Toto sa nemalo stať

Písmo: A- | A+

Posielanie vzoriek DNA na analýzu. Cieľom je pátranie po chorobách alebo príbuzných. Ale stačí jeden hacker a databáza sa zmení na ponukový lístok. DNA plus osobné údaje. Dokonalá ponuka. Pre sériového vraha. Toto sa nemalo stať.

Michael Connelly: Výstraha (Slovart, 2020)

Strakoš je krutý vták. Striehne na svoju korisť. Čaká na príležitosť. Potom chytí korisť a trasie ňou tak dlho a silno, kým jej nezlomí väzy (tak je to popísané v knihe, na internete som našla krutejší spôsob - napichuje svoju korisť na konáre). Sériový vrah si vybral veľmi výstižnú prezývku. Svoje obete vraždí rovnakým spôsobom. 

Jack je novinár. Pracuje pre internetové noviny Výstraha. Venujú sa ochrane spotrebiteľa. Okrem toho napísal dve knihy o sériových vrahoch. Má tú smolu (alebo šťastie?), že sa stretol s Tinou. Poslednou Strakošovou obeťou. Doma mala Jackovu knihu a kontakt na neho. Stáva sa podozrivým. Tinu pred smrťou niekto sledoval. Kyberšikana? Digitálny predátor? Jack chce očistiť svoje meno. Chce príbeh. Chce ľudí varovať.

Zistí, že Tina poslala svoju vzorku DNA na analýzu. Pátrala po príbuznýych. Nízke ceny genetických testov (aby si ich mohol dovoliť každý) sú možné len vďaka tomu, že vzorky sú zároveň legálne predávané ďalším subjektom. Prichádzajú pochybnosti o ochrane súkromia a bezpečnosti. Pretože FDA (Úrad pre potraviny a liečivá) a štát zaspali dobu. Stále žijú v analógovom svete. Ešte len pripravujú smernice. Tie aj tak nie sú záväzné. Takže genetické testovanie sa má strážiť samo. Firmy to majú právne ošetrené. Zaslaním vzorky sa ľudia dobrovoľne zapájajú do experimentu.

Jack postupne odkrýva obrovský biznis. Pribúdajú obete, ktoré, rovnako ako Tina, poslali svoju vzorku DNA na analýzu. Náhoda? Prípad je taký rozsiahly, že s Jackom začne na ňom pracovať jeho kolegyňa - novinárka. A potom Rachel. Bývalá špecialistka FBI na profily. A Jackova bývalá priateľka. 

Jack a Rachel. Ona má teóriu jednej guľky. Verí, že každý má na svete človeka, ktorý mu vie prevŕtať srdce ako guľka. Pre Jacka je tým človekom Rachel. Okrem pátrania po sériovom vrahovi sledujeme aj vývoj ich vzťahu. Skončí to tentoraz inak?

Jack a Rachel. To sú aj médiá a polícia. Polícia má vďaka novinárovi všetky informácie. Ale nemá vraha. Má za týchto okolností novinár, ktorý tie informácie dodal, právo ich uverejniť? Má varovať verejnosť? Alebo počkať, kým polícia chytí vraha? Čo ak do vtedy zabije ďalších? Čo ak tento novinár počká, ale iný ten príbeh uverejní? Napríklad vďaka tomu, že dostane tip od niekoho z polície? Ako dlho má novinár čakať?

Vyvíja sa nielen vzťah Jack - Rachel. Vývojom prechádza každá dôležitá postava. V pracovnom, aj osobnom živote. Veď Jack chcel pôvodne len očistiť svoje meno a varovať ľudí. Ale v istom momente sa Strakoš zmenil z abstraktného subjektu do môjho materiálu na obludu z mäsa a kostí, ktorú musím nájsť.

Príbeh je rozprávaný z pohľadu viacerých postáv. Vďaka tomu čitateľ od začiatku pozná vraha. Vlastne jeho prezývku.

Nie všetky veci sa vyjasnili. Aj v živote platí, že na niektoré otázky nikdy nedostaneme odpoveď. Aspoň môžeme viac snívať.

Výstraha nie je len ďalšia výborná detektívka, na aké sme u Connellyho zvyknutí. Otvára aj tému ochrany osobných údajov, súkromia. Najmä v digitálnom svete. Veď ako často (a dobrovoľne) poskytujeme rôzne svoje údaje, informácie? Koľko súkromných fotografií sme už uverejnili na internete? Všetci, ktorým ich poskytujeme, nám sľubujú, že ich ochránia. A my im (slepo a naivne) veríme. Aj preto, že oni zabúdajú dodať, že nemôžeme zaručiť, že nikdy nedôjde o porušeniu.

Skryť Zatvoriť reklamu