Myšlienka zúčastniť sa programu Work and Travel USA sa zahniezdila v mojej hlave počas 7mesačného študijného pobytu v Berlíne v roku 2014 . Po návrate na Slovensko som si nedokázala predstaviť, že moje objavovanie sveta by sa malo obmedziť už len na týždňové prípadne dvojtýždňové dovolenky, destinácie ako inak podľa financií. Ale ako to už býva, zavalená dobiehaním kreditov, spracovávaním bakalárskej práce, prípravou na štátne skúšky a mnohými inými aktivitami bola moja vysnívaná Amerika potlačená kdesi hlboko do úzadia. Niekoľkokrát ešte vyplávala na povrch ale z rôznych dôvodov bola opäť a opäť stavaná mimo mojich priorít. Zlom prišiel na začiatku posledného ročníka na VŠ, keď sme si s priateľom povedali "Kedy inokedy, ak nie teraz?" Vzájomnou podporou a motiváciou sme sa dostali až sem, kedy už nedočkavo očakávame náš odlet. Rada by som sa podelila o naše postupné kroky, ktoré nás dostali až sem, aby sme pomohli prekonať strach, neistotu prípadne motivovali nerozhodných.
Agentúra Campleaders Smaller Earth
Náročné rozhodovanie hneď na začiatku dlhej cesty. Vycestovať bez agentúry sme zamietli okamžite a tak sme boli postavení pred viacero možností výberov agentúry. Potrebovali sme aby boli vstupné náklady čo najnižšie ( ťažko vydretý brigádnicky príjem), aby nebol problém s úrovňou našej angličtiny ( och, žiaľ u oboch je až druhým cudzím jazykom), aby sme zvýšili šancu spoločného umiestnenia a aby agentúra mala dobré referencie. Podľa skúsenosti kamarátov sme sa zamerali na agentúru Resortleaders-Campleaders, u ktorej nás lákala najmä nízka výška vstupných nákladov a priamy kontakt so zamestnávateľom pred vycestovaním. Rada by som teda opísala ako sme si prešli výberovým procesom, papierovačkami, až pokým sme sa nedostali sem.
1. REGISTRÁCIA a INFOPREDNÁŠKA
Ako prvý reálny krok k americkému snu sme sa teda rozhodli 12 januára registrovať na stránke Resort Leaders. Agentúra poskytuje tak pracovné pobyty v rámci kempov v USA( stránka Camp Leaders), ako aj v rámci hotelových rezortov ( Resort Leaders). Registrácia je bezplatná a nezáväzná, čiže nieje čoho sa obávať. Na druhý deň nás kontaktovala veľmi milá zamestnankyňa Zuzka s pozvánkou na infoprednášku o agentúre, podmienkach a programoch. Zvolili sme si infoprednášku v Nitre hneď 14 januára. Infoprednáška sa konala v čajovni, atmosféra bola rodinná a Marcelka, ktorá zastupovala agentúru odpovedala na všetky otázky bez vytáčok a priamo. Dojem bol jednoznačný = s týmito ľuďmi chceme vycestovať. Zobrali sme si všetky prospekty, informácie v hlave a dobré pocity a všetko sme si doma spolu s rodičmi prediskutovali. Rozhodli sme sa a kontaktovali agentúru, že sa chceme zúčastniť videopohovoru, ktorý rozhodne, či spĺňame podmienky angličtiny a poskytne reálny obraz pre budúceho zamestnávateľa a nám teda odpovie na otázku, či nato máme podľa ľudí, ktorí si tým sami prešli.
2. VIDEOPOHOVOR A ZMLUVA
Termín a miesto videopohovoru sme si dohodli v Bratislave 2. februára po tom, ako nám odpadli všetky skúšky aby sme mali priestor sústrediť sa na vybavovanie. Do pohovoru sme mali za úlohu vyplniť časti “Education and Occupation” a“Skills” v profile, ktorý sa nám registráciou na stránke vytvoril. Napriek tomu, že sme obaja pracujúci študenti s mnohými pracovnými skúsenosťami, táto časť bola najmä rozsahovo a opisne veľmi vyčerpávajúca ( a to sme ešte nevedeli, že toho bude oveľa viac) :). Pozitívom je, že agentúra tým uľahčila našu prípravu na videopohovor, keďže otázky boli zamerané najmä na naše pracovné skúsenosti, zručnosti a pod. V kancelárií agentúry sme dostali jednotlivé otázky ( cca. 20 -25) , ktoré nám môžu položiť v rozhovore a ak sme nerozumeli, prípadne netušili čo odpovedať napr. ako by vás opísali priatelia tromi slovami, ako by ste sa opísali vy, čo predstavuje pre vás najväčšiu výzvu na WT a pod. radi vás navedú a poradia. V oddelenej miestnosti na vás nastavia kameru, posadíte sa a Zuzka, prípadne iný zamestnanec s vami vedie rozhovor o vás v angličtine. Pravdupovediac, keď na mňa mierila kamera , neubránila som sa smiechu, pripadalo mi to naozaj vtipné a Zuzka, ktorá viedla náš videopohovor ,svojím humorom tento stav umocňovala. A opäť teda všetko prebehlo v uvoľnenej atmosfére. Ak náhodou nerozumiete otázke, viedopohovor je možné prerušiť a až 3 krát opakovať, predsa len sme aj ľudia trémisti a celkovo trvá asi 5 minút. Podľa rozhovoru posúdia, či to s vašou úrovňou zvládnete alebo nie. My sme teda prešli, i keď s radou trénovať, trénovať a trénovať. Boli nám definitívne vysvetlené podmienky a odoslaná zmluva na preštudovanie a podpis. Podpisom zmluvy sa začali naše stretnutia s budúcimi zamestnávateľmi, pričom ste už viazaný vycestovaním cez agentúru a daného zamestnávateľa a samozrejme zaplatením programového poplatku. ( tabuľka nižšie)
3. PRACOVNÉ POHOVORY a ZAMESTNANIE
Je potrebné vedieť,že v agentúre Campleaders si americký zamestnávateľ sám vyberá zamestnancov podľa svojho uváženia, preto vám agentúra nevie zaručiť či ako pár alebo kamaráti vycestujete spolu. Svoje šance zvyšujete prvým dojmom a pracovnými pohovormi s rovnakými zamestnávateľmi. Ak si vás však zamestnávateľ, ku ktorému na pohovor idete vyberie, je vašou povinnosťou vycestovať. My sme sa zúčastnili dvoch osobných pohovor s americkými zamestnávateľmi, pričom nakoniec si nás oboch s priateľom vybrali prostredníctvom osobného profilu, ktorý priebežne vypĺňate na stránke smallerearth.com. ,z rezortu uprostred Wisconsinu z oblasti Lac du Flambeu. Začína osobná konverzácia so samotným zamestnávateľom, nekomunikujete teda cez agentúru ale už osobne. My sme sa informovali o našich pracovných povinnostiach, príchode, preprave do rezortu, veľkosti uniforiem a pod. Administratívne záležitosti však naďalej vybavovala za nás agentúra ( zmluva, oboznámenie s mzdou, termíny a pod.). Akonáhle ste umiestnený, začína agentúra vyhľadávať letenky, spôsob ďalšej dopravy v USA, aktivuje vám poistenie, pozve na predodletové stretnutie, vyzve na vyplnenie žiadosti o víza, poskytne termíny vízových pohovor, ktoré s vami aj absolvuje. Pre vás sa tým začína proces vypĺňania a vypĺňania a zas vypĺňania dokumentov, ktoré vás žiaľ sprevádzajú takmer po celú dobu procesu zamestnávania a vycestovania. Práve tu nastal u mňa dvakrát stav " Stačilo! Toto mi zato nestojí".Dokumenty na víza sme vyplňovali viac ako 3 hodiny!!! Stabilná podpora od rodiny a priateľa však spraví veľa, preto sa ňou treba čo najviac obklopiť.
4. VÍZA a VÍZOVÝ POHOVOR
Vízový proces začína vašou žiadosťou na stránke americkej ambasády. Nám osobne zabralo vyplnenie žiadosti viac ako 3 hodiny. Možno to bolo našou angličtinou a hlavne aj mojou panikou potom čo som zistila, že časť cestovania a pobytu v USA sa u mňa a priateľa líši, pričom moja sa líšila aj od poskytnutého návodu. Darmo, puntičkárske JA, ktoré nemá všetko podľa plánu vám vie skomplikovať všetko :D . K vízovým papierom taktiež dokladáte potvrdenie o návšteve školy, o zapísaných predmetoch v škole, pracovnú zmluvu a ak ste tak ako my končiace ročníky, aj potvrdenie od budúceho zamestnávateľa ( formalita). Ak nič nezamlčíte a neplánujete v USA spáchať trestný čin, či inak vystrájať prihlásite sa podľa termínov agentúry na vízový pohovor, predtým však uhradíte na účet agentúry poplatok za vízový pohovor ( my sme platili viac a nakoniec nám agentúra posielala navyše peniažky späť). Agentúra vám poskytne od ambasády brožúrku o vašich právách, ktorú odporúčam aspoň prečítať, keďže milá pani konzulka sa zvykne spýtať na základne otázky. V deň pohovoru vás zástupca agentúry čaká pri ambasáde, všetko vám vysvetlí a riadi, kto ako ide do vnútra. Do priestorov ambasády sa ide po dvoch, pričom vám spravia bezpečnostnú prehliadku ( necháte tam telefóny, usb a iné elektronické zariadenia, preto si radšej veci nechajte u zástupcu agentúry) a pokračujete do oficiálnej budovy. Okienka ako na pošte (doslova). V prvom vám podajú vaše doklady, s ktorými pokračujete k vedľajšiemu okienku, kde vám odoberú otlačky. V poslednom okienku už čaká pani konzulka ( naša bola veľmi milá), podáte jej dokumenty a začne rozhovor. Pred rozhovorom som mala veľký rešpekt a to aj napriek tomu, že nám všetci známi prízvukovali, že ide o formalitu. Svoju angličtinu však nepovažujem za ktovie ako dobrú takže obavy boli. Pani sa ma však ÚPLNE ZROZUMITEĽNE spýtala či som sa už predtým zúčastnila programu, prečo chcem ísť do U.S.A, mne sa z toho nakoniec rozvinul rozhovor, kde ma pochválila za angličtinu napriek tomu, že plynule hovorím už nemčinou, pýtala sa nato ako dlho a ako som sa učila anglicky a potom to zas prešlo na tému, čo chcem robiť a vidieť v U.S.A.. Po poslednej odpovedi mi podala, okrem pasu, všetky dokumenty a popriala mi pekné leto v Amerike. Pas sme si vyzdvihli v agentúre a tým bol posledný bod práce na Slovensku pre mňa zaškrtnutý a mohlo teda začať moje plánovanie balenia, cestovania v Amerike a užívanie si pocitu, že je to už naozaj skutočne TU.
Vstupné náklady
Naše vstupné náklady tak celkovo mali predstavovať a predstavovali :
Programový poplatok agentúre ( DS formulár, SEVIS príspevok na letenku, informačná podpora, poistenie a iné) | 595 |
Výpis z registra trestov | 3,9 |
Poplatok za vízový pohovor | 144 |
Medical form ( informácie o očkovaní, alergiách a pod. od lekára) | 10 |
Poistenie na dobu cestovania ( nie počas práce) | 31 |
Kreditná karta príp. embosovaná ( nie je povinná, my sme si dávali pre istotu) | 27 |
Vreckové „pre istotu“ ( záleží od vás, v prípade kempu vraj stačí 100 € ) | 500 |
Celkovo pred vycestovaním ( bez vreckového) | 810 |
V priebehu leta uhradíte agentúre celkovo 1450 $ v dvoch splátkach (spiatočna meniteľná letenka, emergency linka,..) ktoré však platíte už z vašej výplaty. Celkovo nás teda Work and Travel vyjde 2310 € + 500 € vreckové. Stravu, ubytovanie, internet, posteľné prádlo a pranie máme v rámci rezortu bezplatne.
O tom ako sme prežili let, imigračného pracovníka a naše prvé dni vo veľkej Amerike vás informujem čoskoro a dúfam,že v pozitívne ladenom svetle. V prípade akýchkoľvek otázok ma neváhajte kontaktovať :) a držte palce.