Bola som si istá, že všetko platím včas a v presne určenej sume. Nechávam si všetky výpisy z účtov aj listy z PSS, kde sa píše, ako sa mení výška splátky a od kedy. Teraz sa mi to zišlo. Skontrolovala som všetky výpisy (skoro 2 roky) aj listy z PSS a všetko bolo v poriadku.
Volala som na číslo uvedené v liste. Pán na linke mi ochotne skontroloval môj účet. Vraj vidí všetky platby. Všetko je v poriadku. Nevie, prečo mi prišla upomienka. Ale preverí v učtárni a zavolá. V duchu som mu na to dala 2 pracovné dni. Nikto sa neozval ani na tretí. Blížil sa čas zaplatenia "dlžoby". Je pekné, že mi niekto po telefóne povedal, že je všetko v poriadku, ale papier nepustí. A ten papier tvrdí, že mám dlžobu a určuje termín, do ktorého ju mám zaplatiť. Práve som vybavovala pôžičku. Čo ak ma PSS nahlási do systému neplatičov a banka mi ju preto zamietne? Poslala som písomnú sťažnosť poštou. Žiadala som potvrdenie, že nie som dlžníkom a že nie som v systéme neplatičov. Všetko prišlo poštou o pár dní. Aj s ospravedlnením a informáciou, že preveria systém.
Koľko ľudí dostane od svojej banky neprávom podobnú upomienku? Koľko ľudí zaplatí? Niekto zaplatí preto, že nemá po ruke výpisy a nenapadne ho zavolať (lebo ani netuší, že v ich systéme všetky platby "sedia"). Niekto zaplatí preto, lebo sa obáva, že dohadovanie by trvalo niekoľko dní a on by medzitým prešvihol termín úhrady upomienky (a niekto by mu naparil ďalšiu pokutu). A kto mi nahradí prípadnú škodu, ak ma moja banka neprávom nahlási do systému neplatičov a mne niekto iný z tohto dôvodu zamietne pôžičku?
Možno to nebola chyba systému (veď v systéme boli všetky platby v poriadku). Možno len človek, ktorý posiela upomienky, omylom klikol v databáze klientov o riadok vyššie či nižšie. A jedným klikom mi mohol poriadne zamotať život. Alebo ma pripraviť o 65,6 eur.
A možno chce niekto zarobiť na strachu alebo nepozornosti obyčajných ľudí. Ráta s tým, že človek si platby neprekontroluje a "len tak" zaplatí...