Ten nekonfrontačný, zdvorilý tón by určite ocenili v mekke zdvorilosti v Japonsku a možno aj v nejakej škandinávskej krajine, ale tu sme na Slovensku a máte proti sebe nie hocikoho, ale veľkého mága propagandistiky. Fico vedel veľmi dobre, prečo súhlasil so stretnutím práve s Vami, ale Vy ste ho počas diskusnej relácie až tak príjemne prekvapili, že si mohol dovoliť prestať byť v strehu, uvoľniť sa, usmievať sa a žartovať. Po 10 min. už vedel , že to bude prechádzka ružovou záhradou.
Prvá nevýhoda Radičovej : STV. STV premyslene vybrala otázky a okruh tém vyhovujúci Ficovi. Prvá zahrievacia nekonfrontačná otázka: Voľby v ČR. Prvá téma: maďarská otázka. Nič lepšie si Fico nemohol želať ( ak náhodou nebol sám režisérom ). Je symptomatické, že maďarská téma trvala o 6 minút čistého času viac ako téma: slovenská ekonomika. V strede maďarskej témy, v 19-tej minúte, keď moderátor bez problémov dovolil Ficovi silný propagandistický ťah, prečítať citáciu z maďarskej ústavy: „ja sľubujem, že považujem Maďarsko za svoju vlasť....... a budem slúžiť Maďarskej republike..." a zakončiť: „ a My nechceme poslancov slovenského parlamentu, ktorí budú slúžiť Maďarsku" už bolo Ficovi jasné, že duel vyhral a mohol uvoľnene pokračovať ďalej. Keď v 33. minúte stále Fico neochvejne rozprával o maďarskej otázke a už sa to zdalo príliš aj vláda-friendly moderátorovi, pokúsil sa to zastaviť nasledovne: „Pán predseda jednou vetou Vás poprosím, lebo musíme ísť ďalej" načo Fico ho zahriakol: "Myslím, že toto je dôležitá téma pre Slovensko" a pokračoval nerušene ďalej. Do toho počujete moderátorov slabý hlások: „Sú aj dôležitejšie témy...(načo sa zháčil či to neprehnal a rýchlo dopovedal)...možno" . Fico samozrejme tento umiernený pokus o odpor ani neregistroval a veselo pokračoval vo svojej nacionálnej propagande. Ďalej nasledovala téma ekonomika a nakoniec dve STV cenzúrou vyfiltrované divácke otázky. Časová vyváženosť tiež nebola kóšer. Časový priestor: Radičová - 25 minút, Fico - 30 minút. Z celkového času priestor venovaný jednotlivým témam: voľby v ČR - 6%, maďarská otázka - 49%, ekonomika- 38%, divácke otázky - 7%. Toto hovorí samo za seba. Hanba STV. To že si Fico myslí , že maďarská otázka je tak životne dôležitá pre Slovensko, že jej treba venovať polovicu duelu, ešte neznamená že STV ako verejnoprávna inštitúcia platená z našich koncesionárskych poplatkov a daní by mala pri tejto propagande asistovať.
Druhá nevýhoda Radičovej: Tempo reči a prejav. Radičová stratila viac priestoru na vyjadrenie ako iba tých čistých 5 minút o ktoré ju okradla STV. Okrem umierneného zdvorilostného tónu mi vadilo aj jej tempo reči. Stopol som si 4 náhodné úseky. U Radičovej kolísala frekvencia slov za minútu (bez spojok) od 65 do 95 slov za minútu, pričom pri nižšej hranici to už bolo uspávajúce. U Fica mi vyšiel neuveriteľný výsledok, 4-krát presne 100 slov za minútu - neuveriteľne pravidelné tempo reči, neustále udržiavajúce publikum v bdelosti. V priemere mi vyšlo u Radičovej 80 slov/ min. Ak by sa na tieto čísla dalo spoľahnúť, tak Radičová za svojich 25 minút povedala o 500 slov menej ako Fico za ten istý čas. Okrem pomalšieho a kolísavého tempa reči je nevýhodou Radičovej aj jej recitačný, afektovaný prejav.
Prvá chyba Radičovej : Nepochopila Ficov scenár diskusnej relácie a nechala sa ním unášať ako morským prúdom. Mala okamžite zapnúť motory a plávať proti tomuto prúdu.
Druhá chyba Radičovej: Jej nekonfrontačný, zdvorilostný , až prehnane slušný tón.
Tretia chyba Radičovej: Jej zložité vyjadrovanie. Fico sa vyjadruje oveľa jednoduchšie a, ako nás učili na vojne, jadrnejšie a hutnejšie. Príklad, téma maďarského občianstva v prípade SMK poslancov, Radičová, cit.:: "Pokiaľ by akýkoľvek politik prisahal na ústavu Slovenskej republiky pri platných zákonoch, a tento zákon teraz platí, tak to je nonsens, lebo porušuje platný zákon" , načo ju Fico opravuje: "keby prisahal na ústavu Slovenskej republiky, to by bolo dobre, pomýlili ste sa , mysleli ste Maďarskej republiky" Potom Radičová stratila ďaľšiu minútu, aby zložito vysvetlila, že sa nepomýlila. Pani Radičová, ubezpečujem Vás, že tak ako to pomýlilo Fica, tak to pomýlilo aj mňa a všetkých divákov. Proste treba sa vyjadrovať jednoduchšie a zrozumiteľnejšie.
Štvrtá chyba Radičovej: Jej úplné zlyhanie v oblasti , kde mala vyhrať, v ekonomike. Ale to by tam asi musel byť niekto iný. Ako v zlom filme, na začiatku chváli roky 2006-2008, potom udrela kríza v r.2009...až sa mi zdá že mám vidiny a že niekto poplietol scenár a číta Ficovu časť ... ona chváli Ficovu vládu. Potom sa púšťa do mdlej kritiky stavu ekonomiky, spomína nejaké ukazovatele v r.2010, mzdy, nezamestnanosť, pokles rastu nominálnych miezd.....veľmi veľmi zle pripravená kritika. Fico sa už usmieva a povie jednu zjavne pripravenú vetu, ktorá sa síce vôbec nehodí do tejto priateľskej kritiky, ale jednoducho sa mu páči a chce ju povedať: „Mne dnes dobrú náladu nepokazíte, lebo dnes otvárame dialničný most v Považskej Bystrici". Radičová na to zase nič. Fico už sa nevie dočkať kedy začne kritizovať PPP projekty a kedže nezačne, tak Fico spúšťa nacvičenú propagandu sám: „PPP projekty nie sú dobré? Veď vďaka takýmto projektom máme hospodársky rast. Jediný model je model veľkých verejných investícií. Ak to zastavíme, ohrozujeme náš hospodársky rast." Radičová nevyužíva ani túto nahrávku na smeč, iba mdlo protestuje, nič. Vrchol všetkého je , že Fico vyhrá aj v otázke korupcie. No to je koniec.
Radičová jednoducho nedokázala účinne reagovať na Ficove propagandistické reči Nedokázala ani zamak využiť prípad Grécka , kde vidíme aká je nebezpečná sociálna demagógia a ako môže skončiť Ficom neustále omieľaný model „sociálneho štátu". Z nepochopiteľných dôvodov sa vyhla aj kritike klientelizmu a korupcie. Proste , das ist eine katastrófe. Môj kamarát, sympatizant konšpiračných teórií, hneď dal do placu jednu o tom ako bola Radičová hodená Dzurindom do jamy levovej ako obetný baránok.
Napriek všetkým spomenutým uľahčeniam, základným kameňom Ficovho víťazstva bola jeho majstrovská politická propaganda. Ficov rečnícky prejav v tomto dueli ( a nielen v tomto dueli ) , by mohol slúžiť ako inštruktážne video školy politickej propagandy. Po preložení do angličtiny, španielčiny, ruštiny a mandarínčiny a napálení na DVD, by z toho mohol byť aj slušný biznis.
Skúsme si osvetliť , čo to tá politická propaganda vlastne. V USA bol v roku 1937 založený Institute of Propaganda Analysis s cieľom vzdelávať Američanov v rozpoznávaní politickej propagandy a v poukazovaní na jej nebezpečenstvo. Následne Inštitút identifikoval sedem hlavných propagandistických techník ( trikov ) vymyslených na oblbovanie a manipulovanie ľudí. Tu sú:
1.Bandwagon (sprievodný voz) : Je to apel na subjekt nasledovať dav (pridať sa k sprievodu) , pretože aj ostatní tak robia. Bandwagon propaganda sa snaží presvedčiť subjekt, že jedna strana je tá víťazná, pretože je na nej viac ľudí. Pretože priemerný človek vždy chce byť na víťaznej strane, je zmanipulovaný a pridá sa. Bandwagon techniky sú štadióny plné nahnaných ľudí, sprievody s hlasnou hudbou, letáky a bilboardy s apelom na pridanie sa k určitej skupine s väzbou na napr. národné cítenie, náboženstvo, povolanie a pod.
2.Card stacking (vykladanie kariet): Argumentačná technika, kde propagandista svoju ideu, argument podporuje použitím iba jednostranne pozitívnych informácií pričom zamlčí akékoľvek negatívne informácie a dovedie publikum k prijatiu svojho argumentu. Inými slovami propagandista vyťahuje karty proti pravde. Nebezpečenstvo tejto techniky je, že podané informácie sú väčšinou pravdivé, ibaže niektoré informácie sa zamlčia.
3.Glittering generalities ( trblietajúce všeobecnosti ): Propagandista používa vágne všeobecné tvrdenia, slogany, heslá spojené s hodnotami a vierou hlboko zakorenenou v publiku. Apeluje na také pojmy ako česť, láska k vlasti, rodinné hodnoty, sloboda, sociálne cítenie, a pod. ktoré síce znamenajú rôzne veci rôznym ľuďom, ale ich význam je vždy pozitívny.
4.Name calling (negatívne nálepkovanie): Technika na vytvorenie predsudku a negatívneho obrazu cieľovej skupiny tým, že ho onálepkuje niečím čo verejnosť nemá rada. Použitie hanlivého, pohŕdavého jazyka na vytvorenie nepriaznivého názoru alebo nenávisti voči skupinám, ideám alebo inštitúciám. Propagandista potom urobí záver bez toho, aby skúmal dôkazy. Napríklad hospodár navrhujúci rozpočové škrty sa označí za lakomca alebo zodpovedne zvažujúci politik sa označí za nerozhodného strachopuda.
5.Plain folks ( obyčajní ľudia) : Propagandista používa tento prístup, aby presvedčil publikum že je jedným z nich, obyčajný človek, niekto komu sa dá veriť, niekto kto pracuje v ich záujme. Politici používajúci túto techniku sa často pasujú do role napr. obyčajného otca rodiny, do role farmára, robotníka, vidiečana, jednoduchého občana mesta a pod.
6.Testimonials (doporučenia): Technika použitia citácií, potvrdení od známych rešpektovaných osôb alebo inštitúcii, často vytrhnutých z kontextu na podporu vlastných ideí. Napr. Prezident povedal..., doktor povedal..., v Pravde písali..., Štatistiky hovoria...
7.Transfer ( prenos) : Spájanie seba s pozitívnymi symbolmi ( ja a vlajka, ja a príroda, ja a deti, ja a usmievavá manželka, ja a kostol), alebo spájanie protivníka s negatívnymi symbolmi ( on/ona a nesociálne cítenie, on/ona a vlažné vlastenectvo, on/ona a drogy, on/ona a homosexualita )
Neskôr sa k týmto siedmym hlavným propagandistickým technikám pridali ďaľšie:
Assertion (tvrdenie): Entuziastické alebo energické tvrdenie, ktoré nemusí byť pravdivé. Politik ho povie akoby to bolo všetkým jasné, a nepripustí dodatočné skúmanie jeho pravdivosti.
Lesser of two Evils (najmenšie zlo): Táto technika sa nás snaží presvedčiť, že politik vyberá pre nás to najmenej zlé z dvoch alebo viacerých riešení. Uplatňuje sa najmä vo vojnových alebo krízových časoch.
Pinpointing the Enemy (ukázanie na nepriateľa): Technika, kedy zložitá situácia sa zjednoduší tým, že sa poukáže na nepriateľa. Hoci tam môže byť veľa faktorov, ukáže sa na čierno-biele riešenie.
Simplification (zjednodušenie) : Politik redukuje komplexnú situáciu na jednoznačný výber medzi dobrom a zlom ( pričom on je to dobro samozrejme ) Simplifikácia je užitočná pri ovplyvnení najmä nevzdelaného publika.
Logical fallacy ( logický omyl ) : Logika je proces vyvodzovania záveru z jednej alebo viac premís. Tvrdenie faktu samé osebe nie je ani logické, ani nelogické ( hoci môže byť pravdivé alebo nepravdivé). Príklady zneužitia logiky a logického omylu:
1. Premisa č.1: Všetci kresťania veria v Boha. Premisa č.2: Všetci moslimovia veria v Boha. Záver: Všetci kresťania sú moslimovia.
2. Premisa č.1: Sulík je za dekriminalizáciu marihuany. Premisa č.2: Všetci užívatelia marihuany sú za jej dekriminalizáciu. Záver: Sulík je užívateľ marihuany.
Unwarranted extrapolation ( bezdôvodná extrapolácia): Do zneužitia logiky patrí aj neodôvodnená extrapolácia. Je to vyvodzovanie ďalekosiahlych záverov na základe niekoľkých sporadických faktov.
Ako sa dá brániť voči politickej propagande a rozpoznávať ju? V prvom rade sa treba odosobniť od emócií a používať zdravý rozum. Treba si zistiť o danom tvrdení čo najviac dodatočných informácií z rôznych zdrojov, zvažovať argumenty pre aj proti.
Teraz niektoré ukážky Ficovej majstrovskej propagandy z duelu. Skúste si sami priradiť techniku k jednotlivým výrokom a tvrdeniam:
„ Na naše Slovensko so silnou antifašistickou tradíciou k nám z Maďarska ide hnedý mor"
„ Je tu nebezpečenstvo infiltrovania veľkomaďarského nacionalizmu na Slovensko"
„Museli sme konať rýchlo a razantne"
„Jediná možnosť ako zareagovať bola okamžite prijať zákon proti maďarskému zákonu"
„Nie je možné, p.Radičová, sa pasovať za dobrých Slovákov, ak ste nehlasovali za zákon proti maďarskému dvojakému občianstvu"
„Boli ste v minulosti na sneme SMK, prijali ste podporu p.Orbána, čiže nemôžte dnes hovoriť, že Orbán je zlý a neviemaký, ak ste od neho prijali podporu na prezidentskú kandidatúru"
„Jediná cesta je, ktorú sme ponúkli my."
„Rozbili ste slovenskú jednotu. To je najväčšia tragédia a najväčšia chyba"
„Jediný model je model veľkých verejných investícií. Ak to zastavíme, ohrozujeme náš hospodársky rast."
„Zobuďme sa všetci, je svetová hospodárska kríza."
„Ja Vám ponúkam konkrétne fakty. Našli ste za mojej vlády účty vo švajčiarskych bankách?"
„Keď potrebuje pravicová vláda 3-4 mld., zoberie ich invalidom. Keď my potrebujeme 3-4 mld., zoberieme ich najsilnejšiemu rezortu obrany."
„Prečo, keď ste sprivatizovali za 330 mld, ste nič nedali rodinám s deťmi?"
„Budeme pokračovať v politike budovania sociálneho štátu, neprenášať na ľudí bremeno krízy."
„Naša politika je postavená na troch pilieroch, 3S, silná, slovenská a sociálna."
Aj na vás ide z týchto výrokov strach ? Na mňa určite. Fico sa nám totiž mení z propagátora sociálneho štátu na propagátora národného socializmu.
Ľudia bdite !