Keď sa ten Dunaj predvlani predviedol v plnej kráse, tak som sa čudoval, prečo šofér autobusu na Moste SNP v smere z Petržalky, v polovici, zrazu brzdí a stojíme. Čo si ten chlap tiež fotí povodeň? Keď som videl pravý dôvod, tak som vyslovil v jednej vete, na jeden hlboký nádych, všetky vulgarizmy, ktoré poznám a ešte som ich aj kvalitne vyskloňoval. Keďže mám kapacitu pľúc ako kosatka, tak spolusediaci študent vyjadril obdiv a na znak úcty mi podal ruku. Si predstavte, že tam jeden fešák mal vyhodené blinkre a so svojou cmuk cmuk babenkou si urobil pred autom zaľúbené roztopašné selfíčka s prírodným živlom v pozadí. Kokso, ale pekná bola...
Asi o týždeň neskôr štvrtok podvečer, od Žiliny tiahnem do Petržalky, už pri IKEI hádžem blinkre, aby ma niekto nepretlačil až dopredu zápchy, pravdepodobne na Prístavnom moste. Slimačie tempo napovedalo, že to nebude klasická zápletka pripájacích pruhov, ale niečo väčšie. Skoro som sa tam počural. Keď som konečne prechádzal miestom dôvodu mojich urologických problémov, nadával som ako pohan. Dievčina na Fábii s poškrabaným blatníkom a Čávo na Tuarégu s rozbitou hmlovkou na nárazníku. Všetci vodiči ich počastovali takými nadávkami, že by to prekvapilo aj jazykovedca. Obidvaja zúrivo šúchali smartfóny. Mal som sto chutí odšoférovať alebo odtlačiť tú Fabku bližšie k zvodidlu. Ale asi by som sa fakt počural
Asi je to všetko a všade o ľuďoch, si myslím. Ešte uvediem jeden príklad, ani nie z bratislavských hlavných ťahov, ale tiež sa tam nadávalo ako o život... Poľská mýtnica, Slovák zaseknutý, upchal jeden pruh. Nefunkčná, vraj zmagnetizovaná kreditka, nemal žiadne eurá, posledné zloté minul na benzínke na čokoládu pre slečnu a jeden 6pack poľského pivka. Priechodnosť mýtnice zredukoval na polovicu na dobrú polhodinu. Magor nezodpovedný!! Hovado jedno podtatranské!! Ospravedlnil som sa, poučil som sa a odvtedy mám dve kreditky, extra stovku vo vrecku a darčeky kupujem zásadne deň pred návratom domov
A kedy sa to ten obchvat začne stavať? Určite si prizveme nezávislého odborného poradcu, spravodlivým výberom, s podobným prieziskom ako zadávateľ stavby, najdrahšieho, lebo za kvalitu sa platí a ten to odklepne. Od slávnostného poklopania základného kameňa stavby politickou elitou, až po grandiózne otvorenie filmovou hviezdou a supermodelkami, ešte pretečie veľa vody v Dunaji. Ale keď pozerám tie odvážne varianty, tak sa obávam, že Dunaj už môže tiecť úplne niekde inde a kontinentálna litosferická doska odpláva ďalej na sever. Ale aký by som to bol optimista, keby som neveril? Takže čoskoro budeme mať okolo Bratislavy viac kilometrov diaľnice ako v Los Angeles a bude po problémoch.. Hmmm, ak budú po cestách jazdiť také typy, ako popisujem na úvod blogu, tak zapcháme aj dvojúrovňovú štvorprúdovku s extra pruhom pre zaľúbené páry
Tak kým ten tunel dostavajú, čo keby sme sa naučili šoférovať? To by bol možno prvý správny krok. Klasický zips a podobné vychytávky by sa mali učiť už v autoškole. Držať volant oboma rukami, nemusí byť pravidlo, hlavne keď máte chuť pohladiť kolienko spolujazdkyni, no zasraný smartfón zamestná obidve oči. Čo keby sme sa naučili parkovať? Kým sa pozdĺžne napcháme ku chodníku, za nami si už niekto odskočil na kávu. Čo keby sme na STKčke nepchali do vrecka „všimné“ a na sneh prispôsobili aj dezén pneumatiky. Takže mám čo robiť, zatiaľ som len vymenil gumy
Nejaký chytrák vyhlásil, že všetci, ktorí nemajú v rodnom liste uvedenú pôrodnicu Antolská alebo Ružinov, by mali parkovať na periférii a dochádzať autobusom. Kokso, na jednej strane super nápad, som za mestskú hromadnú dopravu, no na druhej strane, nakopať ho do zadku topánkou s oceľovou špicou. Nech pocíti, čo nosia na nohách tí východniari na stavbách. Pravdepodobne ťahali omietky aj v jeho bytíku na hypotekárny úver... Nechal som sa zasa uniesť, no druhý krok by vážne mohla byť aj MHD. Veď to ide všade a až tak moc to zasa nemešká. Dokonca tam je aj wifi a tak sa dá aj lajkovať
Ďalší múdry, čosi trepal o metre. Toho asi kopli trochu vyššie, lebo už s tými kecami prestal. Bratislava je jedno z mála európskych hlavných miest, kde nie je metro. Chvalabohu! Kým by prekopali iba dve stanice trvalo by to 100 rokov a otvárať by to prišla Schifferovej pravnučka. Ak to majú v génoch, tak aj to bude poriadna kočka.. A stálo by to viac ako tunel pod La Manche. V súčasnej dobe blamáž a za bývalého režimu super nápad, by bol, keby to nejaký renomovaný statik zle vypočítal a namiesto do Karlovky by sa prekopali do Hainburgu
A prečo do roboty nezviezť kolegu? Aká bola tá študentská analýza? 1,4 človeka na jedno auto? Tak nejako.. Možno sú zadné sedadlá rezervované na intímne chvíľky, ale aj v tomto prípade by som priemerný počet pasažierov očákaval okolo dvojky. Tak sa dohodnime traja a poďme spolu do roboty! Samozrejme, že v rámci možností, ale tých sedadiel je v aute viac a dokonca aj neskutoční vrcholoví pseudomanažéri by sa dokázali prisobiť. Hrdo vyhlasujú, že „riešia veci“ ale to je synonymum, že nerobia vôbec nič. Ale o tom bude iný blog.. Určite, že napríklad otcovia, sa môžu ešte 10krát vrátiť z výťahu, a tak určitú voľnosť ráno potrebujú, rovnako ako mamičky.. Tie môžu jazdiť ako sa im zachce
A čo tak prejsť zopár blokov pešo? Napísal som to, ako keby sme to tu mali zosieťované ako na Manhattane, no chápete, čo myslím. Veď tie nohy nám nenarástli iba na okrasu. Žijeme v rýchlej dobe a čas sú peniaze, tak aby sme ho nestrácali, pridajme do kroku. Keď dôchodca zvládne s úsmevom kilometer pešo do obchodu, tak to zvládne ktokoľvek v produktívnom veku a čo vy viete, koho cestou stretnete. A ak ste sa na základke naučili bicyklovať, tak sa nemusíte báť, že ste to zabudli
Takže pospolitý ľud by to zvládol na jednotku a odľahčil by dopravu. Ako na Vianoce, kedy sa na Apolle dá aj cúvať a v centre mesta je toľko fleku, že by tam mohli pristávať lietadlá. Ale aj druhá strana by mohla priložiť ruku k dielu. Videli ste niekedy niekde policajta? Vraj ich máme viac ako dosť, no ja ich stretnem iba na diaľnici, keď odovzdávam vodický a technický. Vo svete je sem tam taký zvyk, že v dopravnej zápche sa aspoň jeden objaví a v rannej špičke sa tam vždy nejaký motá. Nemusí tam ručičkami mávať a mrznúť, hlavne nech tam je, možno vodiči budú na seba brať ohľad
Ďalšia partia, ktorá by mala byť v teréne sú cestári. Tí chlapi sa namakajú, fakt, ako študent som pobehoval po dialnici so zbíjačkou. No robia tak, ako im povedia ich krásni manažéri, ale to nám je všetkým jedno, že? Vždy keď jazdíme okolo rozkopanej cesty, márne hľadáme niekoho v reflexnej veste. A tri mesiace opravujú zvodidlo na úseku, ktorý by Rakúšania za rovnaký čas premostili a Švajčiari prerazili tunelom. A lacnejšie
Dopravní architekti, mestskí projektanti, odborníci na dopravu a podobní vizionári sa tiež moc nevyznamenali. Mohli by skočiť na exkurziu, nielen na západ, ale na ktorúkoľvek svetovú stranu a naučiť sa ako miliónové metropoly zvládajú rannú špičku
Takže skôr ako sa stavebné mechanizmy rozbehnú po lúkach, a všetci to zaplatíme, povedzme si, že by to šlo aj inak
Vážení priatelia, prajem pekný deň a šťastnú cestu kamkoľvek