávať stimulačné podporné injekcie v čase, kedy ich problém ešte nehorí. Dieťa s jazykovými ťažkosťami podporný logopedický program, dieťa s emočnými výkyvmi podporný psychologický program, kolektív so sklonmi s vysmievaniu, či ponižovaniu podporný sociálno-psychologický program, rodina po rozvode, trápiaca sa s alkoholickým rodičom, či finančnými ťažkosťami podporný sociálny program, dieťa s autizmom či ťažkou poruchou vnímania potrebuje asistenta, ktorý mu trpezlivo vysvetľuje sociálne vzťahy.

SkryťVypnúť reklamu

Žiaci nie sú číslo

V školách sa vypracúvajú rôzne štatistiky, musíme vypĺňať rôzne tabuľky s číslami, aby sme zdôvodnili potrebu úväzku odborného zamestnanca, prípadne asistenta. Úradníkom, politikom sa do rúk dostávajú iba čísla, my však nepracujeme s číslom v tabuľke, my trpezlivo pracujeme so živou bytosťou, ktorá má svoje radosti, starosti a potreby. A deti so špeciálnymi potrebami potrebujú vyššiu dávku trpezlivosti, pozornosti, ktorú mu môže poskytnúť človek, ktorý nie je zaťažený inými povinnosťami a tým môže byť práve pedagogický asistent. Práve on môže byť pre žiaka so špeciálnymi potrebami osobou, ktorá sa nezmazateľne podpíše pod úspech žiaka nielen vo vzdelávacej oblasti, ale i v medziľudských vzťahoch a v životných zručnostiach.

SkryťVypnúť reklamu

Metodické materiály vypracované na ministerstve, Štátnom pedagogickom ústave a v Štátne školskej inšpekcii to určite so žiakmi so špeciálnymi potrebami myslia dobre. Nestačí to, nedostatočné zamestnávanie odborných zamestnancov a asistentov v materských a základných školách môže prehlbovať ťažkosti týchto žiakov. Školy tiež potrebujú včasnú podpornú injekciu vo forme odborníkov na všetky oblasti, potrebujú účinnú prevenciu v čase, keď sa ešte dá všeličo zachrániť. Vedeli to už naši dedovia : „Ohýbaj ma mamko, dokým som ja Janko...“ Školy potrebujú investície teraz, nie o niekoľko rokov, potom už bude z Janka Jano.

Mgr. Zuzana Hronová

členka manažmentu SKU

Slovenská komora učiteľov vyzýva svojich členov a sympatizantov k podpore poukázaním 2 % zaplatenej dane z príjmov fyzických / právnických osôb. Za poukázanie sumy 2 % z dane Vám SKU vopred všetkým ďakuje. http://sku.sk/2-percenta-pre-sku-v-roku-2017/

SKU

SKU

Bloger 
  • Počet článkov:  82
  •  | 
  • Páči sa:  43x

Dobrá trieda stojí na dobrej zborovni. Zoznam autorových rubrík:  Zo životaŠkolstvoNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

315 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu