Česko-slovenský Gándhí.

Medzi českými a slovenskými osobnosťami prvej polovice dvadsiateho storočia nájdeme plno ľudí, ktorí boli možno geniálni a zaujímaví, no narodili sa v nesprávnej dobe, v nesprávnom kultúrno-geografickom priestore, alebo jednoducho ich povahové zvláštnosti ich vylúčili z väčšinovej spoločnosti a tak sa ich talent a vzdelanie nemohli plnohodnotne uplatniť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Medzi takéto osobnosti patrí nepochybne  evanjelický kňaz, spisovateľ, publicista, filozof, pacifista, vizionár, teozof a najväčší slovenský metafyzik Ján Maliarik (1869- 1946).

Priznávam, dlho som nevedel o jeho existencii, dokiaľ som sa nestretol s malou skupinou jeho súčasný obdivovateľov. (Mimochodom, dnes majú aj svoju internetovú stránku. )

Historici túto postavu obyčajne obchádzajú. Je totiž nezaraditeľný a vyvoláva preto značné rozpaky. Zjavne vybočuje z rady dobových „dejateľov na poli národnom“ i zaužívaných klišé.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo svojich hodnoteniach slovenskej i svetovej reality bol však vždy veľmi originálny a často až kruto úprimný. Napríklad na rozdiel od väčšiny svojich súčasníkov z radov slovenskej inteligencie si vôbec neidealizoval život na slovenskom vidieku. Otvorene priznal, že obyvateľov slovenskej dediny zaujíma prevažne sex, peniaze, žranica, chľast, moc, prestíž a iné materiálne stránky života. Nepredstavuje žiadnu prirodzenú studnicu mravnosti a ani duchovného obrodenia.

I jeho hodnotenie medzinárodnej situácie počas prvej i druhej svetovej vojny a v tridsiatych rokoch 20. storočia je v podstate racionalistické. (Prorokuje, že prvá svetová vojna skončí pre viaceré impéria katastrofu, vníma ohrozenie ČSR Nemeckom v tridsiatych rokoch a pod. Výstrednými sú však jeho návrhy na riešenie situácie a zabezpečenie svetového mieru -  k tomu sa ale ešte dostaneme.

SkryťVypnúť reklamu

Ján Maliarik zanechal po sebe pomerne bohatú spisbu. Problém je ale v tom, že jeho štýl je pomerne ťažkopádny, v mnohom velikášsky a jeho filozoficko-náboženské texty sú prakticky nezrozumiteľné bez predchádzajúceho štúdia teológie, idealistickej filozofie a východných náboženských učení. Pri čítané jeho diel- najmä z neskoršieho obdobia- sa nemožno ubrániť dojmu, že mohol trpieť aj istou formou schizofrénie (paranoidný reformátorský blud?- jeho priaznivci mi dúfam odpustia... ). No podozrenie na schizofréniu možno vysloviť aj v prípade  Fridricha Nietzscheho  a to nie je prekážkou toho,  aby bol uznávaný ako veľký filozof... J

SkryťVypnúť reklamu

Ján Maliarik sa narodil v chudobnej myjavskej rodine. Ako polosirota sa v mladosti živil ako poľnohospodársky robotník, čo istotne prispelo k jeho znalosti života. Maturoval až ako 26-ročný na skalickom gymnáziu. Následne vyštudoval evanjelickú teologickú akadémiu v Bratislave a Prešove. Za kňaza bol vysvätený v roku 1900.

Potom nasledovali kňazské štácie po rôznych slovenských krajoch. S farníkmi, treba povedať, si nikdy príliš nerozumel. Presnejšie, oni nerozumeli jemu a on nemal pochopenie pre ich slabosti.

Bol jasným intelektuálom s vlastným veľmi bohatým vnútorným svetom, záujmom o filozofiu, teozofiu a východné náboženské učenia.

SkryťVypnúť reklamu

Na dôvažok bol mravne veľmi prísny a rigidný a nebál sa pranierovať ľudské nedostatky. Ženám sa vyhýbal, aby ho nezviedli na cestu skazy.Sám uvádza, že: „Mladé ženy se všelijakým spůsobem pokusili mne do svých osídel dostat a ponížit...“, ale on odolal...(Šťastný to muž!)

Pochopiteľne, popri tom všetkom bol zmietaný aj mučivými pochybnosťami a zápasmi so sebou samým. 

Takže svojim okolím musel byť vnímaný ako čudácky, nepríjemný by až úplne neznesiteľný človek. Pritom vo svojej podstate bol veľmi vzdelaným, rozhľadeným, sčítaným a svojmu povolaniu oddaným kňazom.

Dlhodobo zakotvil na fare vo Veľkých Levároch, kde rozvíjal viaceré národné aktivity. Podporoval česko-slovenskú vzájomnosť i praktickú spoluprácu medzi Čechmi a Slovákmi. Silnie však aj jeho kritický postoj k slovenskej inteligencii, evanjelickému i katolíckemu kňazstvu a aj dobovému filozofickému, sociálnemu a politickému mysleniu.

Intenzívne v samote na svojej vidieckej fare študuje filozofiu, budhizmus  a okultizmus  a učí sa jazyky- latinčinu, angličtinu, poľštinu, esperanto, sanskrt..... Ako hlavný cieľ si v tejto dobe vytyčuje prebádať, preskúmať a zharmonizovať všetky väčšie svetové náboženstvá.

Postupne si vytvára si trocha neucelený, no originálny systém vlastnej eklektickej filozofie- samozrejme značne idealistického a mystického zamerania...

Dokáže si pre ňu nájsť aj svoje publikum, čo je zaujímavé. Prednáša vo Viedni, Prahe, Budapešti.... V rámci svojich univerzálnych filozoficko-etických humanistických pohľadov formuluje prísny morálny kódex.

Človek má konať dobro a slúžiť láske, má sa riadiť úplnou morálnou čistotou (zrejme tým mal na mysli sexuálnu zdržanlivosť), vyhýbať sa alkoholu, fajčeniu, jedeniu mäsa a zabíjaniu zvierat. Hlásal askézu, skromnosť, toleranciu, pacifizmus, mravnú čistotu, lásku, milosrdenstvo a blažené splynutie s absolútnom. Sám sa často postil a dlhé dni nič nejedol.

Akýkoľvek iný spôsob života podľa neho zákonite vedie k úpadku na zvieraciu úroveň. Najväčším hriechom je rozhodne zabíjanie ľudí a zvierat (keď sa nad tým zamyslíme, zistíme, že to má svoju železnú logiku). Vyzýval k rešpektovaniu a ochrane každého živého tvora.

Na rozdiel od iných mystikov sa Maliarik neuzatvára dom slonovinovej veže. Od svojho nábožensko-filozofického učenia odvodzuje aj návody (i keď v praxi nepoužiteľné) na riešenie problémov každodennosti- čím len potvrdzuje svoju povesť excentrika.

Maliarik verejne rozvíjal aj svoje veľmi originálne, na začiatok 20. storočia značne otvorené a odvážne, no značne ťažkopádne a pochmúrne úvahy o vzťahoch medzi mužmi a ženami. (Hoci pravdepodobne zomrel ako panic.) Sám sa usiloval o vlastné mravné sebazdokonalenie až po štádium akéhosi „kosmického ženo-muža“. Na druhej strane, neskôr upustil od požiadavky absolútnej pohlavnej zdržanlivosti a pripustil sex v manželstve, pokiaľ jeho účelom malo byť plodenie detí.

Svet svojej doby videl ako značne skazené miesto. Z hľadiska svojej filozofie ani nemohol inak. A treba dodať, že politický vývoj v 20. storočí mu v podstate dal aj za pravdu.

Zažil koniec dlhého európskeho mierového obdobia, ktoré trvalo počas rokov 1878-1911 a nástup nových vojnových časov, ktoré trvali prakticky až do jeho smrti.

Nová medzinárodná realita ho primäla k akcii. Začal verejne hlásať potrebu mieru a ukončenia všetkých bojov.

Žiaľ, ako výstredný individualista nedokázal vytvoriť žiadne skutočné hnutie a zostal osamotený. Spôsob, ktorý zvolil, a metódy, ktoré sa snažil uplatniť, len prehlbovali jeho izoláciu a následne zúfalstvo.

Vypisuje memorandá politikom a korunovaným hlavám, v ktorých ich vyzýva k mieru a pokajaniu sa. Žiada nie len zastavenie vojen, ale súčasne aj zrušenie armády, zastavenie týranie zvierat, zákaz pitie alkoholu a zákaz fajčenia, zákaz sexuálnej neviazanosti, antikoncepcie a pod.

Ministrov však oslovuje ako „otec“ nemeckého cisára ako „milé dieťa Božie“ a ruského cára ako „Báťuška cár pokojamilovný! Moje drahé milé dieťa! Holúbku môj zlatý!“ Neskôr- v čase pred druhou svetovou vojnou píše listy „bratovi Stalinovi“ a „bratovi Hitlerovi“.

Možno takmer s určitosťou povedať, že jeho listy sa nedostali ďalej ako po nižších štátnych úradníkov, kdesi na ministerstve alebo v panovníckej kancelárii.

Najznámejšie Maliarikovo vystúpenie sa odohralo 16. februára 1916, keď v pražskom Národnom divadle počas predstavenie Wagnerovej opery Valkýra vtrhol na scénu a predniesol svoju vášnivú pacifistickú reč, ktorou úplne šokoval publikum. Okamžite bol zatknutý a označený za velezradcu, za čo mu hrozil trest smrti.

Našťastie už v roku 1915 bol vyhlásený sa človeka trpiaceho paranojou a preto bol len na dva roky internovaný na psychiatrickej klinike. Bol zbavený fary a penzionovaný.

Po roku 1918 sa ale nedočkal spoločenskej rehabilitácie a návratu ku kňazskému povolaniu. Na druhej strane mu to ale umožnilo sa plne sústrediť na štúdium, publicistickú a prednáškovú činnosť. S pomoci malej skupiny prívržencov počas prvej republiky vydal asi 40 spisov eticko-filozoficko-náboženského obsahu. Rieši v nich nie len otázky politické a etické ale aj problém základnej stavby sveta, hmoty, matematiky a pod.... Pokračuje v písaní listov a apelov politikom (česko-slovenským i svetovým). Vyzýva ich k mierovému spolužitiu i uplatňovaniu jeho filozofie v praxi.

Je zaujímavé, že pokiaľ Maliarik, zjednodušene povedané, úplne stratil kontakt a akceptáciu zo strany českej a slovenskej väčšinovej spoločnosti, dokázal si vybudovať značné renomé v stredoeurópskej komunite prívržencov okultizmu, myticizmu, teozofie a východných nábožensko-filozofických učení. Je až obdivuhodné, aké filozoficko-mystické diela dokázal Maliarik na svojej veľkolevárskej fare čítať a prekladať. Škoda len, že mu chýbal systematický kontakt so skutočným akademickým prostredím, ktoré by dokázalo korigovať jeho vlastnú interpretáciu východných učení a usmerniť ho k systematickej filozofickej a vedeckej práci. Takto zostal len geniálnym filozofom- samoukom, ktorý nebol schopným založiť na Slovensku vlastné systematické štúdium východnej filozofie- hoci možno na to nedozrela ani doba....

Maliarik pri svojich štúdiách náboženstiev a metafyzických sústav došiel k názoru, že je len jedna univerzálna pravda, ku ktorej náboženstvá buď smerujú, alebo sa od nej odkláňajú. Konfesionálna príslušnosť je sekundárna, zásadný je rozvoj mravnosti a spirituálnej praxe. Do popredia kládol všeobecné nenásilie a s tým spojené vegetariánstvo, súcit a oslobodenie od hmotných statkov.

Počas prvej svetovej vojny a po nej sa Maliarik stal prívržencom myšlienky univerzálneho svetového štátu založeného na báze otcovskej lásky a božej múdrosti, v ktorom by sa realizovali jeho morálne ideály- a to dokonca ja cestou násilného prinútenia, čo je vzhľadom na jeho pacifizmus a humanistickú etiku zaujímavé.

Za jeden z medzistupńov k univerzálnemu svetovému štátu vidí vznik slovensko-poľsko-českej únie. Oslovuje v takomto duchu politikov, diplomatov aj pracovníkov vedeckých inštitúcií.

Druhá svetoví vojna vola pre neho veľkou tragédiou a našťastie sa dožil aspoň jej konca.... Zomiera v brnianskej fakultnej nemocnici (v Brne žila najväčšia skupina jeho prívržencov.)

Čo napísať o ňom na záver? Že bol slovenský Gándhím? Zabudnutý mystik, metafyzik a etický filozof- humanista? Osamotení jednotlivec, ktorý, keby sa bol narodil o osemdesiat rokov neskôr, vlastne mohol na Slovensku osnovať celú vlastnú školu štúdií orientálnej filozofie?

Nie, najlepšie bude povedať, že Slováci si nemusia vymýšľať svojho vlastného Járu Cimmermana- oni ho na rozdiel od Čechov skutočne mali...

Dovolím si uviesť aj úvodnú ukážku z jeho knihy Celozemský univerzálny štát z roku  1925 (Maliarik v nej deklaruje vegetarianizmus ako základný a prvý predpoklad zjednotenia ľudstva, ako dôkaz zrieknutia sa akéhokoľvek násilia, ktoré je pre takéto zjednotenie nevyhnutné ):

„ 

 Sedm očišťujících požadavků Mravnosti,

 jejichž úkolem jest : osvoboditi lidskou mysl, d u š i, od

 těch n e j h r u b š í c h hříchů;

 požadavky ony jsou:

 1. V e g e t a r i s m u s

 t. j. úplné zdržování se masité potravy ve formě jakéko-

 liv, hlavně proto, že živoucí‑cítící život nesmí být

  poškozován, nesmí s ním být krutě nakládáno a n a-

 p r o s t o n e s m í b ý t m a ř e n a n i č e n!

 ...

 Právě naopak : živoucí‑cítící život má být chráněn, má s

 ním být láskyplně‑šetrně‑jemnocitně nakládáno a ve

  svém vývoji má být podporován a napomáhán.

 Tak To žádá a přikazuje daleko vidoucí ‑ zákon kauzál-

 nosti a jeho působení znající ‑ Moudrost a široko-

 daleko velkodušně cítící Láska. -

 ......

....... 

 Přísně‑Svatý a Svatě‑Dobrotivý Jest Zákon‑Příčinnosti

 a Moudře udržující zjevené Všesvětové Bytí

 buď v Líbo‑Souladu Spravedlnosti

 anebo v Blaho‑Harmonii Lásky ...

 Zvíře může a má také býti používáno k výkonu pracov-

 nímu : může býti zapřaháno, stříháno, může se do-

 jiti atd. A v š a k vždy s úplnou šetrností, láskou,

 ano : z b o ž n o s t í ! ...

 Neboť Bůh Jest Všudepřítomný ! ...

 T a k é v m i l ý c h "p a n e c h z v í ř a t e c h"

 přítomný ! ...

Daniel Šmihula

Daniel Šmihula

Bloger 
  • Počet článkov:  96
  •  | 
  • Páči sa:  81x

Právnik, politológ a aktívny publicista. Zoznam autorových rubrík:  PolitikaDejinyCivilizáciaKultúra a literatúraMedzinárodné vzťahyOsobnostiPrávoMedzinárodné a európske právoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

92 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

146 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

107 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu