Pred deviatymi mesiacmi som začal písať pre internetový denník Inet.sk. Najprv som bol len prispievateľ, ktorému sa otvárali nové možnosti uplatnenia. Neskôr som sa stal redaktorom tohto denníka a dnes som už aj zástupcom šéfredaktora a PR manažérom (jedná sa len o symbolické funkcie), ktorý má určité povinnosti voči tomuto denníku. Práve vďaka tomu, že som mohol písať pre tento denník, som začal spoznávať mnoho zaujímavých ľudí z brandže, ale zároveň som sa dostával k rôznym informáciám oveľa skôr ako bežný užívateľ internetu. Aj vďaka tomu som mohol zistiť, že stav slovenských IT médií je kritický.
Jednou z mojich úloh, ako redaktora a zástupcu šéfredaktora, je aj nahadzovanie tlačových správ, ktoré prídu do redakcie. Tlačovkám nepriraďujeme veľkú dôležitosť a snažíme sa, aby nezasahovali priamo do obsahu. Preto majú na titulnej strane vyhradený pravý horný roh, kde sú z nich zobrazované len nadpisy s odkazmi na celý článok. Nášho čitateľa v prvom rade zaujímajú autorské články, kde si môže prečítať o niečom a takým štýlom, ktorý nikde inde nenájde. Tlačovky sú pre neho druhoradé, a aj preto je ich umiestnenie logické. Samozrejme nezabudneme uviesť, že sa jedná o tlačovú správu. Myslím, že toto je správny postup, ktorý by mal platiť všade. Žiaľ, nie je tomu tak.
Zo začiatku som si vôbec nevšimol, že tie tlačové správy, ktoré ja surovo bez úpravy nasadzujem do redakčného systému nášho denníka, tvoria drvivú väčšinu obsahu ostatných a oveľa väčších IT médií, ktoré majú pomerne slušné príjmy z reklamy a môžu si dovoliť investovať do vlastného obsahu. Postupne som si to začal všímať čoraz častejšie a úprimné povedané zarazilo ma to. Niekedy sa totiž autori týchto „článkov“ ani neunúvali napísať tlačovú správu vlastnými slovami (teda ju preformulovať) a publikovali pôvodnú správu pod svojim menom, čo je rozhodne neetické. Na tieto „články“ narazíte snáď všade, ale najmä na najčítanejšom IT portály z ktorého odišlo niekoľko kvalitných redaktorov a dnes sú mojimi kolegami v projekte blog.sme.sk.
Práve tento portál, ktorý je preplnený neoznačenými reklamnými článkami (najmä na mobilných operátorov a jedného telekomunikačného monopolu), či článkami s pochybnou kvalitou, je plný takýchto prebratých tlačových správ. Niekedy som mal dojem, že tento portál a jeho redaktori usilovali byť vždy prvými, čo prinesú hocijakú informáciu (doslova hocijakú) a je jedno v akom kvalitnom podaní. Vlastne niekedy mi pripadá, že kvalita článkov je až treťoradá. Dôležité je uspokojiť inzerentov a najmä vyvolať búrlivú diskusiu. Žiaľ tento portál upadá (žiaľ preto, lebo som bol dakedy jeho čitateľom) a pár kvalitných článkov od polepšených redaktorov ako je M.K., ho nezachráni.
Dokonca si dovolím tvrdiť, že autorských článkov na týchto veľkých IT médiách je menej ako v našom internetovom denníku, ktorý mesačne operuje len s pár tisícami korún. Ďalšou vecou, ktorú som si všimol je, že naše IT médiá sa vyžívajú v bulvárnych titulkoch, ktoré často ani nedávajú zmysel a niekedy sú písané dokonca lámanou slovenčinou. Tento prípad sa týka najmä portálu, ktoré vydáva pomerne úspešný IT mesačník. Túto tendenciu začínajú praktizovať už aj ostatné médiá a je to pravdepodobne spôsobené nedostatkom kvalitných ľudských zdrojov.
Ďalším fenoménom sú prebraté články z iných serverov. Dnes je to bežnou praxou vo všetkých médiách. Deje sa to tak aj u nás v Inet.sk, či v ktoromkoľvek inom médiu. Niekedy len čakám, kedy sa objaví článok, ktorý som čítal napríklad na CNET alebo ZDNET a jeho slovenský preklad som zverejnil na Inet.sk, objaví v jednom z týchto médií. Často sa však stáva, že naše IT médiá preberú len samé nepodstatné informácie a dôležité správy ostanú bez povšimnutia. Ešte častejšie sa stáva, že ľudia z týchto médií sa ani nesnažia článok poriadne preložiť a vytvárajú dezinformácie, ba dokonca zavádzajú svojich čitateľov.
Minule (pred skoro týždňom), keď som prezeral články na týchto zahraničných portáloch, narazil som aj na článok o spamerovi, ktorý bol odsúdený na 9 rokov väzenia. Pôvodne som chcel túto správu preložiť a uverejniť ju na Inet.sk, ale článok bol príliš krátky (článok na Inet.sk musí spĺňať určitú dĺžku) a informácia nebola taká podstatná. Vedel som, že tejto správy sa chytia ostatné média, ktoré sa vyžívajú v publikovaní krátkych správ a tak som ju nechal bez povšimnutia. Určite si viete predstaviť môj úsmev, keď som v niekoľkých RSS (napr. aj v pocitace.sme.sk) uvidel titulok tohto článku. Ale potom mi úsmev zamrzol, keď som si uvedomil, že aký je ten článok starý. Najviac ma ale hnevá, že takmer nikdy tieto média neuvedú zdroj z ktorého čerpali. Je to neetické voči pôvodnému autorovi, ale i čitateľom samotným.
Ďalším problémom IT médií je práve ich neaktuálnosť. Uverejňované sú často staré správy, ktoré skúsenejší čitateľ už dávno pozná. Na druhú stranu v honbe za aktuálnymi informáciami sú často uverejňované nezmyselné, nepravdivé a neoverené informácie. Po prípade sa to niektorým médiám podarí aj skombinovať a výsledkom sú staré, nepravdivé a neoverené články.
Posledným a tým najzávažnejším problémom je nedostatok vlastného kvalitného obsahu, ktorý je spôsobený aj tým, že na Slovensku nemáme veľa odborníkov a ani osobnosti, ktorý by dokázali tento obsah vytvárať. Ako som spomínal v jednom z mojich predošlých spotov, chýba nám odborná komunita, ktorá by tento obsah dokázala produkovať. A ak aj nejakú komunitu máme, tá často nie je ochotná publikovať alebo nie je schopná publikovať.
Posledným problémom trpí aj Inet.sk. Na našom denníku je síce v poslednej dobe kopec autorských článkov, ale tie sú rôznej kvality. Väčšinou sa jedná o veľmi zaujímavé témy, ktoré chýbajú v ostatných médiách alebo sa im tam pre zmenu nevenujú dostatočne, ale nájdu sa aj také, ktoré ľudí neoslovia. Na druhú stranu sa Inet.sk vzďaľuje pôvodnému cieľu, pre ktorý bol vytvorený a to len vďaka tomu, že zastupuje ostatné IT médiá a ponúka informácie, ktoré by sa mali objavovať na nich. Našťastie už sme to začali riešiť a pripravuje sa jeden zaujímavý projekt, ktorý určite naši pôvodní, ale i noví čitatelia uvítajú. A ako sú na tom s autorskými článkami ostatné média? No niektoré uverejnia maximálne jeden vlastný článok za deň, niektoré trochu viac a niektoré pre zmenu menej. Je ale smutné, že taký malý a neznámy denník ako je Inet.sk, má viac autorských článkov ako väčšina ostatných IT médií.
Dovolím si tvrdiť, keby mal Inet.sk dostatok prostriedkov z reklamy (lebo reklamné kampane sa nám v poslednej dobe nejako vyhýbajú), že kvalita obsahu by sa ešte viac zvýšila a priamou úmerou teda aj počet autorských článkov. Ale prečo to tak nie je u médií, ktoré týchto prostriedkov majú naozaj dostatok? Dôvodov je viac. V prvom rade je to veľká voľnosť redaktorov a prispievateľov týchto médií, ktorých nikto nekontroluje, a tak môžu doslova publikovať hocičo. V druhom rade za to môže neochota ľudí, ktorí za týmito médiami stoja. Dôležité sú príjmy a nie obsah. Ďalším dôvodom je, že čitateľská obec je nedostatočne informovaná a často si vystačí len s jedným alebo dvoma zdrojmi informácií. Keby čítali aj zahraničné portály, či niektoré ďalšie slovenské média, tak veľmi rýchlo pochopia, že niečo tu nie je v poriadku.
Čo povedať na záver? Na všetky problémy slovenských IT médií dopláca práve čitateľ. Je chybne informovaný, často sú mu predávané neaktuálne informácie a najmä je zavádzaný. Dôsledkom tohto všetkého napríklad je, že naše médiá si zle vychovávajú svojich čitateľov, o čom často svedčí aj úroveň ich komentárov. Médiá by si preto mali vstúpiť do svedomia a začať pracovať na kvalitnom obsahu. Potom by aj úroveň čitateľskej obce bola vyššia.
A viete, kto v skutočnosti má moc toto všetko ovplyvniť? Ak ste odpovedali, že reklamní zadávatelia, tak ste uhádli. Zadávatelia naozaj môžu ovplyvniť informovanosť slovenskej internetovej verejnosti, lebo keby podporovali aj médiá, ktoré nie sú len ďalšou reklamnou plochou, ale aj zdrojom kvalitných informácií, mala by ich reklama určite väčšiu efektívnosť. Preto ak toto číta nejaký reklamný zadávateľ, mohol by pouvažovať o umiestnení reklamy na Inet.sk ;-)
Slovenské IT médiá ponúkajú nekvalitný obsah
Už je to deväť mesiacov, čo som vstúpil do sveta plného zhonu, dezinformácií, nezmyselných tlačových správ a podobne. Áno, reč je o redaktorskom chlebíčku, ktorý je plný prekvapení, nedorozumení, vysvetľovania a najmä neustáleho honu za informáciami. Ale v mojom spote sa nechcem venovať tomuto chlebíčku, ale médiám samotným a konkrétne tým internetovým, ktoré sa nás snažia informovať o novinkách v obore IT. Lebo za tých pár mesiacov som mal možnosť zistiť, že tieto médiá trpia na akútny nedostatok kvalitného obsahu. Ale prečo je to tak?