reklama

Čím hlasnejšie, tým lepšie

Nevrč, hlava ma z toho bolí a v ušiach mi píska!

Čím hlasnejšie, tým lepšie
Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Teplota sa vyšplhala na dvadsať stupňov a tak okrem medveďov, vyliezli z brlohu aj motorkári. Táto špecifická komunita už od marca čaká iba na priaznivú predpoveď počasia, aby mohli prevetrať tie svoje kubatúry. Mrle ich asi doma žrali, lebo slnko ešte ani poriadne nezasvietilo a už ich, POČUJEM!

Aby sme vedeli, čo tu točím, na úvod je potrebné zadefinovať základné pojmy. Hluk je definovaný ako každý rušivý, obťažujúci, nepríjemný, neželaný, neprimeraný alebo škodlivý zvuk. Tých definícií je kopa, ale mne vadí každá. A meria sa to v decibeloch... Mimochodom, táto jednotka je pomenovaná podľa Alexandra Grahama Bella, slávneho to vynálezcu, ešte slávnejšieho mobilu.  Tá stupnica ide od mínusu, kde to počujú psíky, až po maximálku, 194 decibelov, ktorou buchla sopka Krakatoa. Ale bežný človek funguje v menšom rozsahu, taký mrňavý špendlík cinkne o dlažbu desinou a stíhačka štartuje pre 140tke. Inak všetko nad už môže potrhať ušný bubienok. Ale to dokáže aj dobre mierená výchovná správne zaklopená facka... Niekde medzi sú všetky ostatné ľudské aktivity. Pre ilustráciu, keď sa robia u nás doma rajóny, tak vysávač vyprodukuje 80 decibelov. To musím tíško strpieť, lebo upratuje sa aj môj bordel a o chvíľku budem hladný. Dokonca aj sused, ktorý v nedeľu dve hodiny hrdo kosí tých svojich desať štvorcov predzáhradky, tak ten ma ruší a obťažuje 90tkou. No tiež mu to nemôžem zakázať... Zatiaľ... Lebo ak nekopne do vrtule a nezrýchli, tak rozmýšľam, že mu ešte z princípu desať decibelíkov pridám. A tým pádom prekročí tú magickú stovku, kedy obúvam sandálky a idem sa zoznámiť...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale pozor, to je chyták. Keď sa zvýši úroveň zvuku o desať decibelov, potom sa jeho intenzita zvyšuje desaťkrát!.. Hej? Chápeme sa. Logaritmická funkcia. Niečo ako keď sa idete namazať, tak každý ďalší poldecák nielen dodá nové grády, ale ešte aj oživí a podporí ten pred ním... Takže keď bude nejaký chytrák mávať lajtrom z hygieny, že napríklad jeho podnikateľský zámer síce prekročil nejakú normu hlučnosti, ale iba o malinký kúštik kúštiček, tak on to ešte nevie, ale práve mu skončili kšefty. Len to treba riešiť hneď, netreba sa hanbiť...

No a zabudol som ešte na motorkárov... 105 až 110 decibelov. Ale vraj to je jeho život, jeho štýl, sloboda, iba nakopnúť a jazdiť za západom slnka ako renegád. Že on už sa tak narodil, DNA nezmeníš, bude taký až do smrti...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže sme si vysvetlili pojmy a dojmy, teda pristúpme k meritu veci. Vie mi niekto vysvetliť, kľudne aj nakresliť ak som nechápavý a stojím si na kábli, prečo väčšinu motorkárov najprv počujem?... A potom, dlho dlho nič, kým ich uvidím?  Alebo ešte nerozumiem, prečo, keď na semafóre blikne zelená, pridrbe tomu tak, že sa trasie výklad... Komu tým prospeje? Akú spoločenskú hodnotu a prínos má tento trápny počin?... To ho niekto naháňa? Alebo si myslí, že by blokoval dopravu, a tak si chce urobiť trošku náskok? Veď nasleduje ďalšia križovatka, kde bude stáť. Veď všetci vieme, že zelená vlna je iba mýtus, ktorým magistrát vyhral voľby... 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ja som mal kedysi kámoša, ktorý takto jazdil... Ale iba keď naložil babu. Lebo keď to rozbehol a potom prudko zabrzdil, tak zotrvačnosť ju na neho nalepila. Jazdil v tričku a vraj ho to vzrušovalo. Ako chápem, každý má rád nejakú predohru, ale mohlo sa kľudne stať, že by mu tam hodila šabľu. A to by teda tretiu métu určite neopáčil, to mu garantujem.  

Alebo v bytovej zóne... Tie paneláky vyrobia ozvenu ako v kaňone. Hrnce mi na šporáku nadskakujú, asi si ten motorkár myslí, že všetci sú na neho zvedaví. Z tej garáže sa na tú hlavnú musí nejako dostať, ale musí to tak vytáčať? Tú ťažkú mašinu asi ťažko na tú cestu dotlačí, ale keď ma takto bude dráždiť, tak nič iné mu asi neostane... Alebo možno mu krivdím, ten motor na jednotke kape, tak ho musí trošku vytúrovať... Ale som si istý, že by stačilo iba jemne točiť rúčkou a postískať plyn. Viem to moc dobre. Lebo vodičák som robil na šesť stovke a len tak si priadla, keď som osmičky robil po cvičisku. Takže je jasné, že si to ego honia zámerne! Taká asociácia, skoro rovnaká technika, keď to zaberá v trenírkach, určite bude aj na ulici. A navzájom si porovnávajú, komu viac a kto lepšie nahoní... No, môj krásny, to by som ťa mal zoznámiť s ďalším kámošom... To bol tiež legendárny lámač sŕdc. Ale niekedy aj nosných chrupaviek. Presvedčil sa o tom miestny pouličný gang, ktorý si dal stretko s rovnakou partičkou z druhého okresu. Viete, drsní chlapci a ich testosterónom naleštené hračky. Situácie, kedy mamy zamykajú dcéry, slabšie povahy zadebnia okná... A ten rachot mu zobudil dieťa... Chytil nerva, ani sa s nimi nebavil, vletel na nich ako Vikingovia na Anglánov, prilby a výfuky lietali, policajti zaliezli za kotolňu. Aby sa im tiež náhodou neušlo...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Inak títo panáčikovia na to z vysoka kašľú... Neviem, či pri bežnej kontrole vedia zistiť, či došlo od STKčky k nejakému nelegálnemu tuningu tlmiča výfuku, ktorý vypustil tú zúriacu beštiu z motora, ale pokuta za hluk by nemala byť problém. Vo svete je to už úplne bežné. Prekročíš limit, zaplať... Nejakú dobu sa budú možno oháňať právom, dôkazmi a podobnými nezmyslami, potom by sa to ešte mohlo podporiť zákazom vstupu. Buď sa prispôsobíš, alebo odpáľ na diaľnicu! Keď to pochopili aj psíčkari a ich čokle v parkoch, tak nevidím problém, aby sa to nedalo aplikovať aj na tieto arogantné hovädá.

Alebo včera... Idem si z roboty, hlava na autopilot, kukám pred seba. Ja som ani netušil, že sa za mnou plíži jedna nadupaná raketa. Také zelené Kawasaki. Krása, nádhera... A zrazu tomu strašne vyťal!... A ja viem, že to nebolo treba. Zrýchliť o tridsať, aby ma v pohodke obehol, by dokázal aj bez toho zvukového efektu. To som zvedavý, ktorú takto chcel zbaliť... Strašne som sa zľakol. Skoro som sa posral. A aj volant strhol. Ty vole, urobil ma za milisekundu!... Deda v ľavom pruhu sekol ešte rýchlejšie. Tomu asi tiež kardiostimulátor zamrzol.  Zdvihol to na zadné a nič. Zastavil ho kruháč... Keď sa tam točil, tak honil ako o život, ani rádio som nepočul. Vystrelil odtiaľ, zasa hrozný rachot a zasa nič. Prechod pre chodcov.  No normálny bol? Vyvalí sa niekde, zvodidlo ho dotrhá na cucky, urgent na Kramároch bude mať ohromnú radosť... Alebo niekoho prejde! No úplný debil a ešte v krikľavej kombinéze. Keď chceš hrať machra, tak choď na okruh! Tam sa predveď, či okrem vrčania vieš aj zákrutu klopiť!

Alebo či zvládneš iba po ulici, normálnym ľuďom, uši píliť?

A najviac ma dokáže rozohniť, keď sa trasú okná, všetci čakajú nízky prelet MIG 29 na forsáži a zo zákruty sa vytrepe nejaký kvíliaci skúter... To je strašný fejl, hanba na tri roky. Ten spotený plech ledva ide, ale zobudí aj mŕtveho. Takí Taliani, majú ten šrot dokonca v štátnom znaku a aj zapísaný v UNESCO ako kultúrne dedičstvo. Keby mi to jazdilo popod okná v Petržalke, ako zvyknú niekde v Ríme okolo Kolosea, tak  by som zošalel! No hnus, bodaj by sa do kanála všetky prepadli... A úplná konečná, totálne celé zle, sú tie terénne krosy. Tak to je iný guľomet. To prdí tak, že človeku všetky chlpy stoja. A okrem toho, ešte aj rozryjú lúky, tí retardovanejší sa pustia aj na lesné chodníky. Banda jedna špinavá, bodaj by si ich medvede počkali za nejakým pníkom... 

No a tak si my tu žijeme... No strašne ma to irituje! Neviem ako vy, ale ja mám s tým problém. A keď ho budem riešiť, tak aj motorkári budú mať. Ako určite im nebudem trhať súčiastky a rezať gumy ako moji mierumilovní kámoši, ale tlačiť takú motorku fakt nie je žiadna sranda. Ja viem čo to je, mne raz došiel na Simsone benzín. A aj Babetu som si raz skúsil odpedálovať. To bol iný záhul. To by nedal ani Sagan a toho tiež vedia tie motorky pekne vytočiť!

Ako česť výnimkám, ale to je dosť slabé percento. S tou helmou plnou tapacíru sa asi dotyčný pilot vysokovýkonného skútru nepočuje. Ale tak sa stačí pozrieť na ľudí okolo, ako sa tvária, keď im predvádza tú svoju pýchu. Na to stačí aj minimálne vzdelanie a aspoň základy slušného správania. Alebo nech si predstaví, keby sa každý človek  rozhodil pridať do éteru nejaké decibely. Niekto by sa rozhodol napríklad mlátiť kladivom o zábradlie. Prečo nie, ľudia sú všelijakí, je nás predsa osem miliárd, možno práve toto niekoho vzrušuje. To by tu bola potom jaká psychiatria... 

Takže milí motorkári, hlavne vám prajem aby ste vždy dovrčali zdraví až domov a skúste trošku porozmýšľať, či by sa ten váš koníček nedal trošku utíšiť...

Takže situáciu naďalej citlivo vnímam a monitorujem. Mám v ušiskách zabudovaný, tiež DNA nezmeníš, kalibrovaný merač hluku a slušnosti. A pri prekročení určitých hraníc sa rád zastavím na kus reči. Ale neviem si trošku rady s jednou Hondou u nás na sídlisku. Vyčíhal som si ju a podľa toho malého guľatého vyšpúleného zadku odhadujem, že v tomto prípade a za žiadnych okolností nebudem vulgárny. Ako rešpekt, kúpiť si také teľa. Ledva z neho dočiahne nohami na zem. Ale tiež by sa mohla trošku uvedomiť. No nič, keď k tomu príde, tak poobdivujem tie krivky. Má to parádne upravené... 

Milí priatelia, ticho lieči, hlavne kľud a prajem pekný deň.

Peter Slamenik

Peter Slamenik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  175
  •  | 
  • Páči sa:  1 024x

"zvedavý cestovateľ, nepochopený básnik, hanblivý extrovert, diaľkový chodec, večný optimista, sklamaný idealista, trpezlivý čakateľ, hustý dobrodruh, opatrný horolezec, samouk histórie a beznádejný romantik" Zoznam autorových rubrík:  V zdravom tele z dravý duchVšeličoSúkromné

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu