Vážený pán predseda vlády!
Obraciame sa v mene vychovávateľov školských klubov detí na Vás a vládu Slovenskej republiky s výzvou, aby ste svoju pozornosť sústredili na naše problémy a pripomienky a pomohli nám pri ich riešení.
Vo svojich vyjadreniach často rád uvádzate, že školstvo pre Vás osobne znamená prioritu, sám pochádzate z učiteľskej rodiny a istý čas ste tento „vysoko rizikový“ rezort viedli. Na tomto mieste, žiaľ, musíme konštatovať, že sme od Vás očakávali podstatne viac.
Desiatky rokov sa vychovávateľom ŠKD nedostávalo náležitej pozornosti a hoci nároky na ich prácu od r. 1989 stúpajú, podmienky pre jej výkon sa rapídne zhoršujú. Vy, Vaši predchodcovia i nástupcovia na poste ministra školstva ani nenaznačili, že o problémoch diskriminovanej skupiny pedagógov, ktorou vychovávatelia zjavne sú, vedia. Rovnako dodnes nezaznel z úst ministra školstva jediný návrh na riešenie zhoršujúcich sa podmienok pre výchovu mimo vyučovania. Reforma v roku 2008 priniesla vychovávateľom paradoxne začiatok konca v podobe nemožnosti naplniť pracovný úväzok na 100% a dehonestáciu statusu vychovávateľa ako pedagogického zamestnanca. Legislatíva umožnila pretransformovať výchovno-vzdelávacie zariadenia na akési „úschovne živého materiálu“.
Isto je Vám známe, že v školských kluboch detí pracujú kvalifikovaní pedagógovia. Vychovávatelia sú kompetentní rozvíjať pohybové, estetické, sociálno-emocionálne a pracovno-technické zručnosti detí. Vo svojom pôsobení priamo nadväzujú na ich školské vzdelávanie a majú možnosť pozitívne ovplyvniť prepojenie poznatkového systému s praktickou skúsenosťou. Sú kompetentní a schopní poskytovať rodine pomocný servis pri výskyte výchovných problémov a zároveň vytvárajú podmienky pre prevenciu sociálno-patologických javov v správaní detí. Zabezpečujú pokračovanie školskej individuálnej integrácie smerujúcej k inklúzii.
Školské kluby detí sú serióznou súčasťou slovenského výchovno-vzdelávacieho systému. Štát by mal nielen poznať a rešpektovať, ale aj aktívne podporovať (legislatívne, finančne, morálne) bohatosť vzdelávacieho prostredia, rôzne vzdelávacie cesty, ktoré prispievajú k nárastu vzdelanosti detí a mládeže. Skutočnosť však ŠKD „zatvára“ do bežných školských tried s nedostatkom priestoru, neadekvátnym materiálno-technickým vybavením, so šetriacim programom originálnych kompetencií.
Celé desaťročia cítime nezáujem venovať akékoľvek úsilie koncepčným zmenám a tvorbe hodnotového ideálu vo výchove. Nie je záujem investovať do podmienok výchovy a do toho, čo sa nám zaručene vráti v podobe zodpovedných jedincov, schopných využívať svoj talent a špecifické schopnosti v prospech spoločnosti. Naopak dlhodobo sme svedkami politikárčenia, znechutení rozdávaním nezmyselných sociálnych balíčkov. Na otázky a pripomienky dostávame strohú odpoveď, že na problémoch sa pracuje a zmeny sa pripravujú.
Naša nespokojnosť je zviditeľnená vo výsledkoch dotazníkového prieskumu, ktorý koncom roku 2017 uskutočnila Slovenská komora učiteľov. Tisícky podpisov pod aktuálne šírenou petíciou za skvalitnenie podmienok v ŠKD signalizujú, že sľubov a politických prekáračiek bolo dosť.
Pán premiér, škála našich problémov je veľmi pestrá a vyššie spomenuté len zľahka popisuje reálnosť stavu. Dôrazne Vás preto žiadame, aby ste v interakcii s ministerkou školstva iniciovali nevyhnutné zmeny na nápravu tejto poľutovaniahodnej situácie a prioritne riešili:
úpravu priamej výchovnej činnosti vychovávateľov v ŠKD na 23 hodín týždenne
stanovenie najvyššieho počtu detí v jednotlivých oddeleniach ŠKD
Legislatívne zmeny je nutné vykonať tak, aby nadobudli účinnosť k 1.9.2018 a nový školský rok nebol zaťažovaný organizačnými zmenami v jeho priebehu.
Sekcia školských klubov detí pri Slovenskej komore učiteľov.
