
Hudobný formát Rádia_FM je Alternative/UC (Urban Contemporary)- čo presne to znamená?
A-UC je štandardizovaný formát, podobne, ako je oldies, alebo CHR. Ak je rádio profilované v tomto formáte, znamená to, že sa venuje prevažne nemainstreamovej hudbe, menšinovým hudobným žánrom a klasické pop-music hity takmer stopercentne ignoruje.
FM je jediným rádiom svojho druhu na Slovensku. Napriek tomu má žalostne nízku počúvanosť. Odrážajú vaše percentá počúvanosti stav hudobného vkusu Slovákov? Alebo je tých ľudí viac, no FM si jednoducho nenaladia alebo nemôžu naladiť?
Počúvanosť neodráža to, či si ľudia rádio naladia a vypočujú, ale skôr znalosť značky. Rádio_FM je pritom veľmi mladá a pomerne málo etablovaná značka. V tomto sa prejavil fakt, že takmer dva roky nebola realizovaná žiadna imidžová komunikácia cez outdoor, alebo printy, na rozdiel od konkurencie.
Ako sa na percentách podpísala zmena frekvencií?
V priebehu ostatných mesiacov síce pribudli niektoré nové frekvencie na miestach, kde sme dočasne stratili pokrytie pri frekvenčnej reorganizácii na jar 2007, ale opäť bez zásadnejšej komunikácie. Zatiaľ si ju v rámci skromných podmienok Slovenského rozhlasu nemôžeme dovoliť.
„Rádio FM má ambíciu stať sa nie najpočúvanejším, ale najpočúvateľnejším rádiom,“ píše sa na vašej stránke...
Rádio_FM ide prirodzene proti hlavnému prúdu. V našom ponímaní - byť najpočúvateľnejší znamená, že chceme byť rádio s dobrým hudobným vkusom, aj keď to automaticky znamená oklieštenie poslucháčskej základne... Nie každý dokáže absorbovať novú, málo známu resp. možno z istého pohľadu úplne neznámu hudbu. Tým nechcem urážať nikoho hudobný vkus, len konštatujem, že je dobré, ak tu je rádio ukazujúce to, čo je pre masu zatiaľ zahalené rúškom tajomstva.
Vaši fanúšikovia na rádio nedajú dopustiť. Ako však prilákať nových poslucháčov? Chystá FM nejakú masívnejšiu kampaň?
Nechajte sa prekvapiť.
Ako nastaviť kampaň tak, aby sa ľudia nezľakli slova „alternatívne rádio“?
Slovíčko „alternatívne“ znamená, že poslucháči majú možnosť výberu. Sme jediné celoplošné hudobné rádio znejúce inak ako v podstate rovnako hrajúce súkromné rádiá. Alternatíva je pre mňa osobne sprofanovaný pojem. Rád by som zostal pri pomenovaní hudobné rádio s dobrým vkusom.
Ako je to podľa Vás s hudobným vkusom na Slovensku? Dá sa vôbec hovoriť o vkuse, keď je tu najpočúvanejším rádiom to, ktoré hrá „iba hity“ ?
Takto je to ale všade vo svete. Popkultúra valcuje. Akurát u nás je možno trochu vyšší prah lenivosti prijímať novú hudbu, nové žánre, nové skupiny. To čo je už napríklad v UK dávno pop prepieraný na stránkach bulvárneho denníka The Sun, u nás nesmelo hrá iba jedno komerčné rádio. A aj to iba preto, že daná skladba prešla zázračne call out testom. Zamrzí aj fakt, že slovenská hudba vo všeobecnosti trpí komplexom vlastného piesočku – teda „na naše pomery si vydal(/a) skvelé CD“. Ja osobne kašlem na „naše pomery“. Potom skoro všetky kapely, ktoré sa dostali do hlavného prúdu znejú ako cez miliónkrát použitý kopirák – a aj ten ešte poliaty kávou. Lebo iba tak prejdú call outom do vysielania, iba tak sa zapáčia poslucháčovi a ten to ocení, lebo netuší, že moderná hudba sa už dávno robí trošku inak. Len málo hudby sa podarí exportovať von na rozdiel od okolitých krajín. Opäť argument, prečo Rádio_FM musí existovať – obzvlášť keď prakticky neexistujú hudobné magazíny.
Aká je veková hranica vašich poslucháčov? Máte v tejto oblasti nejaké výskumy? Ako by ste charakterizovali poslucháča Rádia_FM?
Veková hranica je mladý poslucháč. Primárne sme nastavení v hudbe i vo verbálnej komunikácii na vek od 15-35 rokov.
Rádio prešlo od svojho vzniku mnohými programovými zmenami. O čo ste sa opierali pri ich realizovaní? Chystajú sa ďalšie zmeny alebo ostávate pri terajšej programovej štruktúre?
Zmeny boli realizované na základe vývoja počúvanosti MML, ale aj ako reakcia na správanie sa konkurencie (čo sú pre nás svojim spôsobom aj ostatné okruhy SRo). Ďalšie zmeny určite budú. Kto stagnuje a nemení sa, neprežije. My sa už navyše môžeme opierať o čerstvo realizovanú mapovaciu štúdiu.
V minulosti sa riaditeľka Slovenského rozhlasu M. Zemková vyjadrila, že zvažuje presun Rádia_FM na internet. Je táto otázka stále aktuálna?
Neviem o takom vyjadrení. V rámci rozhlasu treba vždy vidieť širší kontext, ktorý s Rádiom_FM ani nemusí súvisieť. Verejnoprávnosť a politika sú žiaľ na Slovensku spojené nádoby. Zatiaľ.
Aké má výhody a nevýhody to, že ste pod Slovenským rozhlasom? Dá sa takto naplno využiť marketing a reklama?
V slovenských podmienkach sa zatiaľ nedá robiť súkromné alternatívne rádio. Všetci vieme, ako doposiaľ jediný takýto pokus skončil. Tobôž ak ide o celoplošné vysielanie. Tým som povedal asi všetko.
Fun Rádio má Adelu a Sajfu. Aké tváre má Rádio_FM?
Pre Rádio_FM je signifikantné, že má dídžejov a dídžejky, ktorých hudba baví a žijú ňou aj v súkromí. Konkurencia to má pochopiteľne oveľa jednoduchšie. Ťažko dúfať, že sa Daniel Baláž alebo Paľo Hubinák z Rádia_FM mihnú v reklamnom jingli najsledovanejšej televízie. Neviem si ani predstaviť, že náš najčítanejší denník bude písať o tom, ako sme mali v rádiu exkluzívny rozhovor s Editors, alebo Hooverphonic.
V akom stave sa nachádza rádio v tomto období čo sa počúvanosti týka? Sú predpoklady, že pôjdu percentá hore?
Rádio_FM má potenciál na cca 3 percentá pri aktuálnom formáte. Na zmenách pozvoľna pracujeme od leta. Vnímavejší poslucháči si už detaily všimli.
Čo plánuje FM do budúcna ?
Určite chceme posilniť kľúčovú podvečernú šou Baláž & Hubinák_FM. Budeme viac vysielať z outdooru a chceme prinášať viac exkluzívnych koncertov, rozhovorov a publicistiky. Naďalej v mixe s hudbou, ktorá je pre Rádio_FM charakteristická.
Prečo počúvať Rádio_FM?
Ja radšej z opačného konca. Prečo Rádio_FM nepočúvať, alebo skôr, kto by si ho určite nemal naladiť.
Nenájdem tam Rihannu a ani Kylie Minogue a dokonca ani Desmod. Čo si len ráno budem spievať ku káve?
Mám rád 80s a po skladbe Karma Chameleon od Culture Club už podľa mňa nič lepšie nevyšlo.
Kaiser Chiefs hrajú strašne falošne a nahlas. Nechápem, ako to niekto dokáže počúvať.
Som prudko náladový(/á) a v pondelok večer neznesiem metal a rock. V utorok zasa slovenskú hudbu, v stredu funk a hiphop. V piatok mi žiaľ nesedí tanečná elektronická hudba. V sobotu večer nemám náladu na exkluzívne koncerty Chemical Brothers alebo The Verve a v nedeľu zasa nechcem počuť nujazz.
Čo je to ten dram end bejz? Tuc tuc?
Baláž a Hubinák sú divné mená. Už len z princípu si to nepustím.