
Prečo ste sa vlastne rozhodli ísť študovať ekonomiku, manažment a potom ešte aj právo?
Celé moje doterajšie štúdium bolo presne nasmerované, viedlo tam, kde som teraz a pokračuje tam, kde chcem v budúcnosti pôsobiť. Mojím cieľom je stať sa expertom na medzinárodné hospodárske právo a poskytovať právnu poradenskú činnosť v tejto oblasti a preto študujem International Business Law. Ekonomiku a manažment som študovala, pretože je pre mňa nevyhnutné rozumieť princípom fungovania ekonomiky a ekonómie, na ktorých je mnohokrát založené rozhodovanie Európskeho súdneho dvora. Manažment je potrebný v každodennej praxi pri vedení podriadených, ja osobne nesúhlasím s fungovaním expertov na manažérskych pozíciach, ktorí nemajú manažérske skúsenosti a vzdelanie v dôsledku čoho ich podriadení trávia v práci aj 12 hodín denne. Nadčasy a neefektívnosť je chybou manažmentu. Právo na Slovensku študujem pre prípad, že sa raz vrátim a bez nášho právnického vzdelania by som sa nemohla prihlásiť na advokátske skúšky a následne vykonávat túto cieľovú profesiu.
Tri roky ste chodili na Vysokú školu práva do Bratislavy a potom ste sa rozhodli odísť do Anglicka. Čo ste vedeli o škole s názvom Anglia Ruskin University predtým, než ste do nej prvý krát vkročili? Aká bola konfrontácia s realitou?
Aktuálne som študentkou 4. ročníka práva na BVSP, ale z dôvodu štúdia na univerzite v Anglicku mám udelený individuálny študijný plán a pravidelne lietam do Bratislavy na skúšky. Anglia Law School v Cambridge som si vybrala rok predtým ako som tam nastúpila na denné štúdium. O tejto univerzite som vedela všetky potrebné informácie, pretože anglické univerzity poskytuju veľmi kvalitný informačný servis a taktiež majú profesionálny a ústretový prístup k študentom. Aj napriek tomu bola konfrontácia s realitou pre mňa šokujúca. Ani po tom ako prijímacia úradníčka tri krát zopakovala pokyny, som jej nič nerozumela, pretože britská angličtina bola podstatne odlišná od angličtiny z jazykových kurzov na Slovensku. Dostala som prospekty s informáciami, musela som sa zaregistrovať a vyzdvihnúť si študentskú identifikačnú kartu a bolo pre mňa ťažké vysvetliť mladému úradníkovi v študentskom informačnom centre, že som úplne stratená. Na univerzitnom finančnom úrade mi povedali, že mojou platobnou kartou nie je možné zaplatiť školské polatky (i napriek tomu, že ma na Slovensku v banke uistili, že s transakciou tak vysokej sumy nebude problém) a ja som bola bezradná. Musela som sa zaregistrovať u študentského lekára a zapojiť sa do uvítacieho programu prostredníctvom ktorého univerzita pomáha študentom zapojiť sa do študentského života a nájst si kamarátov. Univerzita mi na ubytovacom úrade sprostredkovala ubytovanie. Všetko bolo veľmi dobre zorganizované a univerzita bola okamžite pripravená reagovať na všetky potreby študentov. Aj napriek tomu som si pripadala ako v práčke. Ťažké bolo si tiež zvyknúť na študentskú mikroizbu s rozlohou 7,5 m2, čo je rozloha bežnej slovenskej kúpeľne.
V čom vidíte najväčší rozdiel medzi univerzitou v Cambridge a slovenskými vysokými školami? Kam vás absolvovanie tejto prestížnej školy môže posunúť?
V Cambridge študenti venujú 80 % svojho času štúdiu. Sú tu takmer ideálne podmienky, dostatok vynikajúcich učiteľov, poradcov a odborne kvalifikovaného personálu, ktorí sú pripravení sa študentom kedykoľvek venovať, veľmi veľká knižnica otvorená nonstop, kde sú všetky knihy, časopisy, počítače, databázy, DVD, skrátka všetko potrebné pre štúdium a výskum. Zvyšok voľného času venujeme svojim záujmom. Sú tu vynikajúce možnosti na sebazdokonaľovanie, sebarealizáciu, kultúrne a spoločenské vyžitie. Univerzita má množstvo športových tímov, kde majú študenti možnosť reprezentovať univerzitu v rôznych športoch, záujmové asociácie a kluby, únie a podujatia. Študent má k dispozícii obrovské množstvo príležitosti. Je to veľmi oslobodzujúce. Keď dostane študent príležitosť a podporu zo strany univerzity je oveľa jednoduchšie dosiahnuť dobré výsledky. V SR sa často stáva, že odborná literatúra a články sú písané vo veľmi komplikovanej forme. Vety majú často až 6 riadkov. V Cambridge platí zásada, že všetko je možné vysvetliť jasne a čo najjednoduchšou cestou, v tom je umenie intelektuálnej komunikácie. Ľudia, ktorí sa vyjadrujú príliš komplikovane sú považovaní za nedostatočne zorientovaných v danej problematike a vyvolávajú pocit, že sa snažia, aby im študenti nerozumeli a vedome ich zavádzajú. Cieľom univerzity je vychovať odborne a osobnostne výborne pripravených absolventov, ktorí budú mať šancu sa presadiť ako špičky vo svojich odboroch.
Mohli by ste porovnať aj úroveň vysokoškolského štúdia práva u nás a v Anglicku?
Priepastný rozdiel je v kvalite vzdelávania, v odbornosti a prístupe vyučujúcich. V Cambridge je nás v ročníku 10 a máme niekoľko učiteľov, ktorí s nami intenzívne pracujú. Máme tútora, ktorý s nami rieši všetky problémy akademického charakteru, supervízora, ktorý nás hodnotí a množstvo poradcov (napr. kariérny poradca, študijný poradca atď.). Učitelia na nás majú dostatok času a na maily odpovedajú takmer okamžite. Na prednáškach dostávame od každého učiteľa podklady, takže sa môzeme sústrediť na výklad a nie 3 hodiny písať ako na slovenských univerzitách, kde sa učitelia na prednášku takýmto spôsobom nepripravujú. Učia nás tu pracovať v tíme a riešiť prípady, zatiaľ čo na Slovensku učitelia len vysvetlia všeobecnú teóriu, ale študenti nedokážu prakticky vykonávať svoju profesiu, iba sa učia naspamät zákony, ktoré na skúške doslovne odrecitujú a s ich aplikáciou už majú veľký problém. V Anglicku je študent po úspešnom ukončení štúdia okamžite pripravený vykonávať svoju profesiu. Slovenský študent práva sa po ukončení štúdia iba začína učit ako teóriu aplikovať v praxi, čo je veľmi neefektívne a pre zamestnávateľa nevýhodné.
(pokračovanie už čoskoro!)